2

Dossier laten overnemen door andere notaris

Graf
Graf
#Regelgeving · 3 jaren geleden

Bijna 3 jaar geleden startte notaris X een dossier, in naam van mijn ouders, betreffende de schenking van hun woning aan mij, na hun overlijden. 
Talloze mails, telefoontjes, brieven,... later weet ik tot op heden zelfs nog niet eens of de zorgvolmacht voor één van mijn ouders in orde is. Reactie krijg ik zelden of nooit. In het uitzonderlijke geval dat ik toch een secretaresse aan de lijn krijg wordt mij verteld 'er zijn documenten verloren gegaan, wij laten u nog iets weten', waarna er opnieuw maanden van stilte volgen. 
Graag zouden wij dit dossier verder laten behandelen door (overdragen aan) een andere notaris. Kunnen wij (of kan de nieuwe notaris) dit zomaar doen (overnemen)? En dienen wij notaris X iets te betalen? Gezien het feit dat dit al zo lang duurt, plus dat er eigenlijk geen geleverde prestaties zijnentwege gebeurd zijn, lijkt het mij absoluut niet fair dat deze dan nog een factuur zou sturen! 

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Uzelf hebt vermoedelijk géén enkele volmacht om inzage van wat uw ouders bij de notaris hebben geacteerd.. en of er wel degelijk opdracht door uw ouders gegeven is om een zorgvolmacht op te stellen... .. 

Misschien is dat de reden dat de notaris stilzwijgend is ????? 

Schenken kan alleen maar als je ouders nog in leven zijn,en dat zou je dan nu al wel weten via de schenkingsakte..

Na hun overlijden kan je de woning erven en betaal je erfbelasting , uiteraard kan schenken niet meer nadat je ouders overleden zijn..

Er kan wel een testament opgemaakt zijn door uw ouders, maar dit kunnen ze wijzigen wanneer ze willen.. en Uzelf hebt daar géén inzage in.. 

0
Graf
Graf
0 1 Andere particulier
3 jaren geleden

Dag Ludo, 

Dank voor je antwoord. 
Ik heb wel een volmacht en was er toen zelfs bij, bij de ondertekening door mijn ouders. 

Ondertussen heb ik een andere notaris geraadpleegd, hij gaat notaris X contacteren i.v.m. de stand van zaken om zo hopelijk schot in de zaak te krijgen. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Waarom heeft Vlaanderen zoveel energieleveranciers en Wallonië zo weinig?

Waarom heeft Vlaanderen zoveel energieleveranciers en Wallonië zo weinig?

Er is een nieuwe energiespeler in Wallonië. Toch telt Wallonië veel minder leveranciers dan Vlaanderen. Energie-expert Maxime Sonkes legt uit waarom.

Lees meer

Vlaamse regering schaft nu ook de EPC-labelpremie af

Vlaamse regering schaft nu ook de EPC-labelpremie af

De Vlaamse regering schaft de EPC-labelpremie af. Deze premie kan oplopen tot 7.000 euro. Hierdoor zal de regering 32 miljoen euro besparen.

Lees meer

Wat verandert er in 2025 voor appartementbewoners?

Wat verandert er in 2025 voor appartementbewoners?

Ontdek de veranderingen die sinds 1 januari 2025 van kracht zijn voor appartementbewoners in Vlaanderen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag