Dag Kenny,
Ik heb mijn huis gebouwd in de jaren zeventig volledig zelf aangepakt wat betreft elektriciteit. Ik had ook zo'n elektriciteitskast die er uitzag zoals bij jou op de foto. Ik heb de kast zelf vervangen (door twee nieuwe kasten + één bijkomende voor uitbreidingen). Het is erg tijdverslindend maar wel voldoening schenkend. Belangrijk is dan wel dat je voldoende afweet van de AREI-regels. Ik had in het begin wel draad met verkeerde diameter in de kast gebruikt (dit moet in de kast voor alle toevoerleidingen naar de automaten 6 mm² zijn).
Als je het niet zelf kunt doen gaat het inderdaad een aantal duizenden euros kosten gezien het arbeidsintensieve werk.
Bij jou komen de problemen van de aardingsweerstand en de isolatiemeting er nog eens bij. Vooral dat laatste kan voor wat zoekwerk zorgen. Doch dit zou bij jou wel eens kunnen opgelost zijn wanneer de kast(en) vervangen zijn.
Uiteraard zegt dit verder niet veel over de kringen (bestaande leidingen en schakelmateriaal) want daar zouden er ook nog wat problemen kunnen opduiken. Doch gezien het huis later dan 1970 is gebouwd zouden dit gedeelte nog wel goed genoeg kunnen zijn (om op voort te bouwen).
In ieder geval zou ik je aanraden om (als je eigenaar wordt van zo'n huis) goed te overdenken wat je precies qua elektriciteit wenst te bekomen (positie stopcontacten, type licht, afsplitsing kringen bv. keuken, aankoppelen van zwaardere of nieuwe toestellen bv. elektr. kookplaat i.p.v. gas, ...)
Ik zou zeggen: Maak goeie keuzes en veel succes!
Groeten.