EPC voor de gemeenschappelijke delen van een appartementsgebouw?

4

EPC voor de gemeenschappelijke delen van een appartementsgebouw?

De Heide
De Heide
#Budget · 3 jaren geleden

https://www.vlaanderen.be/epc-voor-de-gemeenschappelijke-delen-van-een-appartementsgebouw

Geldt dit ook voor een kleine appartementsblok (een klein inkomhalletje van enkele vierkante meters en een trap naar boven) zonder “collectieve installaties” voor de gemeenschappelijke delen (dus GEEN gemeenschappelijke verwarming/zonnepanelen/airco/ventilatiesysteem/warm water, enz)?

Lijkt me totaal nutteloos, is duidelijk weer iets om de mensen onnodig geld uit hun zakken te kloppen, want zo’n epc-certificaat van die paar vierkante meter gemeenschappelijke delen heeft toch totaal geen meerwaarde als de aparte appartementen op zich al een epc-certificaat hebben?

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

Ja, dat geldt voor om het even welk appartementsgebouw. Onlangs bij ons uitgevoerd. Meeste inkomhallen beschikken trouwens niet over verwarming. 

0
De Heide
De Heide
0 1 Andere particulier
3 jaren geleden

Bedankt voor je feedback, weet jij hoeveel zoiets ongeveer gekost heeft? (bij benadering is OK)

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden
Dacht 180€. Contacteer eventueel een paar energiedeskundigen voor een vergelijk.
0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

.. 

https://www.epcwaarde.be/epc-wetgeving/

EPC gemeenschappelijke delen appartementsgebouw

Gaat het om een appartementsgebouw met 16 of meer wooneenheden? Dan is een EPC voor de gemeenschappelijke delen van het gebouw altijd verplicht (los van verkoop of verhuur). Deze gemeenschappelijke delen omvatten onder meer:

LET OP: de verplichting van het EPC gemene delen gebeurt gefaseerd. Zo moeten appartementen met 5 à 14 wooneenheden ten laatste tegen 1 januari 2023 beschikken over zo’n certificaat. Voor appartementen bestaande uit 2 à 4 eenheden is dit 1 januari 2024.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wil je een huis kopen? Dan is het nu het goede moment volgens econoom Jonathan Frisch

Wil je een huis kopen? Dan is het nu het goede moment volgens econoom Jonathan Frisch

Econoom Jonathan Frisch van Immoweb benadrukt: stabiele rente en betere koopkracht maken het een goed moment om een huis te kopen.

Lees meer

Welke verzekeringen als je zelf (ver)bouwt? Zo zorg je dat je goed verzekerd bent

Welke verzekeringen als je zelf (ver)bouwt? Zo zorg je dat je goed verzekerd bent

Je bent in principe niet verplicht om bepaalde verzekeringen af te sluiten als je zelf je woning (ver)bouwt. Toch doe je dat maar beter wel.

Lees meer

RENOLUTION-premies in Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn opnieuw beschikbaar

RENOLUTION-premies in Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn opnieuw beschikbaar

Wie zijn woning in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft gerenoveerd, kan sinds 7 november 2024 opnieuw de RENOLUTION-premies aanvragen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag