Aanpassen EL kast aan 40A digitale meterkast + 16A zonnepanelen

1

Aanpassen EL kast aan 40A digitale meterkast + 16A zonnepanelen

KennyVankelf
KennyVankelf
#Elektriciteit · 3 jaren geleden

Hallo,

Sinds 2 jaar ben ik de "trotse" eigenaar van een digitale meter met zekering van 25A, aangezien er binnenkort een elektrische wagen in de garage staat heb ik de zekering van de meterkast laten verhogen naar 40A. Ook heb ik zonnepanelen dat nog eens gezekerd zijn met 16A. De EL kast zelf heeft 2 hoofdkringen met differentieelschakelaars van 40A 300mA. Tijdens de keuring van de wallbox voor de wagen sprak de keurder me dat ik voor de combinatie 40A meterkast +16A zonnepanelen een remzekering dien bij te plaatsen in de EL kast. Bij navraag aan een elektricien vertelde die me dat het beter en eenvoudiger is om de differentieelschakelaars aan te passen van 40A naar 63A en dat op die manier een remzekering niet hoeft. Voor 2 hoofdcircuits heb ik telkens een Diff van 40A, indien ik deze aanpas naar 63A-300mA en alle achterliggende zekeringen op 20A blijven, is dit dan conform?

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

Ja is conform, als de draaddoorsnede in de delen waar potentieel 63A kan vloeien (kamgeleider,.... ) tenminste in 10mm2 is uitgevoerd. Is meestal maar 6mm2. 

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Groene energie voor een duurzamere toekomst: ontdek de opties voor jouw huis

Groene energie voor een duurzamere toekomst: ontdek de opties voor jouw huis

Je steentje bijdragen aan een duurzamere toekomst? Dan kan je kiezen voor groene energie of er zelf opwekken. Ontdek meer over de mogelijkheden.

Lees meer

VEKA lanceert tool om automatisch energie te besparen met je digitale meter

VEKA lanceert tool om automatisch energie te besparen met je digitale meter

VEKA lanceert een tool om het beste energiebeheersysteem (EMS) te vinden. Bespaar op je energiefactuur en verhoog je zelfverbruik zonder ingewikkelde apps.

Lees meer

Een energieleverancier kiezen voor elektriciteit en aardgas: zo maak je de juiste keuze

Een energieleverancier kiezen voor elektriciteit en aardgas: zo maak je de juiste keuze

Hoe kies je een leverancier voor elektriciteit en/of aardgas? Ontdek hoe je energieleveranciers kan vergelijken en hoe je gemakkelijk verandert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag