zoldervloer isolatie bovenop isolatie?

4

zoldervloer isolatie bovenop isolatie?

JacsErpe
JacsErpe
#Isolatie · 3 jaren geleden

Hallo, 

Woning van 96 waarvan de zoldervloer destijds geisoleerd is met zakken rockwool in het gebinte tussen plafond en zoldervloer. Op deze zoldervloer zijn vervolgens houtenplaten bevestigd. Deze nineties isolaties is ontoereikend.

Ik zou op deze houten zoldervloer nu  extra(Iko) isolatieplaten met dampscherm willen leggen (dus een dubbele isolatielaag gescheiden door wat houtenplaten), alleen vraag ik mij af of ik die stijgende warme lucht niet laat 'botsen' tegen deze 'nieuwe' isolatieplaat en zo vocht zou kunnen creëren in het oude isolatiegedeelte die zich tussen plafond en zoldervloer bevindt? 

Alvast een bedankt voor de respons

Alle reacties

0
JacsErpe
JacsErpe
0 1 Andere particulier
3 jaren geleden

Ik zie dat drie weken geleden al eenzelfde vraag gesteld is. 

Hier staat dus dat die niet mag :( 

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

Toch wel. 
Dat antwoord was ronduit fout. 

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
3 jaren geleden

Wat zijn de voorwaarden dat het wel mag?

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

Als ik het nazie dan zie ik dat drie weken geleden in een topic ook een vraag over bijkomende isolatie is gesteld. Echter dat is een onvergelijkbare situatie. Als ik inderdaad het juiste topic voorheb dan ging het daar over isolatie in een dakconstrukte en niet in een zoldervloer. De opbouw was dan ook het tegenovergestelde. Daar wou men bijisoleren aan de warme kant en hier wil je bijisoleren aan de koude kant. Onvergelijkbaar dus.

Dit gezegd zijnde: Veel hangt af van de isolatiewaarde die je nu tussen de vloerbalken hebt zitten en de isolatiewaarde die je bovenop de zoldervloer wilt aanbrengen. Ook is het belangrijk te weten of die ruimte tussen de balken volledig gevuld is met glaswol en in geval dat niet zo is waar dan de luchtlaag zich bevindt en of er eventueel toen ook ergens een dampscherm was geplaatst.

Sowieso is het niet nodig om bovenop de zoldervloer een dampscherm te voorzien. Het is integendeel meestal beter om het geheel dampopen te houden naar de zolderruimte toe.

Er valt zeker ook nog te overwegen om de dakhelling optimaal te isoleren ipv de zoldervloer. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Voorkom warmteverlies door een goede vloerisolatie. Benieuwd naar de prijs van vloerisolatie, de terugverdientijd en welke premies je kan aanvragen?

Lees meer

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.

Lees meer

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag