lucht/waterpomp in combinatie met bestaande stookoliverwarming

5

lucht/waterpomp in combinatie met bestaande stookoliverwarming

Dominique0001
Dominique0001
#Bouwpartners · 3 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Kan een huisverwarming & san.warmwater met stookolieketel  gecombineerd worden met een warmtepomp, maw. warmtepomp(incl. zonnepanelen) voor het tussenseizoen en stookolieverwarming bij echte koude temperaturen...dus niet met een hybridewarmtepomp.... Is dit praktisch/technisch haalbaar ?

1
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Watervat met dubbele serpentin 

1
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect

Als het enkel voor sanitair warm water is, dan kan dat idd met een boiler met dubbele spiraal.  Als het ook bedoeld is voor de verwarming, let er dan op dat je een warmtepomp aanschaft met dubbel circuit, zodat die een aanvoertemperatuur haalt van 60-65 graden, zoniet krijgen de radiatoren te weinig vermogen en geven ze onvoldoende warmte af.

www.arcopolo.com

1
59 379 Architect
3 jaren geleden

Nog even wachten op een cv-ketel op waterstof.  Als je dan zonnepanelen hebt maak je met de overproductie aan elektriciteit je eigen waterstof aan, die je opslaat (ipv die elektriciteit in een batterij te steken) en kan gebruiken voor je verwarming of voor je waterstofauto.

Er zijn al merken die een H-ketel aanbieden, maar het is nog waterstof dat je dan zelf aanmaakt uit aardgas.  Dit kan niet de bedoeling zijn van een systeem dat vrij van fossiele brandstof en Co2 uitstoot is.

Het duurt wellicht niet lang meer, want je hoort langs alle kanten dat men er mee bezig is in versneld tempo.

www.arcopolo.com

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier

Watervat met dubbele serpentin 

0
59 379 Architect

Als het enkel voor sanitair warm water is, dan kan dat idd met een boiler met dubbele spiraal.  Als het ook bedoeld is voor de verwarming, let er dan op dat je een warmtepomp aanschaft met dubbel circuit, zodat die een aanvoertemperatuur haalt van 60-65 graden, zoniet krijgen de radiatoren te weinig vermogen en geven ze onvoldoende warmte af.

www.arcopolo.com

0
Dominique0001
Dominique0001
0 3 Verbouwer
3 jaren geleden

Dank voor uw reactie. U raakt de kern van het probleem aan. Met het gebruik van een warmtepomp voor de globale verwarming & san. water in vervanging van een stookolieketel.....de elektriciteitsrekening. Als temperaturen van 60• en meer moeten gehaald worden met de warmtepomp is de configuratie mi. niet meer rendabel. Zelfs met de huidige hoge mazoutprijs is stookolieverwarming nog competitiever dan elektriciteit. Natuurlijk kunnen zonnepanelen dit +/- opvangen doch dit vereist weer een extra investering, quid terugverdienbaarheid ? Gezien er hier geen mogelijkheid is tot gasaansluiting kan ik een extra installatiepremie genieten die echter mi. de investering van >+/- 25.000 (warmtepomp, zonnepanelen, batterij) niet goed maakt. Hybride warmtepompen in comb. met stookolie krijgen geen premie, terwijl een klassieke warmtepomp lucht/water sowieso een hybride pomp is maar dan in comb. met elektriciteit. Ik vind het, vooral als leek, een heel moeilijke oefening. De prognoses van mijn toekomstig elektr.verbruik met een warmtepomp lopen bij de installateurs nogal uiteen, huidig verbruik elektriciteit 3000 kw, mèt de warmtepomp toekomstig  8000, 11000, 12000 kw  of helemaal geen antw. Ik vrees dat niemand een concrete uitspraak durf te doen over het meerverbruik van elekriciteit versus het 0 verbruik stookolie. Vandaar het idee om de warmtepomp te kunnen combineren met de bestaande(verouderde stookolie cv van 20 j oud)

0
59 379 Architect
3 jaren geleden

Nog even wachten op een cv-ketel op waterstof.  Als je dan zonnepanelen hebt maak je met de overproductie aan elektriciteit je eigen waterstof aan, die je opslaat (ipv die elektriciteit in een batterij te steken) en kan gebruiken voor je verwarming of voor je waterstofauto.

Er zijn al merken die een H-ketel aanbieden, maar het is nog waterstof dat je dan zelf aanmaakt uit aardgas.  Dit kan niet de bedoeling zijn van een systeem dat vrij van fossiele brandstof en Co2 uitstoot is.

Het duurt wellicht niet lang meer, want je hoort langs alle kanten dat men er mee bezig is in versneld tempo.

www.arcopolo.com

0
Dominique0001
Dominique0001
0 3 Verbouwer
3 jaren geleden

dank voor de interessante info. Heeft u eventueel een "link" om meer info te bekomen ?

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Op 25 januari 2025 gaat bouwbeurs Wonen van start. De Nekkerhal in Mechelen is dan dé plek voor iedereen die op zoek is naar bouwinformatie en inspiratie.

Lees meer

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Op 1 februari opent Bouwbeurs Roeselare opnieuw de deuren. Dankzij Livios kan je gratis naar de beurs.

Lees meer

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Aannemers werken soms aan een uurtarief in de plaats van een vast bedrag. Met deze tips vermijd je discussies over het aantal gepresteerde uren.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag