Kan je een plat dak extra isoleren aan de binnenzijde?

9

Kan je een plat dak extra isoleren aan de binnenzijde?

Isolatie plat dak
Isolatie plat dak
#Dak · 3 jaren geleden

Ik ben bezig met een aanbouw en heb de buitenzijde geïsoleerd. De opbouw van buiten naar binnen is EPDM, 14cm PIR met alu chachering aan de bovenzijde (dicht getaped), 18mm OSB 3, gordingen, panlatten en gipsplaat afwerking binnenzijde. Is het te adviseren om de binnenzijde extra te isoleren, bijvoorbeeld met glaswol, of zorgt dat mogelijk voor (vocht)problemen?

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Je zal zeker een dampscherm moeten plaatsen

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

Je zal zeker een dampscherm moeten plaatsen

Nee, zeker is dat niet. 
dat hangt af van de hoeveelheid extra Isolatie(waarde). 

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen
Basisregel is wel dat er zich geen luchtlaag in uw platdak bevindt. Dus bij uw huidige afwerking met gyproc vrees ik dat je tussen je OSB en de gyproc toch een luchtlaag van 1 tot 2cm hebt. In geval ergeen luchtlaag is, dan moet onderaan een dampscherm aansluitend tegen de isolatie en dan liefst met variabele dampdichtheid (zogenaamd intelligent dampscherm) R-waarde van die onderste laag maximum 2/3 van je bovenste laag zodat het dauwpunt zich in die hermetisch afgesloten bovenlaag bevindt. dus in jouw geval maximum R=4,2
0
Radiodetection
Radiodetection
3 jaren geleden

Een extra dampscherm moet maar als je die vuistregel van 1/3 (die eigenlijk niet klopt want puur gebaseerd op Glaser waarvan we weten dat die in praktijk niet erg bruikbaar is wegens het niet in rekening brengen van een aantal vectoren zoals convectie, bestaande vochtigheid, ...) overschrijdt.

Zolang de extra isolatie die 1/3 niet overschrijdt, moet je dus geen nieuw dampscherm plaatsen!!

Dat van die luchtlaag moet je in de juiste context plaatsen:

Natuurlijk mag er daar lucht zijn, zolang die maar stilstaat. Wanneer er (effectief) convectie kan optreden tss beide isoaltielagen, dan zal de buitenste laag epb-matig niet in rekening mogen gebracht worden.

In een spouwmuur is het risico op die convectie (rotatiestromingen) wel reeel, in een dak al veel minder.

0
Isolatie plat dak
Isolatie plat dak
0 2 Verbouwer
3 jaren geleden

Bedankt voor de reactie Carl Vandecasteele

U zegt dat ik bij de huidige afwerking tussen het OSB en gyproc toch een luchtlaag van 1 a 2 cm heb. Voor de duidelijkheid: de OSB ligt op de dakbalken. Dus tussen het OSB en de dakbalken bevinden zich de gordingen van 20cm hoogte en tussen die dakbalken zit zonder extra isolatie aan de binnenzijde een luchtlaag van 20cm tussen alle dakbalken. Of begrijp ik u verkeerd?

Helder verhaal mbt de 2/3e regel en de maximale isolatie. Mijn resterende vragen zijn:

- Moet ik de extra isolatie strak tegen het OSB drukken zodat er geen luchtlaag meer zit tussen het OSB en de extra isolatie? Of moet ik juist wel een luchtlaag laten van een aantal cm?

- Adviseert u in mijn situatie om wel of geen intelligente klimaatfolie te plaatsen aan de onderzijde onder de gipsplaten?

0
Isolatie plat dak
Isolatie plat dak
0 2 Verbouwer
3 jaren geleden

Bedankt voor de reactie Radiodetection. 

Begrijp ik het goed dat u wel extra isolatie adviseert maar bij extra isolatie aan de binnenzijde adviseert om geen intelligente klimaatfolie te plaatsen?

Ik hoor het graag. 

Alvast bedankt!

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
3 jaren geleden

Bedankt voor de reactie Carl Vandecasteele

U zegt dat ik bij de huidige afwerking tussen het OSB en gyproc toch een luchtlaag van 1 a 2 cm heb. Voor de duidelijkheid: de OSB ligt op de dakbalken. Dus tussen het OSB en de dakbalken bevinden zich de gordingen van 20cm hoogte en tussen die dakbalken zit zonder extra isolatie aan de binnenzijde een luchtlaag van 20cm tussen alle dakbalken. Of begrijp ik u verkeerd?

Helder verhaal mbt de 2/3e regel en de maximale isolatie. Mijn resterende vragen zijn:

- Moet ik de extra isolatie strak tegen het OSB drukken zodat er geen luchtlaag meer zit tussen het OSB en de extra isolatie? Of moet ik juist wel een luchtlaag laten van een aantal cm?

- Adviseert u in mijn situatie om wel of geen intelligente klimaatfolie te plaatsen aan de onderzijde onder de gipsplaten?

ik had uw dakopbouw wat verkeerd begrepen... uiteraard ligt de OSB boveop de draagbalken. Dus zodra je isolatie onder uw gyproc aanbrengt, zit er tussen b eide isolatielagen een laag van 20cm lucht die allesbehalve stilstaande lucht zal worden want in zo'n dke laag ontstaan zeker convectiestromen.
dus ja, aangevrachte minerale wol moet aansluiten tegen die OSB. en daaronder (ook aansluitend!) uw intelligent dampscherm. Dit laat toe dat 's zomers damp naar binnen uitdampt. Dus nergens luchtlagen lagen, die verminderen niet alleen de isolatiewaarde maar brengen ook risico's van condens mee.

0
Radiodetection
Radiodetection
3 jaren geleden

Wie klikt er hier mijn bijdrage weg??

0
Vilis
Vilis
17 239 Verbouwer
3 jaren geleden

Opnieuwplaatsen

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Een goed dak is de basis van elk huis. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan van ervaren dakwerkers uit jouw regio.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een leien dak: welke soort leien passen het beste bij jouw stijl en budget?

Een leien dak: welke soort leien passen het beste bij jouw stijl en budget?

Overweeg je een leien dak? Ontdek de verschillende materialen met hun voor- en nadelen en prijs. Van natuurleien tot vezelcementleien.

Lees meer

Een stevig dak voor je woning? Maak de juiste keuzes met deze bouw-, renovatie- en onderhoudstips

Een stevig dak voor je woning? Maak de juiste keuzes met deze bouw-, renovatie- en onderhoudstips

Een stevig dak is essentieel. De juiste keuzes maken voor je dak? Ontdek tips voor de opbouw, de geschikte dakbedekking, renovatie en onderhoud.

Lees meer

Dak herstellen: alle soorten reparaties, handige tips en kostenoverzicht

Dak herstellen: alle soorten reparaties, handige tips en kostenoverzicht

Ontdek alle soorten dakreparaties, kosten, premies en tips om te kiezen tussen je dak herstellen of renoveren.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag