3

Uurprijs + prijs m2

astriduyttendaele14
astriduyttendaele14
#Terras en oprit · 3 jaren geleden

Ik ben momenteel mijn tuin aan het laten leggen (uitgravingen, terras en oprit). Ik heb hiervoor een goedgekeurde offerte, waar ik zelfs via mailverkeer extra uitleg gevraagd had over de verschillende punten op de offerte, om zeker te zijn wat er allemaal inclusief was. Nu zijn we halverwege de werken en melden ze nu dat er een fout gemaakt is in de offerte.

Ze zijn namelijk de werkuren vergeten te vermelden zeggen ze. 

Nu staat er duidelijk op mijn offerte plaatsen en toegieten terras en oprit 99m2.

Maar nu zijn dit volgens hen niet de werkuren, maar is dat de prijs in totaal per m2. De uurprijs is nog iets apart. Dus ik krijg een tussentijdse factuur met een bedrag te betalen voor het leggen van het terras per m2 en dan nog eens de uren apart.

Dit kan toch niet. Wat doe je tijdens die aangegeven werkuren, toch leggen en toegieten terras, dan kan je toch nog niet eens extra rekenen per m2?

Ik heb allesinds een goedgekeurde offerte dus ze moeten nadien niet afkomen dat ze iets vergeten zijn, maar ze blijven beweren dat deze manier van opsplitsing de normale gang van zaken is bij het leggen van een terras. Ik ben dit allesinds op andere offertes zo niet tegengekomen.

Willen ze me hier oplichten?

Alle reacties

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

Dat een opsplitsing normaal is, ben ik niet mee akkoord. 

een offerte is bindend, laat je dus niet vangen. 
Je zal hen officieel op de hoogte moeten brengen door de juiste factuur te protesteren , maar vraag is wat ze dan gaan doen met de nog uit te voeren werken. 

0
Kris M
Kris M
594 3485 Andere particulier
3 jaren geleden

Eerst de algemene voorwaarden lezen.  Als er in de offerte ook een uurpriks vereld staat naast de prijs mer m2 voor de materialenof er staat " werken in regie" dan heb je ws pech.  Dit is een veel toegepaste malafiede praktijk van aannemers.   Laat anders de offerte en AV nalezen door een advocaat die indien t kan de factuur kan protesteren.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden

Het opsplitsen van een werk in materialen en dan apart de werkuren is in tuinaanleg NIET gangbaar.

OF je moet gevraagd hebben of je moet je akkoord hebben gegeven om deze werken in REGIE te laten uitvoeren.

Dus het is heel belangrijk om voor dit item de juiste omschrijving op de getekende offerte na te gaan. Als er staat VP ( vaste prijs) of SOG ( som over het geheel ) dan zijn dit vaste prijzen voor in de omschrijving vermeld werk.

Staat er echter regie dan worden de prijzen voor de materialen apart vermeld met zijn eenheid en voor de werk- en machineuren de gebruikelijke tarieven.

Sommige plaatsen ook een inschatting van de hoeveelheid en de duur van de werken MAAR dit is een raming.

Staat er VH. Vermoedelijke Hoeveelheid , dan zijn de onder dat punt vermelde werken ( incl materialen en werkuren ) gebaseerd op de opgegeven meetstaat of bij calculatie. Meestal wordt een marge onder de 10% niet doorgerekend in mindering of meerwerk, bij meer dan 10% wordt er overgegaan tot pv van opmeting en de hoeveelheid dan verrekent volgens de opgegeven vermoedelijke hoeveelheid.

Dus wat staat er juist in de offerte ?

Opgelet : als de rekenfout duidelijk is dan kan en mag de aannemer deze rekenfout wel doorrekenen mits een nieuw overleg. Dus u moet zich akkoord stellen met deze correctie .

Je spreekt over 99 m² verharding maar je geeft geen enkele indicatie van materiaal, werkwijze en afwerking , Het is raden of dit een terras is in stoeptegels of in graniet. Bedrag kan dan al een aanwijzing zijn of er inderdaad een rekenfout of een komma of een cijfertje is vergeten.

Je spreekt over andere offertes ? In hoeverre , hoe groot was het prijsverschil voor dat terras ? Als deze aannemer bedrag x had gerekend en alle andere geven x*2 dan had u kunnen vermoeden dat er een fout was gebeurd.

Dus om je te kunnen adviseren moet je weten wat er juist staat in de getekende offerte en wat de prijsvergelijking was.

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Met dit gratis magazine willen we je graag inspireren en advies geven om het maximum te halen uit jouw tuin en terras.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je terras inrichten? Tips voor het perfecte terras

Je terras inrichten? Tips voor het perfecte terras

Op je terras kan je heerlijk genieten, tafelen of relaxen. Het is dus fijn als je je terras slim kan inrichten. Ontdek onze tips voor het perfecte terras.

Lees meer

Voegen van je terras herstellen: soorten voegmiddel en plan van aanpak

Voegen van je terras herstellen: soorten voegmiddel en plan van aanpak

Waarom gaan de voegen van een terras stuk? Welke soorten voegmiddel zijn er? En hoe kan je de voegen van je terras herstellen?

Lees meer

Een zonneluifel of terrasoverkapping? Zo maak je de juiste keuze voor je terras

Een zonneluifel of terrasoverkapping? Zo maak je de juiste keuze voor je terras

Wil je meer genieten van je terras maar twijfel je nog tussen een zonneluifel en een terrasoverkapping? Ontdek hoe je slim kiest!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag