2

Huurcontract opzeggen voor startdatum

Stormie2022
Stormie2022
#Regelgeving · 3 jaren geleden

Beste,

Ik heb samen met een kennis een huurcontract ondertekend voor de duur van 1 jaar. Dit zou ingaan op 01 augustus 2022.

Echter heb ik het huurcontract vorige maand al opgezegd per mail en door persoonlijk langs te gaan op kantoor. Dit was allemaal in orde 

op 1 aug moesten we langsgaan om de sleutels in te leveren en om nog iets te ondertekenen. Echter wegens covid is dit niet gelukt, dus hebben we maar de sleutels en een brief in de brievenbus gedaan op 31 juli 2022, zodat per 1 aug het contract beeindigd zou zijn.

Ik heb na ons mailcontact van 28 juli, dagen niks van de makelaar vernomen. Op 3 aug nog een mail gestuurd met mededeling dat alles al ingeleverd is en we plaatsbeschrijving en dergelijke niet hebben gekregen + ook wilde ze geen eindinspectie met ons doen dus, willen we die betaling wel terug.

op 04 aug reageerde ze en stuurden ze ons documenten toe over plaatsbeschrijving die we moeten ondertekenen, maargoed, het contract is opgezegd en zij is ermee akkoord gegaan, snap nu niet waarom ze dit alsnog verstuurd nadat de sleutels al zijn ingeleverd (op haar verzoek). Het contract heeft ze ook op 4 aug geregistreerd, wetend dat we al eerder hebben opgezegd. En ze eist een opzegbrief.

Vanwege het ongemak heb ik al 3 kandidaten voor de woning gevonden, zij hebben contact genomen met de makelaar. Eerst zei de makelaar dat de woning verhuurd wordt en na een 2e belletje kunnen ze toch bezichtigen volgend week.. je kan een woning toch alleen bezichtigen als het opgezegd is?

Vind het best vaag, ik ben zelf Nederlands en huur voor het eerst in Belgie. De huurbond zegt dat een opzegging op alle manieren gedaan kan worden, mondeling, schriftelijk, mail en hoeft niet perse Aangetekend te zijn. 

Wat kan ik uit bovenstaand nog terugkrijgen aan kosten/borg? 

- Plaatsbeschrijving betaald en niet gekregen (pas na opzegging) 

- Hoeveel maanden huur krijgt ze van ons?

Ik hoor het graag..

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

Je hebt zowat alles fout gedaan wat je maar fout kan doen.
Ik ga er van uit dat die woning in Vlaanderen ligt, niet in Brussel of Wallonie. 

"" 

Niets, je zal nog extra moeten betalen. Totaal 3 maanden huur + 1,5 maand wederbeleggingsvergoeding. De verhuurder gaat sowieso de waarborg inhouden om dit bedrag te kunnen dekken. Je hebt nog geluk, was die huurovereenkomst in 2019 gestart dan had je de volledige 12 maanden mogen betalen.

""

Dat klopt, maar het is aan jou om te bewijzen dat de opzeg plaats heeft gevonden, nu loop je het risico dat de verhuurder zegt dat hij dit email nooit gezien heeft, tenzij je een bevestiging van hem (of de makelaar) hebt ontvangen. Da's dus weer een extra maand (augustus) die je zal mogen betalen.

"."

Vandaar dat je een opzeg steeds per AS doet. Dit is in jouw belang niet in dat van de verhuurder. 

Omdat de verhuurder aanspraak wil kunnen maken op eventuele schadevergoeding voor schade die jij hebt veroorzaakt. Het is niet omdat je daar nooit echt gewoond hebt dat je geen schade zou kunnen veroorzaakt hebben. Zonder die plaatsbeschrijving is hij kansloos. 

"

Een verhuurder hoeft een kandidaat huurder die voorgesteld werd door de ex-huurder helemaal niet te aanvaarden. 

Daar is een heel goede reden voor. De verhuurder heeft 2 maanden de tijd om dat huurcontract te registreren, dat is wettelijk zo bepaald, ook al is de opzeg reeds gebeurd. Zou de verhuurder dit niet doen dan kon je van vandaag op morgen (met een minimum van 2 maanden) de huurovereenkomst onderbreken zonder dat je dat ook maar iets kost. Dat wil die verhuurder uiteraad niet. 

""

Vanzelfsprekend. Een verhuurder rekent er niet op dat je de overeenkomst al verbreekt voor ze begonnen is. De meeste verhuurders geven huurders de kans om gebreken in de plaatsbeschrijving op te nemen die pas aan het licht komen bij het intrekken. Logisch dat die plaatsbeschrijving dan ook pas na een maand of zelfs later komt. 

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
3 jaren geleden

Misschien moet eerst eens de chronologie van dit verhaal correct worden gezet. Dan pas kan je toch maar een juist advies geven ?

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Geluidsoverlast door verbouwingen bij de buren? Dit zegt de wet

Geluidsoverlast door verbouwingen bij de buren? Dit zegt de wet

Veroorzaken de verbouwingswerken van je buren overlast? Of is er andere geluidshinder? Advocaat Armin Wintein legt uit wat je kan doen.

Lees meer

De registratierechten zakken in 2025 naar 2% voor de eerste woning

De registratierechten zakken in 2025 naar 2% voor de eerste woning

De registratierechten voor de eerste woning zakken in 2025 naar 2%. Ontdek alles over de nieuwe regeling en hoe dit jou kan helpen bij je aankoop.

Lees meer

Federale regering voert herstelbaarheidsindex in voor huishoudelijke toestellen

Federale regering voert herstelbaarheidsindex in voor huishoudelijke toestellen

Vanaf 2 mei krijgen huishoudelijke toestellen een herstelbaarheidsindex die aangeeft hoe makkelijk ze gerepareerd en hergebruikt kunnen worden.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag