12

Aansluiting pellet niko home control

BernaertsBram
BernaertsBram
#Elektriciteit · 3 jaren geleden

Beste,

In mijn wonkng staat er een pellet van het type mcz vivo 90.

Er ligt tussen mijn pellet en kast een svv kabel voor sturing.

Ik heb niet echt een idee of het mogelijk is de pellet via een thermostaat van niko home control aan te sturen op mijn installatie nhc.

De vraag stelde ik ook aan niko en kreeg volgende reactie:

Als je de netspanning 220V van de Pellet mag onderbreken kan je deze aansturen met een schakelmodule 550-000106 of 550-000103.Deze kan je dan sturen met een thermostaat van NHC. Voor de programmatie dien je dan elektrische verwarming te nemen.Echter geraak ik hier niet veel wijzer uit.Alvast bedankt!

Alle reacties

0
Nick 61
Nick 61
222 1623 Andere professioneel
3 jaren geleden

Normaal hebben de meeste pelletkachels een stekkertje met een brugje erop waar je een aan/uit termostaat op kan aansluiten, de 230 volt onderbreken lijkt me geen goed idee. Kijk eens of jouw kachel zo'n  stekker heeft, normaal gezien bevindt zich deze op de achterzijde bij de aan/uit knop en de 230 v stekker

0
BernaertsBram
BernaertsBram
0 2 Verbouwer
3 jaren geleden

Dag Nick,

Bedankt voor je bericht.

De pellet heeft niets bruikbaars volgens mij aan de aan/uit knop, wel is er een printkaart voorzien in de pellet.

Zie bijlage.

Alvast bedankt!

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/76850/screenshot20220615-192246acrobat-for-samsung.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=231ad3d529b825ca98d486cfe87d052dhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/76850/20220615191203.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=7e278d76832ce776f3843db862685258
0
Nick 61
Nick 61
222 1623 Andere professioneel
3 jaren geleden

Blijkbaar kan je een termostaat op positie 13 op de print aansluiten, misschien dat je daar een geschikte stekker voor nodig hebt, best kijk je eens op de print of op die positie een stekker met brugje aanwezig is

0
nivaOne
nivaOne
28 389 Andere professioneel
3 jaren geleden

Op de print staat NTC voor die pinnen.

Zal wellicht niet lukken dus met een on/off thermostaat.

En van de NTC zal je de basis weerstandswaarde (bij 25 graden) en de Beta waarde dienen te kennen om zeker te zijn dat de kamertemperatuur correct kan worden berekend. 
Ook de lengte van de aansluitdraden zal beperkt moeten blijven. 

voor je ook maar iets onderneemt kijk zeker in de manual of jou model een externe thermostaat ondersteunt. Soms heb je varianten waarbij de goedkoopste niets ondersteunt en de duurdere dan weer wel. Ze gebruiken alle dezelfde printplaat maar niet alle functies zijn beschikbaar bij de verschillende varianten. 

0
Rendo88
Rendo88
0 5 Verbouwer
2 jaren geleden

Is de oplossing al gevonden, ik zit met precies het zelfde vraagstuk?

0
nivaOne
nivaOne
2 jaren geleden

Het is niet eenvoudig. Ik denk dat zo'n kachel in tegenstelling tot klassieke gaskachels op een andere manier de temperatuur regelt. Gas kan je uitschakelen maar brandende pellets niet. Als een bepaalde temperatuur bereikt is kan deze zich dus niet zo maar laten uitschakelen zoals een lamp. Een ander merk thermostaat gebruiken zal alleen werken als het de eigenschappen van de eigen sensors kan nabootsen. Best bel je eens met de importeur om na te vragen of er een andere sonde of thermostaat bestaat voor deze kachel . Misschien voldoet deze dan wel?

0
Rendo88
Rendo88
0 5 Verbouwer
2 jaren geleden

Is het niet zo dat als je een "aan/uit" thermostaat aansluit op het sensor contact dat de kachel gewoon  zijn opstart protocol doorloopt als er een warmte vraag is vanuit de thermostaat en dat als de thermostaat uit gaat de kachel terug gaat naar de stand by modus of uit? 

0
nivaOne
nivaOne
2 jaren geleden

ik heb eens een manual gelezen van een pellet van dit merk. Zo te zien helpt de sensor bij het bepalen van de temperatuur op een verwijderde plaats. De kachel start dan een uitschakelprocedure op als die temperatuur aangehouden wordt voor een minimum bepaalde periode. Dit kan je onmogelijk realiseren met alleen een schakelaar. De kachel kan de temperatuur niet inschatten aan de hand van een contact die open of dicht is. Je zal een tussenschakeling dienen te bouwen die de weerstandswaarde simuleert in functie van de gemeten temperatuur. Dit kan eenvoudig met 2 weerstanden die bij open schakeling de waardes in serie zetten waardoor de kachel denkt dat het te koud is en dan bij gesloten schakeling slechts 1 weerstand meet waardoor deze denkt dat het te warm is en de kachel de procedure start om stil te vallen.

maar we houden dan geen rekening met het ingebouwde algoritme enz.. het kan dan nog zijn dat deze gek reageert op de situatie. En we hebben ook geen idee welke NTC er kan gebruikt worden om daar wat waardes uit te distilleren. (Zie mijn eerste reactie)

0
Rendo88
Rendo88
0 5 Verbouwer
2 jaren geleden

Hi,

Ik heb momenteel de omgeving sonde van de kachel losgehaald en op die contacten het open dicht contact van Niko aangesloten. Dat contact wordt aangestuurd door de Niko thermostaat. Wat ik wel heb moeten aanpassen in de MCZ app is dat de kachel nu gestuurd wordt door een thermostaat in plaats van de omgeving sonde. Ik heb echter nog geen tijd gehad om het allemaal te testen. Ik hou jullie op de hoogte.

0
Rendo88
Rendo88
0 5 Verbouwer
2 jaren geleden

Hi, 

Het is gelukt, ik heb in de software van NHC de thermostaat geselecteerd en aan een elektrische verwarming gekoppeld. De elektrische verwarming gekoppeld aan een schakelmodule. Op de schakelmodule heb ik twee draden aangesloten die naar het kroonsteentje van de kachel gaan (waar de omgeving sonde op aangesloten zat). In de MCZ app heb ik aangegeven dat de kachel werkt op een externe thermostaat. Dus zodra er van de niko thermostaat een warmte vraag komt schakelt de schakelmodule en krijgt de kachel het signaal om te gaan verwarmen. Zodra het warm genoeg is schakelt de thermostaat de schakelmodule weer uit en de kachel start zijn stop procedure. LETOP DAT ER GEEN SPANNING OP DE SCHAKELMODULE STAAT WANT ANDERS GAAT JE KACHEL STUK! ik heb hiervoor een drievoudige schakelmodule gebruikt waar dus alleen de kachel op aan is gesloten. Want als ik mij niet vergis zijn de fase klemmen aan één zijde doorverbonden. Als daar dus voor een ander apparaat spanning op staat komt deze ook bij je kachel terecht. 

succes met aansluiten!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De juiste schakelaars kiezen voor je woning: ontdek de soorten en prijzen

De juiste schakelaars kiezen voor je woning: ontdek de soorten en prijzen

Welke schakelaar kies je? Leer meer over soorten schakelaars, de prijs, de plaatsing en de verschillende designs.

Lees meer

Het energiedieet: “Dit kan je doen met 500, 5.000 en 10.000 euro”

Het energiedieet: “Dit kan je doen met 500, 5.000 en 10.000 euro”

Ontvang tips om energie besparen met 500, 5.000 of 10.000 euro. Verlaag je verbruik met advies van energie-expert Paul De Vylder.

Lees meer

Zo kies je het juiste stopcontact voor je interieur: alle soorten en prijzen op een rij

Zo kies je het juiste stopcontact voor je interieur: alle soorten en prijzen op een rij

Ontdek de verschillende soorten stopcontacten, samen met de prijs en tips voor het plaatsen van stopcontacten en het onderhoud.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag