Waar moet je op letten als je een woning koopt van iemand die zelf heeft gebouwd?

3

Waar moet je op letten als je een woning koopt van iemand die zelf heeft gebouwd?

Dumdum
Dumdum
#Regelgeving · 3 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Dag allen

Ik heb een woning op het oog maar heb nog een bezorgdheid. Deze werd tussen 2019-2021 gebouwd na de werkuren door de verkoper zelf, die zelf een bouwbedrijf had. Zijn bouwbedrijf bestaat intussen niet meer en de man verkoopt zijn woning. 

Zijn er bepaalde zaken waar ik zeker rekening mee moet houden of rode vlaggen? Ik denk bv aan 10-jarige aansprakelijkheid gezien de bouwheer en aannemer hier eenzelfde persoon zijn. 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden. 

1
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen
Verschil 10 jarige aansprakelijkheid en 10 jarige garantie. 10 jaar aansprakelijkheid betreft de stabiliteit en de intrigiteit van een woning. Indien je woning verzakt door bv een slechte fundering dan wordt de aannemer en de architect hiervoor aansprakelijk gesteld . 10 jarige garantie is de waarborg dat goederen blijven werken. Bv een veranda kan 10 jarige garantie hebben op bv glasbreuk, een verwarmingselement kan 10-20 jaar garantie krijgen . Garantie is meestal beperkt in tijd, voorwaarden en omvat heel duidelijk of het gaat over materialen, werkuren, transport, gevolgschade, uitzonderingen of regelgeving. Aansprakelijkheid is wettelijk vaststaand en zeer duidelijk omschreven in de wetgeving en om hierop beroep te doen zijn er zeer strikte regels. Onderscheid is niet zo 1 2 3 uit te leggen want elke casus kan lichtjes verschillen. En firma die de boeken vrijwillig neerlegt heeft meestal voldoende cash en gelden in de portefeuille om bepaalde verplichtingen nog te voldoen. Een vrijwillig neerleggen van de boeken is op vraag van de eigenaar ( ziekte, pensioen, andere belangen of rentenieren) Er zijn principieel ook geen openstaande schulden meer. Bij faillissement wordt de neerlegging opgelegd door de rechtbank en zijn er schulden die niet vereffend kunnen worden. Met andere woorden er is geen geld om de wettelijke verplichtingen nog na te komen.

Alle reacties

0
kas
kas
3 jaren geleden

Eigenlijk al wat je in het oog moet houden bij de aankoop van elke woning.

Belangrijkste vraag is inderdaad de 10 jarige aansprakelijkheid van de aannemer ( een bouwheer kan nooit aansprakelijk gesteld worden) 

Deze 10 jarige aansprakelijkheid stopt niet bij de verkoop van een woning , deze wordt mee opgenomen door de nieuwe eigenaars. Enkel bij een faillisement stopt de 10 jarige aansprakelijkheid. Deze 10 jarige aansprakelijkheid is verplicht voor architect en bouwaannemer.

Opgelet niet verwarren met 10 jarige garantie . 

Belangrijkste in dit geval is te weten komen of de woning is gebouwd door de firma van de eigenaar of door de eigenaar. Je kunt dit nazien via de facturatie van de woning. 

Als de eigenaar zelf in eigen naam heeft gebouwen dan is er en kan er geen10 jarige aansprakelijkheid worden ingeroepen ( kan wel, maar zeer omslachtige procedure want je moet dan bewijzen dat de eigenaar wel degelijk de woning als firma heeft opgetrokken )

Als de firma de woning heeft opgetrokken dan is het van belang om te weten of deze firma vrijwillig de beoeken heeft neergelegd of deze wel degelijk failliet is gegaan.

Best van al, laat je technisch bijstaan bij je aankoop van enkele 100.000€€€ , kost je een fractie aan ereloon voor een bouwdeskundige of architect.

0
Dumdum
Dumdum
0 1 Andere particulier
3 jaren geleden

Bedankt voor het duidelijke antwoord, Kas.

Kan je mij beknopt het verschil tussen 10 jarige garantie en aansprakelijkheid toelichten? Ik vind niet meteen een duidelijk antwoord op Google.

Oké, ik ga erachter om te weten te komen of de eigenaar zelf heeft gebouwd of via zijn firma.

Zou je mij ook het verschil kunnen toelichten tussen de firma die vrijwillig de boeken neerlegt of wel degelijk failliet gaan? Wat is de impact op mij als koper bij dit verschil?

Ik laat mij inderdaad reeds bijstaan door een notaris en zal hetzelfde doen via een architect.

0
kas
kas
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen
Verschil 10 jarige aansprakelijkheid en 10 jarige garantie. 10 jaar aansprakelijkheid betreft de stabiliteit en de intrigiteit van een woning. Indien je woning verzakt door bv een slechte fundering dan wordt de aannemer en de architect hiervoor aansprakelijk gesteld . 10 jarige garantie is de waarborg dat goederen blijven werken. Bv een veranda kan 10 jarige garantie hebben op bv glasbreuk, een verwarmingselement kan 10-20 jaar garantie krijgen . Garantie is meestal beperkt in tijd, voorwaarden en omvat heel duidelijk of het gaat over materialen, werkuren, transport, gevolgschade, uitzonderingen of regelgeving. Aansprakelijkheid is wettelijk vaststaand en zeer duidelijk omschreven in de wetgeving en om hierop beroep te doen zijn er zeer strikte regels. Onderscheid is niet zo 1 2 3 uit te leggen want elke casus kan lichtjes verschillen. En firma die de boeken vrijwillig neerlegt heeft meestal voldoende cash en gelden in de portefeuille om bepaalde verplichtingen nog te voldoen. Een vrijwillig neerleggen van de boeken is op vraag van de eigenaar ( ziekte, pensioen, andere belangen of rentenieren) Er zijn principieel ook geen openstaande schulden meer. Bij faillissement wordt de neerlegging opgelegd door de rechtbank en zijn er schulden die niet vereffend kunnen worden. Met andere woorden er is geen geld om de wettelijke verplichtingen nog na te komen.
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Mijn VerbouwLening is vanaf 2026 opnieuw renteloos

Mijn VerbouwLening is vanaf 2026 opnieuw renteloos

Vanaf 2026 wordt de Mijn VerbouwLening opnieuw renteloos, maar alleen voor de de laagste inkomens.

Lees meer

Vlaanderen wil dat alle energieleveranciers vanaf 2027 vaste tarieven aanbieden

Vlaanderen wil dat alle energieleveranciers vanaf 2027 vaste tarieven aanbieden

Vanaf 2027 moeten alle energieleveranciers een vast tarief voor energie aanbieden. Depraetere wil zo gezinnen beschermen tegen hoge energiefacturen.

Lees meer

Minister Depraetere kondigt overgangsperiode aan voor Mijn VerbouwPremie en EPC-labelpremie

Minister Depraetere kondigt overgangsperiode aan voor Mijn VerbouwPremie en EPC-labelpremie

Mijn VerbouwPremie en EPC-labelpremie krijgen een overgangsperiode. Minister Depraetere geeft verbouwers meer tijd, maar schaft wel nog een premie af.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag