Een instapmodel megger (waarmee je de aardingsweerstand kan meten) kost zo n 100€. Heb dat gekocht vooraleer de (dure) keurder te laten komen. Ben particulier. Al vier/vijf huizen gemeggerd en 2 keer nieuwe pinnen moeten kloppen vooraleer de (dure) keurder te laten komen. Goede "investering" geweest. Voltkraft. Mijn gemeten waardes kwamen telkens overeen met wat de keurder mat.
max waarde is 30 ohm. Lukt dit niet dan veel 10mA diffs te plaatsen (pokkeduur). Bij renovatieproject in de zandgrond van de kempen meer dan 10 diep moeten gaan voor t ok was: koperen waterleidingsbuizen met waterspoeling moeten gebruiken om zo diep te geraken in de kempense ondergeond ... pinnen werkten niet maar staan in parallel. Bij m n dochter volstonden 2 pinnen van 1,5m. Na de eerste pin 23 ohm maar toch een tweede geslagen: 10 Ohm. Mijn huis ook gemeten en ok.
Hoeveel wil ik betalen ? 1 keer 100€ voor de megger. Sorry. Iemand laten komen is al gauw 100-150€: daar koop je een megger voor.
En ja. Als niet-pro al meerdere el installaties eigenhandig gedaan (en laten keuren!)