4

verkoper wil akte niet tekenen

shihan
shihan
#Regelgeving · 3 jaren geleden

Mijn zoon heeft een compromis getekend om een gelijkvloers te kopen. Omdat er een bouwovertreding is (tot 19m diep verbouwd ipv toegelaten 17m volgens BPA) heeft hij een goedkopere prijs kunnen onderhandelen. Vandaag moest de akte getekend worden. Vanmorgen heeft de notaris gebeld dat de verkoper niet wil tekenen en dat hij terug de volle prijs wil krijgen omdat er foutieve plannen zouden gebruikt zijn! Kan dit zo maar? Dit verandert volgens mij niets aan de 2m teveel volgens BPA. Wat zijn de mogelijke gevolgen voor mijn zoon?

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Nee dat kan niet, tenzij dat ergens als clausule in de verkoopovereenkomst zou staan, wat erg onwaarschijnlijk is.

Jouw zoon zal de verkoper een AS moeten sturen met ingebrekestelling. Reageert de verkoper niet of negatief dan zal je op zoek moeten naar een advocaat. 

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier

Het zijn de voorwaarden in het compromise dat bindend en wettelijk is boven wat in de notariele akte wordt opgenomen... 

Is dit opgemaakt door een makelaar of notaris,of heb je dit zelf gedaan??? 

De koop is daardoor gesloten en de koper kan zich zomaar niet terugtrekken.. 

Je zal gedwongen het tekenen van de notariele akte moeten afdwingen bij de rechtbank, via advokaat.

Hou er rekening mee dat de registratie kosten wel binnen de vier maanden moeten betaald zijn, anders wacht je een fikse boete.

De notariele akte kan achteraf getekend worden..

Nu probleem gaat worden dat je de sleutels van het door jou gekochte pand niet hebt, woond de eigenaar er nog in dat ga je via de vredrechter een procedure moeten opstarten om hem eruit te zetten.

Veel gedoe en stress..

Kan je niet beter overeenkomen om die extra meters te vergoeden,  zal je veel zever en gedoe besparen volgens mij, en zal misschien goedkoper en sneller zijn dan procederen,,,,of je kan de koop ook ontbinden, via de rechtbank en schade vergoeding eisen..

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel

ik zou tegenpartij in gebreke stellen en een schadevrgoeding er uit sleuren. Je zit met iemand die terug komt op zijn woord en dat komt nooit goed. Zeker de koop zelf niet zonder raad van uw eigen notaris annuleren. En neem zeker een eigen notaris als je er nog geen hebt. This smells fishy zoals de Engelsen het zeggen. Ik zou die notaris van tegenpartij ook niet vertrouwen want die moet weten hoe de vork in de steel zit.

0
shihan
shihan
0 1 Andere particulier
3 jaren geleden

Uiteindelijk is na enkele mails en telefoontjes alles in orde gekomen. De akte werd ondertekend met de afgesproken prijs. Gelukkig geen juridische stappen moeten ondernemen.

Was het de bedoeling van de verkoper om zodanige verwarring te veroorzaken dat mijn zoon niet zou komen opdagen? Zodat hij een schadevergoeding had kunnen eisen? Geen idee, maar we zijn blij dat alles goed is afgelopen.

Dank aan de mensen die gereageerd hebben!

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Renovatieplicht voor verhuurders? Minimaal EPC-label vanaf 2030

Renovatieplicht voor verhuurders? Minimaal EPC-label vanaf 2030

Huurwoningen moeten vanaf 2030 verplicht een minimaal EPC-label behalen. Ontdek welke impact de renovatieplicht voor verhuurders heeft.

Lees meer

Dit verandert er in 2025 voor wie een woning (ver)bouwt

Dit verandert er in 2025 voor wie een woning (ver)bouwt

Heb jij een bouwgrond gekocht of ga je jouw woning dit jaar renoveren? Ontdek welke bouw- en renovatieregels er in 2025 veranderen.

Lees meer

Geen elektricien meer nodig voor plug-in thuisbatterijen: Synergrid wil regels aanpassen

Geen elektricien meer nodig voor plug-in thuisbatterijen: Synergrid wil regels aanpassen

Kan je binnenkort een plug-in thuisbatterij zonder elektricien installeren? Synergrid wil de regels aanpassen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag