2

Selectie transfo 12V draadverlichting

Stephan19877
Stephan19877
#Elektriciteit · 3 jaren geleden

Beste,

Ik heb recent een huis gekocht waar er behoorlijk wat halogeen  draadverlichting aanwezig (12V) is. Ik wil deze uiteraard gaan vervangen met LED verlichting. 
Aan al deze draden hangen gewikkelde transformatoren (elektronische zijn niet mogelijk want deze zouden dan zichbaar zijn), van wat ik heb gelezen kunnen deze gebruikt worden voor LED verlichting maar moet er aan de minimale nodig Watt voldaan worden. Hier heb ik een vraag over

Concreet voorbeeld, ik heb 1 lus waar nu 4 halogeenlampen van 50W op hangen, transfo is een Erea 212 SC 250 met max 250W. Hier zou ik 4 leds op willen plaatsen van 7.5W met vervangend vermogen van 50W.

Bij aankoop nieuwe gewikkelde transfo van NIKO zou ik dus een 35 - 105 of 300 W transfo nodig hebben. 
Alvast bedankt !

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3486 Andere particulier
3 jaren geleden

Een gewikkelde transfo heeft geen minimale afname"verplichting". Je kan de bestaande 12V transfo blijven gebruiken.  Verbruik is afgezien van wat kleine verliezen in de transfo 7,5 W per led.  

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Vervang het door GU10 dimbare led lamp, ( 220 volt) heb je de transfo niet meer nodig.Die kan je er van tussen halen..

Enkel de bestaande GU5 fitting 12 V (lamphouder) aan het armatuur vervangen door GU10 fitting 220 V.

Op korte termijn gaat de GU5 fitting en lamp uit de handel en niet meer verkrijgbaar.

Heb dit bij mij ook zo gedaan...

https://www.lumimania.be/fitting-gu10/?gclid=CjwKCAjwuYWSBhByEiwAKd_n_sH4oeyNF8jUeMD43InaGYx7Jyzcb3pHkwEUKK55fElTgwEh5kcfihoCzDkQAvD_BwE

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Keuring van elektriciteit: alles over wettelijke eisen

Keuring van elektriciteit: alles over wettelijke eisen

Alles over de keuring van elektriciteit: wettelijke eisen, frequentie, kosten en waarom een elektrische keuring essentieel is voor je veiligheid.

Lees meer

Energieovernamedocument bij verhuis, verhuur, verkoop, scheiding of overlijden: dit moet je weten

Energieovernamedocument bij verhuis, verhuur, verkoop, scheiding of overlijden: dit moet je weten

Je energieleverancier inlichten bij verhuis, scheiding of overlijden? Ontdek hoe je de meterstanden doorgeeft met een energieovernamedocument.

Lees meer

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Elektriciteit leggen? Ontdek tips voor je elektriciteitsplan, aansluiting, keuring, keuze van leverancier en hoe je kan besparen op je verbruik.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag