4

omvormer 3-of monofasig

Mozes00
Mozes00
#Elektriciteit · 3 jaren geleden

Ik ga zonnepanelen plaatsen. 4,8kW.

Ik heb een 3-fasige aansluiting van 20A op het net.

Ze bieden meestal een monofasige omvormer aan. ( de merendeel

heeft wel nog niet gekeken naar mijn net en/of hoofdzekering )

1. kan dit

2. is mijn 20A wel genoeg voor een monofasige omvormer ?

Groeten

Alle reacties

0
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
12 356 Andere professioneel
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Bij mij zijn er twee omvormers op twee fazen aangesloten  idem 3 fase 400V  10A aansluiting.

Let wel ik moest 1 van de omvormers verschuiven naar een andere fase, deze hadden ze geschakeld op de zwaarste belasting dus viel de stroom om de haverklap uit. Door deze op de tweede fase te zetten  geen problemen mee.

Ik heb 4,6 kW piek liggen.

Het gros van de omvormers is enkelfazig maar bij de wat grotere  velden dan meerfasig.

Hoe tel je de amperage is dat 230 -20Ampa of 400V -20Amp?

Let op in onze contreien werken de panelen zelden vol vermogen dus die 20 amp  moet je met een korreltje zout bekijken. Moàchten we in Spanje wonen dan daar is de zonneinstraling groter.

0
mbbs1024
mbbs1024
14 180 Andere particulier
3 jaren geleden

Een enkelfasige omvormer van 4.8KVA levert net iets meer dan 20A.  4800/230=20.9A
Als je rekent met een netspanning van 240V, is het net op het randje met 20A.
Het hangt er ook van af hoeveel panelen je hebt, en welke orientatie die hebben, om te weten of je omvormer in staat zal zijn om de volle 4.8 KVA te produceren.
Je hebt in een huis altijd wel wat verbruik, waardoor je mogelijk wel onder die 20A injectie zal blijven, maar ik weet niet of de netbeheerder zo een situatie gaat aanvaarden, zonder een verzwaring van je installatie door te voeren.
--> Best even navragen bij Fluvius en een keuringsorganisme voor alle zekerheid, want het is een randgeval.

Je kan dan 3 dingen doen:

- Omvormer met lager vermogen nemen

- Je elektriciteitsaansluiting laten verzwaren

- 3 fasige omvormer plaatsen, waardoor de stroom verdeeld is over de 3 fasen, en dus lager uitkomt dan de zekering van je aansluiting

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Ik heb een 3-fasige aansluiting van 20A op het net.

Is dit 3F400V + N of 3F230V zonder N? 

Bij een 1F omvormer op een 3F net loop je het risico dat de stroom door de N hoger is dan de aansluitwaarde. In jouw situatie treedt die toestand op als

- 1 fase dicht of op 20A belast is

- Een 2de fase niets of nauwelijks belast is

- De omvormer op de 3de fase dicht of op maximum teruglevering zit (20A) 

Bij een 3F omvormer kan die toestand nooit optreden. Een 1F omvormer sluit je dus best aan op die fase waar ook de zwaarste verbruikers zitten, kookplaat of dergelijke. 

0
Mozes00
Mozes00
0 3 Andere particulier
3 jaren geleden

sorry : 3 x 400V + N

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Elektriciteit leggen? Ontdek tips voor je elektriciteitsplan, aansluiting, keuring, keuze van leverancier en hoe je kan besparen op je verbruik.

Lees meer

Energieovernamedocument bij verhuis, verhuur, verkoop, scheiding of overlijden: dit moet je weten

Energieovernamedocument bij verhuis, verhuur, verkoop, scheiding of overlijden: dit moet je weten

Je energieleverancier inlichten bij verhuis, scheiding of overlijden? Ontdek hoe je de meterstanden doorgeeft met een energieovernamedocument.

Lees meer

Keuring van elektriciteit: alles over wettelijke eisen

Keuring van elektriciteit: alles over wettelijke eisen

Alles over de keuring van elektriciteit: wettelijke eisen, frequentie, kosten en waarom een elektrische keuring essentieel is voor je veiligheid.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag