Ruil woning voor appartement met bijkomende huur tijdelijk appartement
Beste,
Mijn ouders hadden in 2019 een onderhandse overeenkomst om in ruil van hun eigen woning (vrij van hypotheek) een appartement te verkrijgen in het bouwproject dat zou worden gebouwd op de grond van een afgebroken autogarage en dan in 2de fase een aanpalend deel op de grond van hun eigen woning. Die gesloopt zou worden.
Begin dit jaar is mijn vader overleden. Hierdoor had mijn moeder haar initiële keuze graag gewijzigd naar een appartement op een hoger gelegen verdiep. Dit was geen probleem.
De projectontwikkelaar stelde nu recent echter de vraag of mijn moeder bereid zou zijn haar woning eerder te verlaten, tijdelijk in een ander appartement te gaan wonen (waarvoor zij de huurkosten, verhuiskosten, opslag van haar meubels en dergelijke zouden voor zich nemen en ook tijdelijke meubels zouden voorzien voor in haar tijdelijke onderkomen) zodat ze het volledige bouwproject in één keer zouden kunnen doen.
Voor mijn moeder zou dit echter ook een win win zijn want de 40 jaar oude mazoutketel is stuk gegaan en valt niet meer te herstellen. Kosten voor een compleet nieuwe installatie zijn nogal absurd om dit nu toch te doen voor een woning die in de loop van dit jaar tegen de vlakte gaat. Dus momenteel zit mijn moeder zonder cv en warm water in de badkamer (gelukkig wel nog een kleine aparte boiler in de keuken waardoor er daar wel warm water is). Daarnaast heeft mijn moeder nu ook haar gedachten gezet op een appartement in het te bouwen appartementencomplex dat anders slecht in fase 2 gebouwd ging worden (en dus voorafgaand aan dit nieuwe voorstel al helemaal geen optie was).
Nu moet zoiets natuurlijk ook netjes op papier gezet worden zodat alles correct geregeld is en mijn moeder niet voor onaangename verrassingen kan komen te staan. Maar dit lijkt me op zich toch geen onmogelijke taak.
De notaris van mij moeder zegt echter dat zoiets quasi onmogelijk is om op papier te zetten en raadt het mijn moeder ten stelligste af om in te gaan op het voorstel om tijdelijk ergens elders te gaan wonen op kosten van de ontwikkelaar. te doen. Klopt dit? Volgens de projectontwikkelaar is er zeker ruimte om het te ondertekenen contract nog verder te onderhandelen en aan te passen. Maar het lijkt erop dat de notaris van mijn moeder hier geen mogelijkheid voor ziet.
Is dit effectief iets wat niet mogelijk is? Het zou voor mijn moeder nochtans een fantastische oplossing zijn in plaats van nu mogelijks nog een winter met oliekachels en bouwverwarmers te moeten doorbrengen (want bij ons intrekken wil ze niet want wil niemand tot last zijn zegt ze). De projectontwikkelaar is ook verzekerd (zoals de wet Breyne het ook verplicht) en dit is toch ook al een goede zekerheid voor mijn moeder dacht ik. Ik begrijp niet goed wat hier het probleem zou kunnen zijn. En de notaris geeft er ook niet zoveel uitleg rond.
Kunnen jullie me wat meer inzicht verschaffen of dit nu effectief zo'n onmogelijke opdracht lijkt? Of heeft de notaris het mis?