6

Ruwe schatting kosten totaalrenovatie

Verbouwgeek
Verbouwgeek
#Bouwpartners · 3 jaren geleden

Mijn partner en ik zijn al een tijdje op zoek naar een woning. Vorige week viel ons oog op een volledig te renoveren pand. Na aftrek van de vraagprijs van de woning zouden wij een budget van €200 000 hebben voor de renovatie. 

De rijwoning is gebouwd in 1952. 189m2 groot waarvan 145m2 bewoonbaar. Zeer slecht EPC van 1162 (overal enkele beglazing + niets geïsoleerd). Geen aanwezigheid van verwarmingsinstallatie.

Waterleidingen liggen enkel op het gelijksvloers. Elektriciteit zal volledig moeten herbekeken worden. Zowel grond, muren en dak moeten geïsoleerd worden. Ramen moeten allemaal vervangen worden. 2 extra dakvensters moeten geplaatst worden. Nieuwe keuken, minimaal 1 badkamer. 

Enige werken die we zelf kunnen uitvoeren zijn deels de afbraakwerken en de afwerking (vloeren, schilderen). 

Lijkt dit een haalbaar project of beter toch maar niet?

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
3 jaren geleden

Voor mij is de enige reden om dergelijke totaalrenovaties te kopen ligging, ligging, ligging.  De optelsom van aankoop en uitbestede totaalrenovatie is dikwijls duurder dan de aankoop van een afgewerkte nieuwbouw.  Op basis van die foto s zie k geen "behoudbare authentieke elementen".  Dus ligging is belangrijk.  Kijk eens wat nieuw je kan kopen voor je totaalbudget en of je dit nieuw wil.

Met 200k€ kom je ver maar bezoek het eerst met een architect voor je biedt.  Kost je een paar 100€ maar kan je behoeden voor een bouwval.

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Dikwijls een financiele strop als je zelf niets kunt of handig bent, en omzeggens alles moet laten uitvoeren door aannemers.. 

0
Verbouwgeek
Verbouwgeek
0 1 Verbouwer
3 jaren geleden

Bedankt voor je reactie! De reden waarom we dit project overwegen is dat we met ons budget geen instapklare woning vinden met genoeg ruimte. We zoeken een woning met 4 slaapkamers en een tuin. Nieuwbouwwoningen en/of instapklare woningen van deze grootte liggen in deze regio jammer genoeg echt ver boven ons budget. De regio waar de woning gelegen mag zijn is om verschillende redenen heel beperkt, wat ook niet helpt. We hebben onze informatie eens doorgestuurd naar een architect uit de regio en zullen ook afwachten wat hij zegt. 

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

De reden waarom we dit project overwegen is dat we met ons budget geen instapklare woning vinden met genoeg ruimte. We zoeken een woning met 4 slaapkamers en een tuin. Nieuwbouwwoningen en/of instapklare woningen van deze grootte liggen in deze regio jammer genoeg echt ver boven ons budget. 

M.i. is dit een vaak gemaakte fout, na renovatie naar huidige standaard is die immers net zo duur met als gevolg een halfslachtige renovatie en compromissen omdat dit niets verandert aan het onderliggende probleem, nl beperkt budget. 

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Verbouwen of renoveren kosten handen vol geld. Heb je omzeggens een nieuwbouw voor tegen dat alles af is.

Enig voordeel is dat je kunt spreiden in de tijd naargelang je centen hebt..

Nadeel is dat het jaren duurt, en misschien nooit af geraakt, en je bijft in de bouw vuiligheid zitten...

Menig koppels scheiden daardoor,  Niet onderschatten als je zoiets overweegt 

0
Indyke
Indyke
0 8 Andere particulier
3 jaren geleden

Wij hebben net ook een renovatie achter de rug, echter maar gedeeltelijk, nl. 40 m² van ons huis. Ons huis werd gebouwd in 1957. Wat wij hebben vernieuwd is nieuw dak, stroom voor dit gedeelte van het huis, muren en plafonds opnieuw laten bezetten (nat pleisterwerk), nieuwe vloeren (tegels), nieuwe waterleiding, nieuwe verwarmingsketel op gas en nieuwe badkamer en nieuwe keuken.We hebben voor 1ste keuze materialen gekozen en hebben ong. 80000 euro betaald. We zijn dus wel over alles tevreden, zowel mateialen als aannemers. Onze renovatie heeft ong. 5 maanden geduurd.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zit zelfbouw in de lift? We vroegen het drie experts: “Wie wil besparen op bouwkosten kan zelf aan de slag gaan met een zelfbouwpakket”

Lees meer

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag