Geen prijsherzieningsclausule, wel prijsstijging

1

Geen prijsherzieningsclausule, wel prijsstijging

Lisase
Lisase
#Ontwerp · 3 jaren geleden

Beste

Wij hebben 30/04 vorig jaar een offerte getekend voor onze geothermische warmtepomp. Wegens de gekende reden heeft onze bouw heel wat vertraging opgelopen en konden we de werken niet binnen het jaar aanvangen. 

Half april dit jaar kregen wij een brief waarin we nogmaals het contract moesten bevestigen. Gezien de overheid toen al beslist had dat de BTW verlaagd werd van 21% naar 6% heb ik toen voor ik ging tekenen eerst nog eens naar onze contactpersoon binnen de firma gebeld. Hij bevestigde mij dat de offerte bleef zoals we ze vorig jaar getekend hadden, maar dan inderdaad aan 6% BTW.

Ondertussen heeft de firma 3 weken geleden onze vloerverwarming gelegd en zouden ze binnen 2 weken de boringen en de aansluiting van de warmtepomp doen.

Vorige week kregen wij echter plots een mail van de firma dat ze met prijsstijgingen kampen en dat ze een prijsstijging van 15% doorvoeren. Zo komen we terug aan het oorspronkelijke bedrag, toen de BTW nog 21% was.

Op onze getekende offerte en op het contract dat ik in april nog eens tekende staat nochtans niets van prijsherzieningsclausule. Wat hen dus wettelijk niet in staat stelt om een prijsstijging door te voeren.

Nadat ik hiervoor mailde kreeg ik van de baas van het bedrijf een vrij agressieve mail terug waaruit geïmpliceerd kon worden dat ofwel wij de prijsstijging betalen, of ze voeren de werken niet meer uit.

Ik begrijp dat het bedrijf met prijsstijgingen kampt, maar ik wil hier niet aan toe geven aangezien onze bouw ondertussen ook al veel duurder is uitgevallen door andere aannemers die wel die clausule in hun offerte hadden. Daarnaast hadden ze ons beloofd dat er geen stijging ging zijn omdat ze een grote stockage hebben.

Mogen zij zomaar die prijsstijging doorvoeren of de werken stopzetten?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
3 jaren geleden

Misschien een vriendelijke mail terug sturen, waarin je je bereid verklaard om de werken die al gebeurd zijn te betalen min de kosten die jij extra moet maken wanneer hij het werk niet afmaakt. 
wel eerst fff juridisch advies inwinnen 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

Zo lang mogelijk thuis blijven wonen? Met deze tips en aandachtspunten zorg je voor een levenslange woonst, of je nu zelf bouwt of toch koopt en renoveert.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Hoeveel licht heb je nodig in huis? Lichtexpert Joël Sels deelt tips over lichtinval, normen en het optimaal gebruiken van daglicht in elke ruimte.

Lees meer

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Overweeg je om met een sleutel-op-de-deurfirma in zee te gaan? Ontdek hier wat kant-en-klaar bouwen betekent voor jouw budget.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag