3

Split airco ruikt niet fris (zweetvoeten)

B@rre
B@rre
#Verwarming & koeling · 3 jaren geleden

Dag iedereen,

Even mijn verhaal in het kort,

Sinds 3 jaar eigenaar van een daikin split airco met als buiten unit de "5mxm" met 4 standaard binnen units.

Ieder jaar komt er een "vak man" onderhoud uitvoeren.

Sinds een maand of 3 ruikt onze airco niet al te fris (enkel bij opstart de eerste 5 a 10 minuten) erna is het weg.

Dus hebben we de "vak-man" gebeld voor onderhoud en het probleem te achterhalen......... zonder resultaat dus ben ik zelf opzoek naar een oplossing

Wat heb ik al gedaan:

-Alle binnenunits opengemaakt en de filters gereinigd met water en zeep en goed       laten drogen.

- De lammellen van de binnen unit uitgebazen met compresor en gereinigd met soort van schuim.

Resultaat: de airco ruikt nog steeds

wat heb ik nog niet gedaan:

- de ventilator van de binnen unit uitgekuist (maar de filters en lammelen waren       zeer proper) dus ik denk niet dat dit het probleem is

- De buiten unit is ook niet proper gemaat.

Nu hebben ze me verteld dat deze geur ook van de buiten unit kan komen, dit om dat al mijn binnen units "ruiken"

Hoe kan dit ? dit is toch een gesloten systeem? 

maar niet te min ga ik vanavond mijn buiten unit uitkuisen.

Weet er iemand raad wat ik kan doen? buiten een nieuwe "vak man" zoeken.

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
3 jaren geleden

Buitenunit kan het niet zijn: er circuleert enkel koelvloeistof tussen buiten en binnen.  Ken er niets van maar kijk ook de condenswaterafvoeren van de binnenunits eens na.

0
Nick 61
Nick 61
222 1627 Andere professioneel
3 jaren geleden
Net zoals Kris M aanhaalt waarschijnlijk je condens afvoer waar zich schimmel in gevormd heeft
0
B@rre
B@rre
0 9 Andere particulier
3 jaren geleden

Heren,

Heb de buitenunit gereinigd zoals gezegd geen verschil,

Heb de condens laten leeglopen in een emmer (geen geur) en de polpjes getest deze werken.

Maar als ik aan het binnenwerk ruik (lammellen waar het koelgas doorstroomt ruikt dit niet fris)

Enig idee hoe is dit kan reinigen?  Bestaan hier "sprays voor?

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Nieuw koelmiddel voor warmtepomp: “We hebben een mix nodig zodat er een warmtepomp is voor iedereen”

Nieuw koelmiddel voor warmtepomp: “We hebben een mix nodig zodat er een warmtepomp is voor iedereen”

Met de nieuwe F-gasregelgeving komen er nieuwe koelmiddelen bij voor warmtepompen. Maar welk koelmiddel is het beste voor jouw warmtepomp?

Lees meer

Kan je vloerverwarming en parket combineren? Deze soorten parket zijn geschikt

Kan je vloerverwarming en parket combineren? Deze soorten parket zijn geschikt

Welke soorten parket zijn te combineren met vloerverwarming? Waarop moet je letten bij de plaatsing? En hoe zit het met keramisch parket?

Lees meer

In de kijker: awardwinnende warmtepompradiator verwarmt én koelt

In de kijker: awardwinnende warmtepompradiator verwarmt én koelt

Jaga's innovatieve warmtepompradiator wint de prestigieuze Henry Van de Velde Award. Het Briza Net Zero-gamma blinkt uit in design en duurzaamheid.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag