Capaciteitstarief "en detail"
Ik heb de indruk dat er nog geen specifiek topic is gemaakt over het Capaciteitstarief en hoe dat nu precies zal verlopen en berekend worden.
En toch heb ik daar nog best wat vragen bij. Ik vertrek van de 2,5kW drempel met de hoop daar onder te blijven.
Dat houdt in dat op geen enkel kwartier meer dan 625kWh zou mogen verbruiken (info van De Rode Ridder in dit forum). Indien wél dan wordt dat kwartier als hoogste van de maand genomen en zit men alvast boven de 2.5kW aan capaciteit.
Dat lijkt mij volslagen onhaalbaar.
Bij Engie staat o.m letterlijk te lezen: "Hoe meer verbruikspieken je in een maand veroorzaakt en hoe meer je verbruikt op piekmomenten ('s ochtens tussen 6 en 8 uur en 's avonds tusen 19 en 20 uur), hoe hoger de distributiekosten die je moet betalen."
Hoeveel verbruikspieken je per maand veroorzaakt is duidelijk: 1 om het kwartier. Maar er is maar 1 die daarvan zal weerhoduden worden, nl. de hoogste. Alle andere vervallen dan toch en tellen niet meer mee? en toch beweert Engie: hoe meer verbruikspieken per maand, hooe meer kosten... Ik snap dat niet.
Daarnaast geeft het de indruk dat men het capaciteitstarief zou meten tussen 6 en 8 en tussen 18 en 20 uur. Callmepower.be gaat daar zelfs volledig van uit.
Zou dat dan betekenen dat we enkel moeten "opletten" tijdens die uren?
Verder leidt ik het volgende af: Het gaat enkel over distributiekosten, die nu veel minder % van het totaal van de factuur uitmaken door de hogere elektriciteitskost, én het gaat slechts over 80% van die distributiekosten.
Wie weet hoe het nu precies in elkaar zit en wie kan mij vertellen wat ik nog niet weet?
Dank bij voorbaat.
Kurt