1

Waterleidingen bij vloerverwarming

Herat123
Herat123
#Sanitair · 3 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Beste

Tijdens het leggen en opzoeken omtrent waterleidingen kwam ik plots op informatie omtrent legionella. Ik vermoed dat ik wel wat opnieuw zal mogen doen, maar ben niet zeker meer omdat sommigen lijken te zeggen dat dit een non issue is bij isolatie, terwijl ik elders lees dat het juist zeer belangrijk is.

Onze situatie (vloeropbouw)

Vloer
chappe 5 cm
Vloerverwarming
Pur isolatie 10 cm, met daarin waterleidingen en elektriciteit
Beton

Vooral de vloerverwarming baart me zorgen. Klopt het dat alle koudwaterleidingen dan via de rand moeten gelegd worden? Of mogen deze toch kriskras lopen doordat er een redelijke laag pur tussen de verwarming en de leidingen loopt? 

Al onze koudwaterleidingen zijn geisoleerd met een mantel.

Ik heb ook enkele fotos toegevoegd van hoe het nu gedaan is, maar ik vermoed dat hier dus wel wat fout gebeurd is.

Kunnen jullie me wat feedback geven? 
Alvast bedankt

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/77049/2905091294394557977047608522702216847300085n.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=43ff5e1a859f71f1013c502a4e423466https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/77049/29009495275766945190703191308901721787583941n.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=e4ea22a33cf4e5db08d1b38fe4940fa0
1
Nick 61
Nick 61
222 1629 Andere professioneel
3 jaren geleden

Je hebt de buizen gelegd zoals het hoort, alleen moet je deze nog vastleggen voor de pur gespoten wordt, anders bestaat de kans dat de pur de buizen omhoog duwt. Dat je de rode buizen met isolatiemantel gelegd hebt is juist maar de blauwe is wat overdreven omdat die met de standaard mantelbuis ruim voldoen, de blauwe isolatiemantel wordt dan gebruikt indien de buis vorstgevoelig geplaatst zou worden wat hier niet het geval is. Schrik voor legionella is overbodig, legionella gedijt in stilstaand water bij een temperatuur van om en bij de 30 a 35 graden en water dat aan de lucht blootgesteld wordt wat niet het geval is in een gesloten buis die hoogstwaarschijnlijk dagelijks gebruikt wordt

Alle reacties

0
Nick 61
Nick 61
222 1629 Andere professioneel
3 jaren geleden

Je hebt de buizen gelegd zoals het hoort, alleen moet je deze nog vastleggen voor de pur gespoten wordt, anders bestaat de kans dat de pur de buizen omhoog duwt. Dat je de rode buizen met isolatiemantel gelegd hebt is juist maar de blauwe is wat overdreven omdat die met de standaard mantelbuis ruim voldoen, de blauwe isolatiemantel wordt dan gebruikt indien de buis vorstgevoelig geplaatst zou worden wat hier niet het geval is. Schrik voor legionella is overbodig, legionella gedijt in stilstaand water bij een temperatuur van om en bij de 30 a 35 graden en water dat aan de lucht blootgesteld wordt wat niet het geval is in een gesloten buis die hoogstwaarschijnlijk dagelijks gebruikt wordt

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Van plan tot plaatsing: alles over sanitaire leidingen

Van plan tot plaatsing: alles over sanitaire leidingen

Ontdek alles over sanitaire leidingen: soorten, materialen, prijzen, normen en tips voor installatie, onderhoud en vervanging.

Lees meer

Sanitair installeren: de 5 grootste fouten

Sanitair installeren: de 5 grootste fouten

Sanitair installeren is populair bij doe-het-zelvers. Deze missers moet je volgens een expert zeker vermijden als je zelf aan de slag gaat.

Lees meer

Wat is een elektrische warmwaterboiler en hoe werkt het?

Wat is een elektrische warmwaterboiler en hoe werkt het?

Een elektrische warmwaterboiler zorgt voor warm water. Maar hoe werkt het? Wat zijn de voordelen en hoe onderhoud je zo’n boiler?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag