6

Algemene Vergadering quotum

user527097
user527097
#Bouwpartners · 3 jaren geleden

Beste,

Voor een wijziging aan het uitzicht van een appartementsgebouw is er een wettelijk minimum vereist van de stemmen. Maar ik weet niet goed of dit 2/3de van de aanwezigen zijn en/of 2/3de van de eigenaars.

Alvast dank

Jeanne

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
3 jaren geleden

Van de aanwezigen mits de minimumaanwezigheid gehaald is: 50% van de wooneenheden en 50% van de quotiteiten.  Volmachten tellen ook.

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Voor een wijziging aan het uitzicht heb je soms een vergunning nodig, dit mag je zomaar niet veranderen zoals je wil..

Veel hangt dus af wat je wil wijzigen... ( Zonnescherm - Airco - Ramen )

Quotum is 50.+1 stemgerechtigden..

0
user527097
user527097
0 16 Andere particulier
3 jaren geleden

Een bewoner vraagt plaatsing airco op zijn terras, tegen de muur aangrenzend pand en boven de terrashoogte.

Omdat niet iedereen een terras heeft, moeten sommige eigenaars hun airco tegen de gevel plaatsen. Volgens mij is dat een wijziging van uitzicht, dus vergunning . Ik dacht dat er hier sprake is van gelijkheidsprincipe. Niet iedereen kan een airco plaatsen. Mits er dan een vergunnig voor uitzicht van gebouw nodig zou zijn, moet dit toch met  3/4de van de eigenaars en/of 2/3de van de aanwezigen goedgekeurd worden. Of zie ik dat verkeerd.

0
ludo segers
ludo segers
3 jaren geleden

Als je een airco installeert met een buitenunit, heb je in principe geen bouwvergunning nodig. Maar vraag het voor alle zekerheid toch maar na bij je gemeente, want in bepaalde gevallen geldt er wel een meldingsplicht!

Als je in een appartement woont, wordt de zaak wat ingewikkelder. Zolang je niet raakt aan de gemeenschappelijke delen, ben je normaal gezien vrij om er één te installeren. In het andere geval, als je bijvoorbeeld moet boren in de gemeenschappelijke gevel om de unit te installeren, moet je toestemming vragen tijdens de vergadering van mede-eigenaars en een akkoord krijgen van ¾ van hen. In geval van weigering kan je naar de vrederechter trekken.

Let wel op het aantal geproduceerde decibel, want daar kan je mee in de problemen komen als dit teveel is.

0
user527097
user527097
0 16 Andere particulier
3 jaren geleden

Beste

als ik een uitbreiding woning doe is dit vergunningsplichtig. Maar alvorens de vergunning wordt verleend moet dan de woning voldoen aan alle wettelijke voorschriften die er op dat moment gelden. Ik ga woning vergroten maar heb geen ventilatie bijv. Moet ik dan ook direct voldoen aan de wet qua ventilatie vooraleer de vergunning wordt goedgekeurd??? 
of staat het een los van  het ander??? En wordt er alleen een vergunning gegeven voor de vergroting?

dank

0
ludo segers
ludo segers
3 jaren geleden

Je zal wel een aanpassing van het KI krijgen na de werken..

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zit zelfbouw in de lift? We vroegen het drie experts: “Wie wil besparen op bouwkosten kan zelf aan de slag gaan met een zelfbouwpakket”

Lees meer

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag