3

Warmtepomp en zonnepanelen en batterij

Laurent Dv
Laurent Dv
#Hernieuwbare energie · 3 jaren geleden

Ik zie door het bos de bomen niet meer.

Ons huis is 9 jaar oud, goed geïsoleerd,  vloerverwarming en enkel zonneboiler. Verwarming op gas.

Verbruik gas is 12000kwh

Verbruik elektriciteit is 3000kwh

Nu overwegen we een warmtepomp,  zonnepanelen en batterij te installeren.

Ik lees dat warmtepomp ongeveer 6000kwh verbruikt. Haal ik die investering eruit? Of hoeveel gaan zonnepanelen hier voor hun rekening nemen? Uiteraard heeft warmtepomp meest energie nodig in de winter en schijnt de zon dan niet...

Ook simuleer ik terugverdientijd van een batterij en kom ik op 23 jaar... terwijl levensduur van een batterij 15 jaar bedraagt.

Kortom, welke investering is het waard :)

Alle reacties

0
mbbs1024
mbbs1024
14 174 Andere particulier
3 jaren geleden

Het hangt ervan af welk type gasketel je hebt, als dat al een condenserende ketel is, lijkt het me zeker niet de moeite om die te vervangen door een warmtepomp, omdat die ketels ook al zeer efficiënt werken.

Wat waarschijnlijk wel interessant is, is een airco, dat is een lucht-lucht warmtepompt, in combinatie met zonnepanelen.
Bij een hittegolf kan je die gebruiken om praktisch gratis te koelen, wat je comfort enorm verhoogt.  In tussenseizoen, en bij zonnige winterdagen kan je daarmee ook verwarmen.
De kost van een airco is ook beduidend lager dan die van een ander type warmtepomp.

Voor de overproduktie van je zonnepanelen krijg je ook een vergoeding, als je een digitale teller hebt.

Ik heb zelf een oude stookolieketel, airco en zonnepanelen, en ik verwarm iets meer dan de helft van de tijd met mijn airco.
Op bewolkte dagen en s'avonds gaat de centrale verwarming aan, en de rest van de tijd verwarm ik met de airco.

Voor de batterij heb je zelf al gezien dat je die nooit zal kunnen terugverdienen.
Extra zonnepanelen daarentegen, die meer produceren dan je eigen verbruik, is wel interessant, bij mij maken die dat mijn elektriciteitsfaktuur bijna nul is, met een digitale teller, omdat dan de prosumententax wegvalt.

Met andere woorden, laat je niet gek maken door de huidige hoge gasprijzen en de batterij hype.

0
Laurent Dv
Laurent Dv
0 1 Verbouwer
3 jaren geleden

Dank voor de reactie. 
betreft idd condensatieketel maar met huidige gasprijzen en variabel tarief.. bijkomend is het natuurlijk ecologischer. 

wij hebben vloerverwarming dus op zich zou een lage temperatuur warmtepomp volstaan. Lucht lucht wil ik niet doen aangezien dan "bakken" moet plaatsen. Mijn enige verwarming wordt dan de warmtepomp maar moeilijk te meten hoeveel ik dan zal verbruiken. Voor mijn warm water zou ik deze dan ook gebruiken bij bewolkte dagen. 
lijkt dit dan wel interessant?

extra zonnepanelen lijkt wel iets. Batterij laat ik idd achterwege 

0
mbbs1024
mbbs1024
14 174 Andere particulier
3 jaren geleden

Vergeet niet dat de elektriciteitsprijzen ook fel gestegen zijn, en er binnenkort het capaciteitstarief ingevoerd wordt, waardoor je meer zal betalen als je een grote stroomverbruiker hebt.

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zonnepanelen huren: hoe werkt het? En wat zijn de voor- en nadelen?

Zonnepanelen huren: hoe werkt het? En wat zijn de voor- en nadelen?

Niet voldoende budget voor zonnepanelen? Dan kan je er huren. Maar is zonnepanelen huren wel interessant? Ontdek de voor- en nadelen en de kostprijs.

Lees meer

Heb jij nog genoeg zonnepanelen? Zo bereid je je voor op de toekomst

Heb jij nog genoeg zonnepanelen? Zo bereid je je voor op de toekomst

Volstaat jouw zonnepanelen-installatie nog? Ontdek of uitbreiden of vernieuwen slim is bij stijgend verbruik en elektrificatie.

Lees meer

5 cruciale fouten die je niet mag maken bij de plaatsing van zonnepanelen

5 cruciale fouten die je niet mag maken bij de plaatsing van zonnepanelen

Ontdek vijf veelgemaakte fouten bij zonnepanelen die je later veel geld en gedoe kunnen kosten. En hoe je ze vermijdt!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag