2

Muur op vloer

Terry 84
Terry 84
#Bouwpartners · 3 jaren geleden

Hallo,

Wij hebben een huis gekocht waar de vloer omhoog gekomen was. Na uitbreken ben ik uiteindelijk 4 vloeren tegen gekomen. Vloer 4 is de originele uit 1941. 

Onze bedoeling was om nieuwe leidingen te leggen en isolatie, dan chappen en nieuwe tegels. Nu is er op de originele vloer een binnenmuur bijgeplaatst in de loop der tijd.

Kan ik graven zonder deze muur te ondermijnen of best uithalen en muur opnieuw metsen vanop de harde grond (met fundering).

Volgens de chapper heb ik 32,5 cm nodig voor op harde grond te zitten ( 24,5 isolatie, 7 chape). Echter vanaan het huidige niveau tot de originele vloer heb ik reeds 28 cm. 

Alvast bedankt voor het meedenken. 

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3475 Andere particulier
3 jaren geleden

Ik zou de muur afbreken en heropbouwen.  Als deze muur niet-dragend is bv heropbouwen in licht materiaal op de chape (bv Ytong of gyproc).  Als deze muur dragend is dan te bekijken wat moet gestut worden. Strikt genomen is dan een architect nodig.  

Alles uitgraven en een vloeropbouw naar hedendaagse normen (qua isolatie) is idd een supergoed idee.  Vernieuw ook alle riolering indien t nog grep-buizen zijn.

0
Terry 84
Terry 84
0 1 Verbouwer
3 jaren geleden

Bedankt voor de reactie Kris. 

Diegene die de muur heeft bijgeplaatst heeft er een dragende muur van gemaakt (er ligt een zware ijzeren poutrelle op waarop het eerste verdiep rust).

Men heeft wel een ringbalk gegoten. Nu was het gedacht om 1m uit te graven tot op "den harde" en dan zo een fundering aan de muur te geven. Of dit een mogelijkheid is, weet ik echter niet.

Wat betreft de leidingen, dat was het plan aangezien de vloer omhoog gekomen was. We zijn er ondertussen ook achter dat alle afvoeren met elkaar verbonden zijn (als je wc boven gebruikt, borrelt de afvoer van wasmachine beneden ook).

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zit zelfbouw in de lift? We vroegen het drie experts: “Wie wil besparen op bouwkosten kan zelf aan de slag gaan met een zelfbouwpakket”

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag