Opmetingsfout van de architect met grote gevolgen

4

Opmetingsfout van de architect met grote gevolgen

Boschy86
Boschy86
#Ontwerp · 3 jaren geleden

Beste allemaal

Voor de geplande verbouwing, een heel stuk nieuwbouw, aan ons huis deden we beroep op een architect.

Na een grondig gesprek en een goed gevoel gingen we met haar in zee, so far so good. Maar voor ze aan de plannen begon kwam ze uiteraard het perceel en de bestaande bouw opmeten. Op basis van deze opmetingen werd een prachtige plan ontworpen waar we onmiddellijk verliefd op werden. Again, so far so good.

Eindelijk was het grote moment daar, de bouw gaat van start. Een deel bestaande koterijen werden gesloopt inclusief de plaats waar onze verwarmingsketel hing. Maar toen de aannemer begon uit te palen volgens het plan, merkte onze buurman op dat het koord verdacht veel op zijn grond stond. Na opmeting van een landmeter bleek dat onze garage met een lengte van 10m minimum 55cm op zijn grond getekend werd. Gevolg van het ontwerp volgens de eigen opmeting van de architect zonder opvragen van de officiële plannen bij kadaster of gemeente...

En daar gaan we... de volgende problemen tot gevolg:

- geplande start verbouwing: begin oktober 2021, effectieve start: eind februari 2022

- 5 maanden vertraging, de winter door zonder centrale verwarming en met gebruik van elektrische vuurtjes (erg gunstig met de huidige energieprijzen. Alsook de bouwmaterialen die tussen de 20 en 40% duurder geworden zijn.

- als ook nog het probleem dat als mijn garage 55cm smaller werd, ik misschien net een ligier kon binnen rijden. Aangezien dat geen optie is... hebben we de grond moeten bijkopen van onze buren (gelukkig wilden deze verkopen). Een extrakost van all incl €10000... een hele hap uit het budget.

Dit zorgt ervoor dat we voor we goed en wel begonnen, al een heel groot deel van o ze reserves hebben moeten gebruiken...

Kunnen wij iemand aansprakelijk stellen? Moet de architect zijn verantwoordelijkheid nemen? Wat doen we het beste?

de opgelopen financiële schade loopt ernstig op... nog gezwegen van de ongemakken die we hebben opgelopen.

Bedankt voor jullie feedback

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Een architekt is voor beroepsfouten  verzekerd. Samen aan tafel zitten en het uitklaren.

Kom je er samen niet uit, advokaat raadplegen ( niets op mail of papier zetten, want het kan tegen je werken )

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

De meest belangrijke info ontbreekt hier, maw wat er precies gebeurd is na het vaststellen van die fout.

- Hebben jullie het nieuwe plan ondertekend voor akkoord? 
- Jullie hebben dus gewoon aanvaard om grond bij te kopen zonder die architect in gebreke te stellen? 
- Was het mogelijk om met die oude bestaande woning een brede garage te bouwen op de oorspronkelijke grond? 
- Staat er in jullie overeenkomst iets over schadevergoeding bij vertraging? 
- Verder bestaat er juridisch ook nog zo iets als de graad van de gevolgschade. In eenvoudige woorden, het is niet de schuld van de architect dat de prijs van bouwmaterialen omhoogschiet vanwege Covid en Putin.

Best professioneel juridisch advies inwinnen, maar op het eerste zicht denk ik niet dat je veel kans maakt. Kan mij uiteraard vergissen maar het lijkt er immers op dat de architect de fout heeft gecorrigeerd zodra deze bekend was en jullie akkoord zijn gegaan met de voorgestelde correcties.

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
3 jaren geleden

En wat heb je al effectief gedaan? Heb je al met haar gesproken? Afhankelijk van dat gesprek kan je evt. een advocaat raadplegen om te kijken welke kansen je maakt.

Ik vermoed dat je dus nog geen enkel ingebreke stelling verstuurd naar je architect en alles wat op zijn beloop gelaten hebt.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden

Je verhaal is niet helemaal duidelijk, volgens mij zijn er cruciale data en info weggelaten.

Ik sluit  aan bij Patrick zijn vragen en bedenkingen.

Aansprakelijkheid?

Je wil iemand aansprakelijk stellen maar door de aankoop van de grond van je buur heb je eigenlijk al dat probleem opgelost. 

Eigenlijk - juridisch gezien- had je op dat punt van kennisname, de architecte in gebreke moeten stellen en de werken voor onbepaalde tijd moeten stopzetten. Is niet gebeurd, jullie hebben verder gedaan met aankopen van de grond

Verantwoordelijkheid?

Tuurlijk is er iemand verantwoordelijk. De architecte in eerste plaats voor een verkeerde meting ... maar  er zal wel waarschijnlijk l iets staan in de voorwaarden voor ontwerpstudies die haar ontslaat . Normaal gezien wordt bij een uitbreiding steeds een landmeter aangesteld.

Jullie omdat jullie niet nagezien hebben dat wat zij tekent wel allemaal klopt.

Bij een muur optrekken op de perceelgrens ... of over, is er sowieso een bouwvergunning nodig( anders moet je 1 meter van blijven ) dus moet er overleg zijn met de buur voor zijn akkoord. Klopt ergens niet.

Vordering ?

Je zal eerst moeten bewijzen dat er een fout is gebeurd en wie die fout heeft gemaakt. Voor het zelfde geld was de aannemer zijn meter stuk.

Je zal dan tevens moeten aantonen met onomstotelijke bewijzen dat je schade hebt geleden en wat die schade je kosten. En door de aankoop van de grond heb je eigenlijk al veel argumenten te niet gedaan.

Wat kunnen jullie doen?

- advocaat aanstellen en een deskundige expert om je technisch te laten bijstaan ( architect) Overleg samen met deskundige en advocaat over de haalbaarheid van je vordering !!!!

- zelf een historiek en een korte samenvatting maken van alle informatie. Gerangschikt op datum met een verwijzing ( stuknummer) naar het desbetreffende dokument,mail, telefoongesprek , afspraak , notities.

- duidelijk voor jezelf uitmaken wat je wil en of dit kan.

- beseffen dat bij een rechtszaak... en daar ziet het naar uit , je veel geld zal  moet voorschieten aan advocaten, deskundige, gerechstdeskundige, rolrechten, deurwaarders en wat nog meer. Je weet wanneer je begint maar niet waar het eindigt. En gelijk hebben is niet altijd gelijk krijgen. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag