Gehuurde woning wordt onbewoonbaar verklaard op 4 maanden tijd

11

Gehuurde woning wordt onbewoonbaar verklaard op 4 maanden tijd

ontevreden huurder
ontevreden huurder
#Regelgeving · 3 jaren geleden

Begin december 2021 ben ik een woning gaan bekijken die verhuurd werd door via een immokantoor.

2 dagen nadien kon ik het kontrakt gaan tekenen met de eigenaar op hun kantoor.

1 week later waren alle verplichtingen voldaan (eerste maand huur gestort; 3 maanden huur op een rekening bij Korfina, plaatsbeschrijving betaald en brandverzekering voorgelegd).

Ik kon beschikken over de sleutels, 2 weken voor het ingaan van het kontrakt (op het moment van de ondertekening van de plaatsbeschrijving). Op dat moment kwam het ter sprake dat het putwater was die uit de kraan kwam, en volgens de persoon van het immokantoor , perfect drinkbaar.

Op hetzelfde moment liep ik nog eens rond in de woning, en ging op zolder eens kijken of alles in orde was. Wat bleek toen, de isolatie (die overigens slecht bevestigd) was kwam op verschillende plaatsen los door het binnendringen van een steenmarter.

Op mijn vraag aan de eigenaar hoe hij dit ging aanpakken, antwoorde hij dat er net zoiets als een koude douche over hem gestort werd. Maar hij beloofde toch van het in orde te brengen.

Enkele dagen later tijden het verhuizen werkte ik water in de kelder, vochtplekken in de slaapkamers, en de druk van het water (putwater) was te laag.

Ik vroeg toen of hij hier iets kon aan doen, een zwaardere pomp plaatsen , want als de wasmachine water inpompte kon ik onmogelijk tegelijkertijd douchen.

dit was niet mogelijk.

Ik toonde toen de vochtige plekken op de muren, met de champignons erop, en hij was verbaasd dat dit terug zichtbaar was, "ik heb er nochtans meerdere lagen verf opgedaan" was zijn antwoord.

Op mijn vraag om de gebreken op te lossen, reageerde hij niet.

Op mijn mails werd gewoon niet geantwoord.

Reparaties kwamen er niet.

Teneinde heb ik aan de gemeente een woingcontrole aangevraagd, welke nu afgesloten is door wonen vlaanderen.

Resultaat, woning is onbewoonbaar verklaard door 3 gebreken van cat3, nl geen drinkbaar water(putwater met loden buis, een probleem met electriciteit en geen aanvoer en afvoer van lucht in de woonkamer waar verwarmd wordt met houtkachel "kans op CO2 vergiftiging").

Dat de eigenaar dit allemaal niet wist (hij is tenslotte al 74 jaar) ok, maar het immokantoor als professionals zouden dit toch moeten weten.

volgens mijn berekeningen ga ik dit pand terug moeten verlaten (als de eigenaar dit niet oplost en dat zal hij ook niet doen) op 15 augustus.

Mijn vraag nu, kan ik klacht neerleggen tegen het immokantoor, en terugbetaling eisen van de gemaakte kosten ivm de plaasbeschrijving en verlies van teruggave borgstelling (Korfina betaalt geen 100% terug)

Alvast bedankt voor jullie antwoorden. 

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

Wat Korfine betreft niet.

Dit is een TAK26 beleggingsproduct met instapkosten vergelijkbaar met pensioensparen of levensverzekeringen dat eigenlijk los staat van de huurovereenkomst. Je hebt getekend om die belegging aan te gaan. Had je dat niet gewild dan had je een reguliere bankrekening moeten vragen bij de aanvang van de huur, wel met het risico dat de makelaar niet meer aan jou wilde verhuren. Die makelaar heeft immers een verkoopscommissie op dat product op een bankrekening niet. 

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden

Waarom stonden die opmerkingen dan niet in de plaatsbeschrijving?

Putwater kon je zien mits wat aandachtig zijn maar niet zo evident. Op zich kan putwater perfect in orde zijn. 

Loshangende isolatie kon je zien als je tijdens de plaatsbeschrijving op zolder was geweest.

Vocht/ water  en schimmels had je tijdens dat bezoek kunnen ruiken of zien.

Drukval kon je waarschijnlijk tijdens het plaatsbezoek niet opmerken of je had alles moeten open zetten en zelfs met stadwater krijg je dan een drukval.

Champignons krijg je niet van de ene op de andere dag. 

Met dit dokument te ondertekenen voor akkoord sta je wel bijzonder zwak om alsnog die kosten  te kunnen recuperen , net zo voor de waarborg. Om dit alsnog geargumenteerd aan te kunnen kaarten zal je best de hulp in roepen van een advocaat huurgeschillen maar ik vrees er voor.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

Ik vraag mij wel af wat voor woning ik me hierbij moet voorstellen en wat het huur bedrag wel was? Dit lijkt mij een oud boerderijte of een huis uit het begin van de 20e eeuw.

0
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
12 356 Andere professioneel
3 jaren geleden

Kas ik ken nog geval van een putwater waar verhoogd nitriet in zat?

Veel hangt af van waar die put zit maar algemeen wordt aangenomen dat putwater niet gezond is.

Nitriet is ronduit schadelijk. Lood is al jaren verboden in drinkwater maar hier was ook een loden buis tussen teller en KW dus heb die troep verwijderd en ik verschiet er niet van dat mijn zuster in 2018 overleden is.  Want loodionen koken helpt niet , er blijft lood in zitten.

Zelfde met Nitriet, koken helpt niet.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden

Wat is je punt?

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Enigste mogelijkheid is naar de vrederechter stappen..

0
Think
Think
6 83 Andere particulier
3 jaren geleden

Dit is een van de moeilijk te beantwoorden topics zonder dat je 2 belletjes hoort rinkelen of meer informatie hebt.

Er word al wel snel naar de huurder gewezen, want die had maar beter moeten kijken wat er allemaal scheef zat in het pand dat hij wil huren en hij had niet moeten tekenen.

Dat betekend dan maar, dat verhuurder en immo een pand mogen verhuren dat niet conform is met de geldende regels.

Feit is, dat huurder tijd heeft om tot 14 dagen na het ondertekenen van een plaatsbeschrijving om rechtmatig zijn opmerkingen te maken over de schade die hij achteraf heeft vastgesteld.

Bovendien, hangt het af van de inhoud en de opmaak van de plaatsbeschrijving, wat staat er op foto en wat is er geacteerd.

Een rechter baseerd zich op feiten die vastgesteld zijn door o.a. de wooncontrole.

Hij kijkt ook of de verhuurder beschikt, al is het nog niet overal verplicht over een conformiteits attest, een epc attest enz.

Een huurder is geen proffesional wat betreft woninghuur. Men kan moeilijk een huurder verplichten of verlangen wanneer hij een pand wil huren om zich te laten vergezellen door een bouwarchitect om het pand te inspecteren een advocaat om zijn contract na te pluizen en een deurwaarder om de nodige notities te nemen.

Ik ben overtuigd wanneer huurder naar de vrederechter stapt om ontbinding van het contract met schadevergoeding te vragen, dat hij zijn slag zal thuishalen.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

Dat klopt, maar in omgekeerde richting kan je net zo goed redeneren dat je van een verhuurder niet kan verwachten om bv een psycholoog en detective mee te nemen om te controleren of een huurder wel gaat betalen of geen muur gaat uitbreken.

Huurwetgeving in Belgie is al heel erg pro-huurder, en moest de overheid bijkomende regelgeving invoeren dan gaat dit enkel ten koste van de huurprijs. Uiteindelijk worden die kosten immers doorgerekend. Hoe kan dat nu in het voordeel zijn van een huurder? 

Hij zal eerst moeten wachten tot de vervaldag in augustus, tot dan heeft de verhuurder tijd om dit te herstellen. Die rechter zal nadien idd heel waarschijnlijk die huurovereenkomst ontbinden en zelfs de verhuiskosten en opmaak van die plaatsbeschrijving toekennen. M.i. gaat die echter wel rekening houden met de huurprijs, voor 400€/maand kan je geen woning zonder gebreken verwachten. Vandaar ook mijn vraag wat de huurprijs was. 

0
Think
Think
6 83 Andere particulier
3 jaren geleden

In de eerste plaats is een verhuurder verplicht een pand te leveren conform de huidige huurwetgeving en de wooncodex.

Er valt daar niets te bekijken in omgekeerde richting en of huurder wel of niet aan de verwachtingen gaat beantwoorden.

In Belgie is de huurwetgeving aangepast om de huurder een zekere bescherming te bieden tegen verhuurders die het niet nauw nemen met de regels. Vroeger kon een verhuurder zich alles permiteren nu niet meer.

En inderdaad indien de regels verstrengen wat betrefd confort en isolatie dat word doorgerekend, maar men kan beter iets duurder huren dan in de winter met hoge stookkosten te zitten.

Huurder hoeft niet te wachten tot de verhuurder hersteld. Het kwaad is immers geschied en het vertrouwen huurder verhuurder gebroken. Huurder heeft vanaf nu geen woonzekerheid meer, omdat hij enigzins de verhuurder gedwongen heeft door woningcontrole in te schakelen om zijn verantwoordelijkheid te nemen als verhuurder. En die verantwoordelijkheid is zijn woning conform de wetgeving aan te passen en dat kost geld. 

Voor sommige verhuurders, moet het aartsmoeilijk zijn om hun pand in orde en onder controle te houden.

Mijn ouders hebben 8 panden en die hebben uitzonderlijk eens een probleem met hun huurders. Men moet zaaien en oogsten. De meeste verhuurders willen heel weinig zaaien maar enorm oogsten.

Ik vergeet niet dat er ook vele rotte appels onder de huurders zitten, maar dat hoort niet bij dit verhaal.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

Iedereen heeft recht op een mening, maar jouw kijk op de verhouding huurder/verhuurder is m.i. uit balans, veel te positief richting huurder

Lijst met 30 jaar huuranekdotes: 

- Pertinent weigeren te betalen, frekwent probleem 
- Met moto door de trappenhal rijden tot op de tweede verdieping, draaiend wel te verstaan
- In agressieve bui het pleisterwerk doorheen de volledige living toetakelen met hamer 
- Totaal high aan de drugs het hele gebouw op stelten zetten
- Bergen afval dumpen
- Met de noorderzon vertrekken, volledige inboedel nog ter plekke
- Je huid vol schelden omdat je durft de huurwetgeving toe te passen, ook een courant probleem
- Douche en lavabo uitbreken 
- Ambulance regelen omdat huurder van de 2 verdieping springt in depressieve bui
- 20 cm gaten in binnenmuur maken
- Dan heb ik ook nog een gehad die elke maand een email stuurt van 2 bladzijden over datgene wat er allemaal "fout loopt" in het gebouw.

T'is maar wat je onder "zelden problemen" verstaat, niet? 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Vraag gratis offertes aan voor jouw bouw- of renovatieproject

Vraag snel en eenvoudig offertes aan bij gespecialiseerde professionals bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Komt er een verplicht EPC voor alle Belgische woningen?

Komt er een verplicht EPC voor alle Belgische woningen?

Om de klimaatdoelen te halen wil de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) een verplicht EPC voor alle woningen.

Lees meer

Btw op sloop en heropbouw voor projecten definitief 6%

Btw op sloop en heropbouw voor projecten definitief 6%

De btw voor sloop en heropbouw via een projectontwikkelaar is definitief 6%. De Programmawet van de regering-De Wever kreeg eindelijk groen licht.

Lees meer

Wat verandert er in 2025 voor appartementbewoners?

Wat verandert er in 2025 voor appartementbewoners?

Ontdek de veranderingen die sinds 1 januari 2025 van kracht zijn voor appartementbewoners in Vlaanderen.

Lees meer


Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag