5

Betonplaat wapening voor garage/poolhouse

schaptje
schaptje
#Voorbereidende werken · 3 jaren geleden

Ik zou een garage van 5 meter op 8 meter willen bijbouwen, hoogte 2m80 met plat dak osb platen isolatie en epdm. Buitenmuren snelbouw isolatie en gevelsteen. Een poort 2 deuren en een 5tal ramen. Binnen een stuk muur van 2 meter in snelbouw. Rest wordt in gyproc afgewerkt. Er komt ook een klein badkamertje en keukentje in. Nu is mijn vraag wat ik best doe voor de betonplaat/wapening ijzers en of het nodig is om nog bijkomende fundering te voorzien. Zou gewoon geen problemen/barsten in mijn muren willen krijgen na verloop van tijd.

Alvast bedankt met vriendelijke groeten Sandra 

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Bouw je op kleigrond, leemgrond of zandgrond?

Of is het ergens in de ardennen op de rotsen?

Of misschien aan de duinen ?

Heb je al een grondweerstandmeting uitgevoerd of laten uitvoeren ?

of heb je minstens al eens met de spade gegraven om te weten wat de grondlagen zijn en waar je op de ' vaste' komt.

Afhankelijk daarvan kan er beslist worden of er met een betonplaat, betonplaat met ringfundering of zuiver en alleen met een ringfundering moet gewerkt worden. Zit je ergens in de moerassen en venen te bouwen dan zal je echter aan paalfundering moeten denken. 

Maar eigenlijk, je werkt toch met een architect of aannemer ? Kent die dat niet ?

0
schaptje
schaptje
0 3 Verbouwer
3 jaren geleden

Bedankt voor je reactie, nee heb geen architect nodig voor een bijgebouw van 40 vierkante meter. Heb het plan zelf getekend. Mijn woning bevind zich landelijk in west-vlaanderen. Bij het afbreken van de gebouwen die er voordien opstonden wel gezien dat het onder de zwarte aarde wel gele aarde was. Zou ik dan een sondering moeten doen om op veilig te spelen?

Alvast bedankt met vriendelijke groeten Sandra 

0
kas
kas
3 jaren geleden

Ik merk dat je hier niet mee vertrouwd bent. 

Zwarte grond kan van alles zijn , meestal teelaarde en rijk aan organisch materiaal. Maar dan spreek je dat er gebouwen opstonden die zijn afgebroken.

Wordt de garage gebouwd door een aannemer ? Of heb je in de familie- of vriendenkring niet iemand die in de bouw werkt ? 

Zowieso zou ik bij twijfel werken met een ringfunderig onder alle dragende muren. Graaf de fundering uit tot de ' vaste ' is meestal 60-80 cm diep en doe hier beton in eventueel met enkele betonijzers . 

In het binnenvlak van die ringfundering, zou je dan een  onafhankelijke betonplaat kunnen gieten ( let op vocht )

Indien je vertrouwt bent met bouwwerken dan kan de ringfundering en betonplaat in 1 keer gegoten worden.

Sowieso zal je om alles in goede banen te leiden een bouwplan moeten hebben

0
schaptje
schaptje
0 3 Verbouwer
3 jaren geleden

Beste,

Het waren koterijen op die plaats en achteraan een woning maar was heel oud. EnÄ·el baksteenfundering onder de grond waar er muren stonden en geen betonplaat onder de tegels. Mijn schoonbroer werkt in de bouw en gaat het metsen maar hij heeft ook geen idee voor de betonplaat/fundering eronder wat juist toe te passen, hij weet wel hoe hij het moet doen. Bij het afbreken is er wel veel water naar boven gekomen... er zat daar ook een regenput naast en opzij een gracht. Voor de gracht heb ik al nieuwe rioleringbuizen laten plaatsen en daarbij ook afvoer voor vuil en proper water.

Alvast bedankt voor de info.

Met vriendelijke groeten Sandra 

0
kas
kas
3 jaren geleden

mmm,

dat is toch niet zo simpel precies.

Je melding dat er veel water naar boven komt kan wijzen op een natte grond. Daar moet je dus op een andere manier funderen dan op een droge vaste bodem.

Je meldt even terloops dat er een regenput heeft gezeten, is deze weg gebroken ? Dan moet je die put weer extra gaan funderen want een aanaarding van plusminus 2 meter zal serieus inklinken. En dan nog eens een gracht??

Ik lees afvoer van vuil en proper water ... je weet dat je zomaar niet mag aansluiten op een gracht ? Al zeker niet met afvalwaters . 

Ik kan alleen maar je sterk aanraden om even professionele hulp in te roepen voor wat je kan doen, wat je mag doen en waarvoor je vergunning moet vragen. 

Zal een fractie kosten van wat je eventueel aan boetes en herstelkosten moet betalen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dilemma: een regenwaterput plaatsen of niet?

Dilemma: een regenwaterput plaatsen of niet?

Laat je best een regenwaterput plaatsen of is het geen meerwaarde? We vroegen het aan Silvia De Nolf, adviseur bij NAV en waterconsulent.

Lees meer

Waar naartoe met bouwafval? Dit zijn de opties

Waar naartoe met bouwafval? Dit zijn de opties

Er zijn heel wat opties om je bouwafval op een milieuvriendelijke manier kwijt te raken. Van een puinzak over een container tot het recyclagepark.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag