1

Stutten tegen wegzakking tuin

ArneJ
ArneJ
#Tuin · 3 jaren geleden

Mijn tuin ligt tegen de straatkant voor 4m en achteraan 8m hoger dan de straat. (+-40m lang) 

Er is onderaan voor 1.5m gestut met kaseien muur van de gemeente. 

Zelf wil ik de tuin 1.5m afgraven om het niveauverschil en het stuk dat ik kwijt ben door verzakkingen op te vangen. 

Liefst zou ik dan aan de straatkant een zandstenen muur plaatsen die 1m hoger ligt dan de tuin na afgravingen. 

Tegen de tuin van de buren wil ik dan hetzelfde doen.

Deze muur zou dan 1.5m hoog liggen dat deze gelijk komt met hun tuin. 

Kan ik de grond van de buren en aan de straatkant zo stutten zonder dat de muur op verloop van tijd omvalt door de druk van het zand of dien ik te werken met L profielen of dergelijke?

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden

Eerste vraag die je moet stellen, krijg ik een vergunning voor deze werken ?

Indien ja, dan zal je een dossier moeten binnenbrengen waar dus de bestaande hoogtemeting staat en de te realiseren hoogtes. 

Je zal ook moeten nagaan in welke mate de watertoets wordt gewaarborgd .

Afhankelijk van de grondsoort, afhankelijk van de watertoets, afhankelijk van de externe belasting  en de te overbruggen hoogte , zal dan moeten berekend worden welk type van keermuur je moet plaatsen. 

Je zal ook moeten nagaan of je uperhaupt wel op de kasseimuur van de gemeente kunt en moogt werken.

Uit ervaring , vrees ik echter dat je geen toestemming ga krijgen voor deze reliefwijziging.

Maar je weet nooit, met een gefundereerd en verklarend schrijven waarom je dit wil en wat de impact is voor de omgeving bij je omgevingsaanvraag, kan dit wel eens lukken.

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Met dit gratis magazine willen we je graag inspireren en advies geven om het maximum te halen uit jouw tuin en terras.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een verticale tuin: de ideale oplossing voor kleine tuinen of balkons

Een verticale tuin: de ideale oplossing voor kleine tuinen of balkons

Een verticale tuin is een innovatieve oplossing om groen te brengen in kleine tuinen, op balkons of zelfs in je interieur. We maken je wegwijs!

Lees meer

Wetgeving tuinafsluiting: wat mag en wat niet?

Wetgeving tuinafsluiting: wat mag en wat niet?

Om een afsluiting in je tuin te plaatsen, heb je meestal geen vergunning nodig. Wat zegt de wetgeving nog over een tuinafsluiting? Een overzicht.

Lees meer

Gazon aanleggen: van augustus tot oktober kan je gras zaaien

Gazon aanleggen: van augustus tot oktober kan je gras zaaien

Augustus tot oktober is dé ideale zaaiperiode voor gras. Wie plannen heeft om een gazon aan te leggen, kan daarom maar best nog op tijd aan de slag.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag