Uitzetvoeg parkettegel en chape komt niet overeen

0

Uitzetvoeg parkettegel en chape komt niet overeen

Simon1785
Simon1785
#Vloeren · 3 jaren geleden

Allen,

Ik heb hier al heel wat topics zien passeren over chape en uitzetvoegen, maar ik vind nergens het antwoord en daarom probeer ik om via deze advies in te winnen. Momenteel ben ik bezig met de renovatie van een kleine woning. Vandaag zijn ze nog niet komen chapen. Op het eerste zicht lijkt me dit degelijk gedaan. (Chape is nog niet beloopbaar).

De chape is versterkt met Duremit Compund: https://www.grouttech.eu/pdf/file_x0000_5.0403-fiber_compound_duremit.pdf. Er is geen vloerverwarming aanwezig in de chape. Alle sanitaire leidingen voor de radiatoren liggen onder de gespoten PUR, dus de chape zal minimaal temperatuurswisselingen ondervinden (denk ik). Desalniettemin heeft de firma ook de correcte uitzetvoegen voorzien: op de plekken waar de meeste spanningen kunnen ontstaan, wisseling tussen soorten tegels en bij deuropeningen. In de living gaat er keramisch parket gelegd worden. Initieel was het de bedoeling om deze in de richting van het licht mee te leggen. Maar dan komen deze tegels haaks op twee uitzetvoegen te staan, wat zeker niet mooi gaat zijn (1 zou ik nog mee kunnen leven, twee lijkt mij te veel). Daarom wil ik ze in de breedte richting van het huis leggen (kan de ruimte ook nog verbreken).

Omdat er geen vloerverwarming aanwezig is, is er geen ontkoppelingsmat nodig in de tegels. Hier bestaat heel wat discussie over. Maar dit terzijde. (Ik zou sowieso wel willen vragen aan de aannemer om deze lijm te willen gebruiken. https://www.omnicol.eu/nl/producten/product/Poedertegellijmen/PL200/112 

Het is evident dat de uitzevoegen overgenomen worden in de tegels; dit lijkt mij overal goed te lukken. Op de foto in bijlage heb ik twee voegen aangeduid in de zone van het keramisch parket. Als ik één van deze uitzetvoegen in de tegels exact laat overeenkomen met de uitzetvoeg in de chape, dan lijkt het zeer onwaarschijnlijk, dat de tweede uitzetvoeg van de tegels overeenkomt met de tweede uitzetvoeg in de chape?

Hebben jullie een idee hoe dit op de beste manier kan opgelost worden?
Ik was aan het denken om bij de de bovenste aangeduide uitzetvoeg de tegel gewoon verder te leggen en ongeveer 10 cm verder een nieuwe uitzetvoeg te laten inslijpen zodat de twee uitzetvoegen wel overeenkomen. Is dit een oplossing? Wat met de oude/originele uitzettingsvoeg? Of hebben jullie andere meningen?

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/76598/uitzetvoeg.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=c510fcdd2583942b2c263c64d91ff987

Alle reacties

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Parket opschuren: zo pak je het aan!

Parket opschuren: zo pak je het aan!

Als je een oude woning koopt met een oude parketvloer kan je die in zijn oude glorie herstellen. Maar hoe ga je tewerk als je parket wil opschuren?

Lees meer

Internationaal onderzoek onthult onze poetsgewoontes én onze excuses om niet te kuisen

Internationaal onderzoek onthult onze poetsgewoontes én onze excuses om niet te kuisen

Ontdek waarom we kuisen, wat onze favoriete excuses zijn en wat we het meest poetsen. Kärcher's onderzoek onthult verrassende schoonmaakgewoontes.

Lees meer

In de kijker: waterdicht parket voor de badkamer

In de kijker: waterdicht parket voor de badkamer

Wil je parket in de badkamer? Kies dan voor dit 100% waterdicht parket met innovatieve coating. Zo blijft je parketvloer tot 72 uur bestand tegen vocht.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag