5

Dakramen plaatsen

Raoel
Raoel
#Bouwpartners · 3 jaren geleden

Kan buurman dakramen plaatsen in het dak aan de zijgevel. Hij grenst daarmee aan onze áchtertuin en wij krijgen daarmee inkijk in de tuin. Momenteel zit er een klein zolderdakvenstertje. Nu wil hij 2 grote dakramen plaatsen. Hij gaat ook abestleien afbreken en pannen leggen. Wat moet hij hiervoor doen (wetgeving).en mag dit allemaal. 

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3475 Andere particulier
3 jaren geleden

Als ik de regelgeving rond lichten en zichten correct interpreteer (is recent gewijzigd) : bij afstand minder dan 1,9m moeten de onderkanten van de ramen minstens 1,9m hoog zijn 

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden

Klopt, maar dat regelement is voor ramen in het verticale vlak, niet voor dakhellingen. ... of dat moest verandert zijn.

Echter , ik denk dat je beter kunt nagaan wat de verkavelingsvoorwaarden /stedebouwkundige eisen stelt voor het plaatsen van dakramen in de zijtuin.

Dakramen in het dak aan de straatzijde is vergunningsplichtig.

Voor een dakraam met zicht op de zijkanten twijfel ik sterk of dit vergunningsvrij is. 

Achteraan is het meldingsplicht.

0
Kris M
Kris M
594 3475 Andere particulier
3 jaren geleden

Het onderscheid vertikaal/schuin is een paar jaar geleden geschrapt.

Plaatsen van dakramen is normaliter vergunningsvrij/meldingsvrij tenzij de plaatselijke stedebouwkundige voorschriften het anders dicteren en/of je aan de dragende structuur van het dak raakt (bv gordingen doorzagen)

Ook dakramen aan de straatzijde zijn normaliter vergunningsvrij.  Voor dakkapellen is een vergunning vereist.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden

eenvoudiger geworden dan vroeger

merci voor de info

0
Raoel
Raoel
0 28 Andere particulier
3 jaren geleden

Kan ik het verbieden dat er dakramen bij de buren aan de zijkant worden geplaatst. Zij krijgen hiermee volledig inzicht in mijn tuin. Er zit nu in hun dak enkel een klein zolderraampje.. Ik heb geen privacy meer. Het huis staat er al meer dan 40 jaar. Ze maken ook hiermee kamers bij in hun huis. Het dak is nu in asbestleien die gaan ze vervangen door pannen en ze gaan aan de 2 zijkanten van hun huis 2x2 dakramen plaatsen. Ze gaan de werken zelf uitvoeren. Kan dit zo maar ?

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/76726/1654839483999-1968600843.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=8fa2a360e4a2d86df63f1ce9f8083a02
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zit zelfbouw in de lift? We vroegen het drie experts: “Wie wil besparen op bouwkosten kan zelf aan de slag gaan met een zelfbouwpakket”

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag