22

ventillatieroosters...nuttig ?

lebasi
lebasi
#Ramen en deuren · 3 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Om premies te kunnen krijgen ben je verplicht om in de niet natte ruimtes ( bureau, slkamers, ...) ventillatieroosters in de ramen te laten verwerken.( bij renovatie) Resultaat : factuur weeral omhoog...HELP ! WAT IS HET NUT HIERVAN ? ik ben heus niet te lui om mijn vensters open te zetten ivm verluchting. Daar ik hier niet in een nieuwbouw woon....woon ik ook niet in een plasticzak, dus al die overbodige regeltjes leveren volgens mij weinig op...

Zou het dan eigenlijk nog interessanter vinden in de natte ruimtes...

wie kan me overtuigen van het nut ?

thx

1
moes
moes
73 723 Andere professioneel
3 jaren geleden

Radio Detection, dat komt omdat u op dat vlak helemaal geen flauw benul hebt van hoe de wereld in elkaar zit op dat vlak. Als insider in de sector kan ik u zeggen dat al dat ventilatieroostergedoe eerder het resultaat is van flink doorgedreven lobbywerk. Er zijn voldoende fabrikanten van beslag die met hun draai en kip systemen kunnen aantonen dat zij op voldoende wijze dezelfde ventilatie-debieten kunnen bekomen door ramen op een gecontroleerde manier open te zetten. Hier ligt uiteraard ook de verantwoordelijkheid van de bewoner maar ventilatie rooster zijn geen absolute zekerheid met betrekking tot een perfect leefklimaat. Daar zijn ook andere manieren voor en daarvoor heb je geen andere gemechaniseerde ventilatiesystemen voor nodig . Trouwens al die tralala rond ventilatieroosters is geen spel in de ons omringende landen dus waarom in Belgie wel. Erger nog zelfs in Wallonie is dit niet op de zelfde manier van toepassing dus leg dat eens uit aan de mensen op een gebied zo groot als niks. Dus neen ik moet als doorgedreven prof echt wel stellen dat de opgelegde ventilatie-regeling mbt rooster echt 100 % van nut is. Het is vooral erg duur en ik ken de productie-kost en de verkoopsprijs van dergelijke roosters en de marge die daar op zit ingevolge het lobby-werk en monopolie wil je niet eens kennen. Men zou eens in dat verband moeten ophouden met de mensen blaaskes wijs te maken.

1
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Elk zijn keuze, inderdaad, zolang je maar zorgt dat je een gezond binnenklimaat krijgt en houdt in de woning, winter en zomer, dag en nacht.

Het is omdat dit lang niet altijd geval was en er soms schrijnende toestanden voorkwamen op dat gebied, dat men hier regels op heeft proberen te stellen. Op zich een goed idee volgens mij al moet je bij sommige zaken wel altijd kritisch blijven over de argumentatie achter al die dingen.

Het gaat hier helemaal niet over lobbywerk noch over de kostprijs van roosters. 
wel over de noodzakelijke aanwezigheid voor het milieu (mondiale CO2 uitstoot) en voor de gezondheid van de mens. 

Of dat nu roosters boven het raam zijn of ventilatiemonden in muur/plafond maakt niet eens uit. 
het is gecontroleerde ventilatie die telt en al de rest van 'ademen' en ramen openend is wetenschappelijke onzin. 

heb je enig idee hoe groot het energieverlies van gebouwen is (en de daarmee samenhangende extra uitstoot van verwarming ter compensatie) tgv ongecontroleerde drukverschillen en ontbrekende,  correct gedimensioneerde ventilatie ?

Dat is immens. 
dus kijk naar het doel ipv te neuten over lobbywerk. 

Alle reacties

0
Radiodetection
Radiodetection
3 jaren geleden

Dus u vindt dat u slimmer bent dan al die duizenden ingenieurs en medici die daar de noodzaak van hebben aangetoond?

en u vindt natuurlijk ook dat wetgeving niet van toepassing is voor u?

maar u wilt natuurlijk wel premies.

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
3 jaren geleden

Er is GEEN verplichting om ventilatieroosters in de ramen te plaatsen.  Er is een verplichting bij vernieuwbouw om ventilatie te voorzien. bv roosters als je voor C(+) gaat. Niets als je voor D gaat omdat D aan- en afvoer voorziet. Meestal zijn ventilatieroosters de makkelijkste oplossing maar ik heb ze alhier allemaal gesupprimeerd en in 1995 (jawel - vorige eeuw) D-ventilatie geplaatst

0
Radiodetection
Radiodetection
3 jaren geleden

Er is GEEN verplichting om ventilatieroosters in de ramen te plaatsen.  Er is een verplichting bij vernieuwbouw om ventilatie te voorzien. bv roosters als je voor C(+) gaat. Niets als je voor D gaat omdat D aan- en afvoer voorziet. Meestal zijn ventilatieroosters de makkelijkste oplossing maar ik heb ze alhier allemaal gesupprimeerd en in 1995 (jawel - vorige eeuw) D-ventilatie geplaatst

0
lebasi
lebasi
0 32 Verbouwer
3 jaren geleden

de verplichting is er inderdaad niet, behalve als je idd premies wilt krijgen bij een bepaald type woning die niet over andere ventillatie beschikt en wil voldoen aan hedendaagse normen.

@radiodetection :

Nee, ik ben niet slimmer. Absoluut niet. Maar ik ben wel kritisch en neem dingen onder de loep. Vandaar mijn vraag : leg mij dan even het nut uit van deze regels aub zodat ik het wél kan begrijpen?

Net zoals rolluiken die ze niet meer in nieuwbouwwoningen doen...( koudebruggen)ken een aantal mensen die achteraf toch voorzetrolluiken installeren om de hitte in die (bijna) passief huizen buiten te houden en niks anders kunnen dan airco's installeren.

medici zijn niet al-wetend en ik ook niet

nog nooit gehoord over het sick building syndroom ? ;-)

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
3 jaren geleden

Radio Detection, dat komt omdat u op dat vlak helemaal geen flauw benul hebt van hoe de wereld in elkaar zit op dat vlak. Als insider in de sector kan ik u zeggen dat al dat ventilatieroostergedoe eerder het resultaat is van flink doorgedreven lobbywerk. Er zijn voldoende fabrikanten van beslag die met hun draai en kip systemen kunnen aantonen dat zij op voldoende wijze dezelfde ventilatie-debieten kunnen bekomen door ramen op een gecontroleerde manier open te zetten. Hier ligt uiteraard ook de verantwoordelijkheid van de bewoner maar ventilatie rooster zijn geen absolute zekerheid met betrekking tot een perfect leefklimaat. Daar zijn ook andere manieren voor en daarvoor heb je geen andere gemechaniseerde ventilatiesystemen voor nodig . Trouwens al die tralala rond ventilatieroosters is geen spel in de ons omringende landen dus waarom in Belgie wel. Erger nog zelfs in Wallonie is dit niet op de zelfde manier van toepassing dus leg dat eens uit aan de mensen op een gebied zo groot als niks. Dus neen ik moet als doorgedreven prof echt wel stellen dat de opgelegde ventilatie-regeling mbt rooster echt 100 % van nut is. Het is vooral erg duur en ik ken de productie-kost en de verkoopsprijs van dergelijke roosters en de marge die daar op zit ingevolge het lobby-werk en monopolie wil je niet eens kennen. Men zou eens in dat verband moeten ophouden met de mensen blaaskes wijs te maken.

0
lebasi
lebasi
0 32 Verbouwer
3 jaren geleden

Zou eens willen weten welk bedrijf van ventillatieroosters mee aan tafel zat bij het opstellen van deze regels. Ronduit belachelijk hoe zo 'n ventillatieroostertje moet kosten om maar geen namen te noemen ! Het is overduidelijk wat hier speelt en het geldt voor zovele dingen in deze maatschappij.

Daarbij, inzichten veranderen constant en de wetenschap is ook geen constante. Daardoor dienen die 1000-den ingenieurs en medici ook constant hun ideeen aan te passen.

Misschien is het een beter idee om kritisch te zijn en niet zomaar klakkeloos alles te aanvaarden zoals het ons wordt voorgeschoteld .

Meer en meer heb ik het idee dat premies er vooral zijn voor de belangen van (bepaalde) bedrijven en wie in die bedrijven belangen heeft ipv voor het belang van wie renoveert én het balang van deze planeet...

besluit: premies worden gebruikt als chantage materiaal , hopelijk durven meer mensen zich eens openlijk uitspreken...zoals de mensen die mij weten te vertellen dat ze die roosters na het verkrijgen van hun premie gewoon verwijderen !

Wat een circus.

0
Radiodetection
Radiodetection
3 jaren geleden

Als bouwkundig expertisebureau en erkend ventilatie-ontwerper/verslaggever meen ik te kunnen stellen toch enig benul te hebben van "deze wereld".

Dat regelgeving in Wallonië en Vlaanderen anders is, geldt voor heel veel dingen, maar dat heb je te danken aan politiek. 

de onderliggende wetenschap is echter niet anders: de ecologische problemen boven Brussel zijn dezelfde als boven Vlaanderen. 

Ramen worden te pas en vooral te onpas geopend met alle bouwfysische problemen van dien. Mensen zijn helaas niet slim genoeg om dat correct toe te passen. 
dat heb je niet met mechanische ventilatie.  

als je de vergelijkende studies van ventilatie over bestaande woningen zou lezen, zou je wel anders piepen.

Maar zoals zo vaak, men roept liever op de pianist ipv zich in te lezen. 

0
Radiodetection
Radiodetection
3 jaren geleden

Zou eens willen weten welk bedrijf van ventillatieroosters mee aan tafel zat bij het opstellen van deze regels. Ronduit belachelijk hoe zo 'n ventillatieroostertje moet kosten om maar geen namen te noemen ! Het is overduidelijk wat hier speelt en het geldt voor zovele dingen in deze maatschappij.

Daarbij, inzichten veranderen constant en de wetenschap is ook geen constante. Daardoor dienen die 1000-den ingenieurs en medici ook constant hun ideeen aan te passen.

Misschien is het een beter idee om kritisch te zijn en niet zomaar klakkeloos alles te aanvaarden zoals het ons wordt voorgeschoteld .

Meer en meer heb ik het idee dat premies er vooral zijn voor de belangen van (bepaalde) bedrijven en wie in die bedrijven belangen heeft ipv voor het belang van wie renoveert én het balang van deze planeet...

besluit: premies worden gebruikt als chantage materiaal , hopelijk durven meer mensen zich eens openlijk uitspreken...zoals de mensen die mij weten te vertellen dat ze die roosters na het verkrijgen van hun premie gewoon verwijderen !

Wat een circus.

Als we toch maar de premies krijgen hé. 
zoals in veel willen hebben zonder er zelf iets voor willen doen.  
dat heeft niets met wetenschap te maken maar alles met geldbelust zijn.

0
Radiodetection
Radiodetection
3 jaren geleden

de verplichting is er inderdaad niet, behalve als je idd premies wilt krijgen bij een bepaald type woning die niet over andere ventillatie beschikt en wil voldoen aan hedendaagse normen.

@radiodetection :

Nee, ik ben niet slimmer. Absoluut niet. Maar ik ben wel kritisch en neem dingen onder de loep. Vandaar mijn vraag : leg mij dan even het nut uit van deze regels aub zodat ik het wél kan begrijpen?

Net zoals rolluiken die ze niet meer in nieuwbouwwoningen doen...( koudebruggen)ken een aantal mensen die achteraf toch voorzetrolluiken installeren om de hitte in die (bijna) passief huizen buiten te houden en niks anders kunnen dan airco's installeren.

medici zijn niet al-wetend en ik ook niet

nog nooit gehoord over het sick building syndroom ? ;-)

Pijnlijk grappig voor u dat u het sick building syndroom aanhaalt. 
het is net nav die onderzoeken dat het belang van goede  ventilatie wordt aangehaald/verplicht. 
mss moet u het zelf eens lezen?

0
lebasi
lebasi
0 32 Verbouwer
3 jaren geleden

@radiodetection

Is sick building syndroom er net niet gekomen door gebruik van PUR etc. in de nieuwbouw, ziehier het falen van de wetenschap.... absoluut niet grappig voor wie in dergelijke huizen moet wonen. Mijn inziens is dit niet een constructie fout -met grote gevolgen -van de bewoners maar is dit de verantwoordelijkheid van .... zal het maar niet benoemen . (Die huizen gaan ook niet eeuwig meegaan...het zullen de achterkomers zijn die alweer opgezadeld zullen zitten met verschrikkelijk vervuilend materiaal en onze generatie zal met de vinger gewezen worden net als wij vorige generatie hebben verwezen voor hun asbest en ander vervuilend goed.)

Vandaar dat er nu vanwege dit en ander soort problemen die overal rond opduiken ventillatie moet worden voorzien...euch....

Hier geen vochtprobleem of ander probleem in onze woning. Alles zo ecologisch en ademend mogelijk. Frisse kamers in de zomer en goed warm te houden in wintertijd. We hebben ook nog gezellig warme truien in onze kleerkast hangen . Geen airco nodig. Geen energieverslindende toestanden. Geen extreem dure aparaten . Alles wordt extreem ingewikkeld gemaakt, hier wordt gekozen voor vereenvoudigen. Meteen een hoop ellende gespaard voor de natuur. Neen, ik weet het niet beter, maar in de praktijk halen we hier toch hele goede resultaten zonder al dat gedoe. Elk zijn keuze...;-)

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Download gratis onze gids over ramen en deuren

Download gratis onze gids over ramen en deuren

Alles wat je moet weten over energiezuinig, veilig en esthetisch buitenschrijnwerk. Inclusief handige checklists voor de perfecte keuze!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Condens op buitenkant van je ramen: reden tot paniek?

Condens op buitenkant van je ramen: reden tot paniek?

Na een koude nacht zit er soms condens op de buitenkant van je ramen, maar is dat normaal? Ontdek waarom condens op de buitenkant een positief teken is!

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: welk soort dak zorgt voor het meeste licht in huis?

Vraag aan de lichtexpert: welk soort dak zorgt voor het meeste licht in huis?

Onze lichtexpert onthult welk soort dak het meeste daglicht in huis brengt. Ontdek welke dakvorm perfect is voor een lichte en aangename woning!

Lees meer

Een schuifraam voor meer comfort? Zo maak je de juiste keuze voor jouw woning

Een schuifraam voor meer comfort? Zo maak je de juiste keuze voor jouw woning

Een schuifraam zorgt voor extra daglicht en een directe toegang tot je terras. Lees meer over de soorten, materialen, prijs en extra opties.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag