verhoging gemeenschappelijk muur bij verbouwing

3

verhoging gemeenschappelijk muur bij verbouwing

MauriceBouw
MauriceBouw
#Bouwpartners · 3 jaren geleden

Onze buurman heeft vorig jaar een woonsuitbreiding gebouwd.  Als deel hiervan werd een gemeenschappelijke muur tussen de twee terrassen, verhoogd, alsook de zijkant deel opengekapt om de uitbreiding verder te zetten.  Echter heeft men deze verhoogde muur, sinds de bouw bijna 1.5 jaar geleden, niet verder afgewerkt aan onze zijde, noch de schade hersteld die veroorzaakt werd door de werken; er zijn stenen gebroken, er puilt cement van tussen de stenen, er zijn gaten in de muur gekapt om houders te bevestigen tijdens het metsen, de muren zijn niet opgevoegd., …

Het lijkt ons een redelijke veronderstelling dat bij de ophoging van de muur, de muur in dezelfde afwerking wordt verdergezet, alsook dat schade tijdens de werken wordt gerepareerd?

Ten slotte hebben we omwille van de extra last die de verhoging meebrengt, recht op een vergoeding van de buur, meen ik?

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Heb je voor de werken begonnen een bevindingsstaat laten opmaken??? 

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
3 jaren geleden

Een scheimuur mag in principe niet opgevoegd worden aan de niet gebruikte kant.  Dit zou camouflage van gebreken inhouden.  Maar ik meen dat het een kleintje is om een opgaande scheimuur aan de andere kant minstens af te borstelen na het metselen en het metselwerk zelf fatsoenlijk te maken zodat de nabuur iets of wat een mooi zicht heeft.

Uiteraard moet schade aan uw gebouw vergoed worden, ook als er geen plaatsbeschrijving vooraf werd opgemaakt.  Het wordt dan alleen moeilijker om uw schade te bewijzen.

Een vergoeding voor de extra last van de verhoging wordt niet gegeven, tenzij u kan bewijzen dat u er hinder door ondervindt.  Met de nieuwe eigendomswet kan dit.

www.arcopolo.com

0
MauriceBouw
MauriceBouw
0 1 Andere particulier
3 jaren geleden

nee, geen bevindingsstaat.  Heb wel foto.  Begrijp ik dat de buur niet verplicht is om het opgebouwde stuk op een normale manier, zijnde opvoegen, af te werken dan?

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zit zelfbouw in de lift? We vroegen het drie experts: “Wie wil besparen op bouwkosten kan zelf aan de slag gaan met een zelfbouwpakket”

Lees meer

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag