Dakwerker komt niet meer opdagen en is onbereikbaar

4

Dakwerker komt niet meer opdagen en is onbereikbaar

Cynthia_dh
Cynthia_dh
#Dak · 3 jaren geleden

Dakwerker kwam laatste maal langs half december 2021 (start vd werken in november).

Sindsdien kreeg ik hem nog 2X telefonisch te pakken met steeds de belofte van de week erna verder te komen werken. Maar geen verwittiging dat hij niet kon komen.  

De laatste keer dat ik hem telefonisch kon bereiken was 06/04/2022.

Er werd geen einddatum afgesproken bij akkoord vd offerte.

Aangezien het om een dak met zonnepanelen gaat, zijn deze sinds november 2021 verwijderd en heb ik dus geen opbrengst meer, noch kan ik genieten van mijn certificaten.

Wat kan ik doen ?  Kan ik hem in gebreke stellen en hem een termijn opleggen ?  En wat met het verlies van mijn zonnepanelen ?

Dank bij voorbaat.

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden

Hem al AANGETEKEND in gebreke gesteld voor de extreem lange wachttermijn ?

Nee, dan maken dat je dit doe. 

Want bellen ??? Wanneer heb je gebeld ? Met wie heb je gebeld? Heb je dit opgenomen, is dit later schriftelijk bevestigd ? 

Enkel schrijven en dan liefst aangetekend is het begin van bewijs dat je hem hebt aangemaand om alsnog te werken te starten / uit te voeren / af te werken.

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
3 jaren geleden

Je had hem al lang 'aangetekend' in gebreke moeten stellen met daarin de uiterstedatum waarin je verwacht dat de werken gestart en beeindigt worden. Je hebt hier al veel te lang mee gewacht.

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Naar een advokaat stappen, en hem laten dagvaarden met verbreking van het contract en schadevergoeding vragen met experte aanstelling.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden

1 ste stap na bezoek advocaat: ofwel schrijft advocaat een aangetekend schrijven , ofwel moet jij dit doen. 

Dus deze kost kan je al zelf uitsparen met de aannemer NU in gebreke te stellen met een aangetekend schrijven.

Je kan hem zomaar niet dagvaarden voor verbreking van het contract en een schadevergoeding eisen. 

Vooreerst is er nergens een einddatum vooropgesteld ( vandaar die AS zo dat je dit NU wel kunt doen) en er is nog geen sprake van dat aannemer het contract heeft verbroken want je hebt hem nog niet aangemaand om de werken te beeindigen tegen een vooropgestelde datum.

En als de aannemer niet in gebreke is gesteld voor contractbreuk kan je ook geen schadevergoeding eisen.

Dus eerste werk: stel aannemer in gebreke voor langdurige uitstel van de werken.

Geef hem bv 3 weken , zet ook einddatum erin bv 21 mei 2022 17:00 om de werekn te beeindigen volgens contract en volgens de regels der kunst en goed vakmanschap. 

Stel de ' als /dan' voorwaarde. Als de werken op datum xx niet zijn voltooid dan aanzie je de werken van ZIJN kant als eenzijdig verbroken. 

Je stelt daarmee duidelijk dat de aannemer daardoor het contract verbreekt EN alleen door deze 'als/ dan' kun je door het wederkerigheidsprincipe schadevergoeding, intresten en andere kosten verhalen op de aannemer . 

Wederkerigheidsprincipe : aannemer heeft in zijn voorwaarden gegarandeerd wel ergens staan wat de schadevergoeding, intresten en andere kosten zijn als jij als 'koper ' niet houdt aan het contract. Wederkerigheidsprincipe is gebaseerd dat al wat de verkoper in zijn contract schrijft automatisch geldt voor de koper.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

In de kijker: dakpannen met geïntegreerde zonnepanelen verhogen opbrengst

In de kijker: dakpannen met geïntegreerde zonnepanelen verhogen opbrengst

Deze nieuwe dakpannen met zonnepanelen bedekken je dak én wekken stroom op. Dankzij de half-cuttechnologie brengen deze zonnepanelen nog meer op.

Lees meer

Asbest in je dak? Zo kan je het herkennen, vervangen en veilig verwijderen

Asbest in je dak? Zo kan je het herkennen, vervangen en veilig verwijderen

Leer asbest in je dak herkennen, ontdek de risico’s en kosten en vind veilige oplossingen voor vervanging of verwijdering.

Lees meer

Mansardedak: complete gids met voordelen, prijs en tips

Mansardedak: complete gids met voordelen, prijs en tips

Geef je woning karakter met een mansardedak en geniet van meer ruimte, stijl en comfort onder je dak.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag