Radio Detection, dat komt omdat u op dat vlak helemaal geen flauw benul hebt van hoe de wereld in elkaar zit op dat vlak. Als insider in de sector kan ik u zeggen dat al dat ventilatieroostergedoe eerder het resultaat is van flink doorgedreven lobbywerk. Er zijn voldoende fabrikanten van beslag die met hun draai en kip systemen kunnen aantonen dat zij op voldoende wijze dezelfde ventilatie-debieten kunnen bekomen door ramen op een gecontroleerde manier open te zetten. Hier ligt uiteraard ook de verantwoordelijkheid van de bewoner maar ventilatie rooster zijn geen absolute zekerheid met betrekking tot een perfect leefklimaat. Daar zijn ook andere manieren voor en daarvoor heb je geen andere gemechaniseerde ventilatiesystemen voor nodig . Trouwens al die tralala rond ventilatieroosters is geen spel in de ons omringende landen dus waarom in Belgie wel. Erger nog zelfs in Wallonie is dit niet op de zelfde manier van toepassing dus leg dat eens uit aan de mensen op een gebied zo groot als niks. Dus neen ik moet als doorgedreven prof echt wel stellen dat de opgelegde ventilatie-regeling mbt rooster echt 100 % van nut is. Het is vooral erg duur en ik ken de productie-kost en de verkoopsprijs van dergelijke roosters en de marge die daar op zit ingevolge het lobby-werk en monopolie wil je niet eens kennen. Men zou eens in dat verband moeten ophouden met de mensen blaaskes wijs te maken.
Als bouwkundig expertisebureau en erkend ventilatie-ontwerper/verslaggever meen ik te kunnen stellen toch enig benul te hebben van "deze wereld".
Dat regelgeving in Wallonië en Vlaanderen anders is, geldt voor heel veel dingen, maar dat heb je te danken aan politiek.
de onderliggende wetenschap is echter niet anders: de ecologische problemen boven Brussel zijn dezelfde als boven Vlaanderen.
Ramen worden te pas en vooral te onpas geopend met alle bouwfysische problemen van dien. Mensen zijn helaas niet slim genoeg om dat correct toe te passen.
dat heb je niet met mechanische ventilatie.
als je de vergelijkende studies van ventilatie over bestaande woningen zou lezen, zou je wel anders piepen.
Maar zoals zo vaak, men roept liever op de pianist ipv zich in te lezen.