Dank voor uw reactie. U raakt de kern van het probleem aan. Met het gebruik van een warmtepomp voor de globale verwarming & san. water in vervanging van een stookolieketel.....de elektriciteitsrekening. Als temperaturen van 60• en meer moeten gehaald worden met de warmtepomp is de configuratie mi. niet meer rendabel. Zelfs met de huidige hoge mazoutprijs is stookolieverwarming nog competitiever dan elektriciteit. Natuurlijk kunnen zonnepanelen dit +/- opvangen doch dit vereist weer een extra investering, quid terugverdienbaarheid ? Gezien er hier geen mogelijkheid is tot gasaansluiting kan ik een extra installatiepremie genieten die echter mi. de investering van >+/- 25.000 (warmtepomp, zonnepanelen, batterij) niet goed maakt. Hybride warmtepompen in comb. met stookolie krijgen geen premie, terwijl een klassieke warmtepomp lucht/water sowieso een hybride pomp is maar dan in comb. met elektriciteit. Ik vind het, vooral als leek, een heel moeilijke oefening. De prognoses van mijn toekomstig elektr.verbruik met een warmtepomp lopen bij de installateurs nogal uiteen, huidig verbruik elektriciteit 3000 kw, mèt de warmtepomp toekomstig 8000, 11000, 12000 kw of helemaal geen antw. Ik vrees dat niemand een concrete uitspraak durf te doen over het meerverbruik van elekriciteit versus het 0 verbruik stookolie. Vandaar het idee om de warmtepomp te kunnen combineren met de bestaande(verouderde stookolie cv van 20 j oud)