11

Zelfstandige activiteit in huurwoning

KoenMol
KoenMol
#Regelgeving · 3 jaren geleden

Ik zou graag zelfstandig in bijberoep starten als fotograaf.
In ons huurcontract staat dat de woonst niet mag gebruikt worden voor commerciele doeleinden.
Nu om te starten zou het adres van de eenmanszaak automatisch gezet worden op het woonstadres.
Ik ben niet van plan de huurkosten in te brengen in de belastingen.

Hetgene ik zou doen van fotografie is allemaal op verplaatsing en zal dus niet in de woning zelf plaatsvinden.
Wat kan ik doen als de huisbaas hier niet mee akkoord gaat (want hij zou omdat het adres gebruikt wordt als adres van de zaak anders belast kunnen worden op het KI)

Indien hij niet akkoord gaat, zijn er dan andere opties om toch te kunnen starten?
Ik kan me moeilijk inbeelden dat een zaak opstarten in handen zou liggen van de huisbaas, of vergis ik me daarin?

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

Daar staan hoofdzakelijk 2 dingen: 

1) Registratie van een huurovereenkomst op een adres waar een zelfstandige activiteit of bedrijf is gevestigd is niet gratis.

2) De maatstaf voor de fiscus of er sprake is van beroepshuur is niet noodzakelijk of de beroepskosten worden afgetrokken of niet maar of er op het adres een zelfstandige activiteit of bedrijf is gevestigd. Fiscus kan hier zelf beslissen. 

Ik neem aan dat het er vanaf hangt hoe goed die verschilende overheidsdiensten met elkaar communiceren of de huisbaas van het registratiekantoor en/of fiscus gaat horen of niet. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Btw op sloop en heropbouw voor projecten definitief 6%

Btw op sloop en heropbouw voor projecten definitief 6%

De btw voor sloop en heropbouw via een projectontwikkelaar is definitief 6%. De Programmawet van de regering-De Wever kreeg eindelijk groen licht.

Lees meer

Komt er een verplicht EPC voor alle Belgische woningen?

Komt er een verplicht EPC voor alle Belgische woningen?

Om de klimaatdoelen te halen wil de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) een verplicht EPC voor alle woningen.

Lees meer

Wat verandert er in 2025 voor appartementbewoners?

Wat verandert er in 2025 voor appartementbewoners?

Ontdek de veranderingen die sinds 1 januari 2025 van kracht zijn voor appartementbewoners in Vlaanderen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag