6

Stopcontact met dubbelpolige schakelaar

Wiemeke
Wiemeke
#Bouwpartners · 3 jaren geleden

Ik had graag de verlichting die in een stopcontact moet, geschakeld met een gewone schakelaar. Ik heb een dubbelpolige schakelaar daarvoor verbonden met een stopcontact. L1 is verbonden met bruin van een eerder stopcontact. 1 (bruin) gaat naar linkse aansluiting van het geschakeld stopcontact. 2 is verbonden met blauwe draad met de rechtse aansluiting. L2 is verbonden met de blauwe van het eerdere stopcontact. 
De aarding is met een wago klem van het ene naar het andere stopcontact verbonden. Ik krijg kortsluiting. Wat doe ik fout? De zekering is 20A. Alle draden zijn 2,5. 

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
3 jaren geleden

L1 en L2 zijn de inkomende draden, de andrre 2 gaan naar de "lamp" in jou geval het stopcontact. 
 Google maar op dubbelpolige schakelaar op afbeeldingen. 

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

Ja maar dat is geen verklaring voor die kortsluiting. 

Valt die zekering uit of de aardlekschakelaar? Maak eens een foto van die aangesloten  schakelaar en het nieuwe stopcontact. 

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Denk dat je een enkelpolige schakelaar moet gebruiken.. ( Of je sluit de dubbelpolige verkeerd aan )

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
3 jaren geleden

Denk dat je een enkelpolige schakelaar moet gebruiken.. ( Of je sluit de dubbelpolige verkeerd aan )

Moet niet, kan wel

0
Wiemeke
Wiemeke
0 1 Verbouwer
3 jaren geleden

De aardlekschakelaar valt uit

Dit is het eerdere stopcontact en de schakelaar. Ik heb dezelfde situatie in de andere kamer en daar heb ik het eerdere stopcontact er eens van tussen gelaten en dat werkt. 
Het nieuwe stopcontact is identiek zo aangesloten. Enkel met binnenkomende draden uiteraard 

Als de schakelaar uit staat lijkt alles ok. Maar als ik schakel ploft den boel

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/78288/2b10a880-d2ce-4336-b8b9-be938e4b47b5.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=631fd280483c2b58acab32d749775bd6
0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

Als de schakelaar uit staat lijkt alles ok. Maar als ik schakel ploft den boel

Kans is groot dat die kabel beschadigd is. Zit lek op. Kan je testen door de aardingsdraad in die oranje steekklem even los te maken. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Bouw&reno 2025: inspiratie, gratis infosessies en advies op maat

Bouw&reno 2025: inspiratie, gratis infosessies en advies op maat

Van 11 tot en met 19 januari kan je je hart ophalen tijdens Bouw&reno. Ontdek zo'n 200 exposanten in Antwerp Expo en krijg gratis advies op maat.

Lees meer

Een architect bij renovatie: verplichting, takenpakket en prijs

Een architect bij renovatie: verplichting, takenpakket en prijs

Renovatie gepland? Ontdek voor welke werken je een architect moet inschakelen, welke taken hij voor zijn rekening neemt en wat de kostprijs is.

Lees meer

Is een interieurarchitect een meerwaarde voor jouw woning?

Is een interieurarchitect een meerwaarde voor jouw woning?

Waar de architect zich doorgaans meer bekommert om het exterieur, focust de interieurarchitect echt op details, afwerking van muren, vloeren,...

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag