22

ventillatieroosters...nuttig ?

lebasi
lebasi
#Ramen en deuren · 3 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Om premies te kunnen krijgen ben je verplicht om in de niet natte ruimtes ( bureau, slkamers, ...) ventillatieroosters in de ramen te laten verwerken.( bij renovatie) Resultaat : factuur weeral omhoog...HELP ! WAT IS HET NUT HIERVAN ? ik ben heus niet te lui om mijn vensters open te zetten ivm verluchting. Daar ik hier niet in een nieuwbouw woon....woon ik ook niet in een plasticzak, dus al die overbodige regeltjes leveren volgens mij weinig op...

Zou het dan eigenlijk nog interessanter vinden in de natte ruimtes...

wie kan me overtuigen van het nut ?

thx

1
moes
moes
73 722 Andere professioneel
3 jaren geleden

Radio Detection, dat komt omdat u op dat vlak helemaal geen flauw benul hebt van hoe de wereld in elkaar zit op dat vlak. Als insider in de sector kan ik u zeggen dat al dat ventilatieroostergedoe eerder het resultaat is van flink doorgedreven lobbywerk. Er zijn voldoende fabrikanten van beslag die met hun draai en kip systemen kunnen aantonen dat zij op voldoende wijze dezelfde ventilatie-debieten kunnen bekomen door ramen op een gecontroleerde manier open te zetten. Hier ligt uiteraard ook de verantwoordelijkheid van de bewoner maar ventilatie rooster zijn geen absolute zekerheid met betrekking tot een perfect leefklimaat. Daar zijn ook andere manieren voor en daarvoor heb je geen andere gemechaniseerde ventilatiesystemen voor nodig . Trouwens al die tralala rond ventilatieroosters is geen spel in de ons omringende landen dus waarom in Belgie wel. Erger nog zelfs in Wallonie is dit niet op de zelfde manier van toepassing dus leg dat eens uit aan de mensen op een gebied zo groot als niks. Dus neen ik moet als doorgedreven prof echt wel stellen dat de opgelegde ventilatie-regeling mbt rooster echt 100 % van nut is. Het is vooral erg duur en ik ken de productie-kost en de verkoopsprijs van dergelijke roosters en de marge die daar op zit ingevolge het lobby-werk en monopolie wil je niet eens kennen. Men zou eens in dat verband moeten ophouden met de mensen blaaskes wijs te maken.

1
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Elk zijn keuze, inderdaad, zolang je maar zorgt dat je een gezond binnenklimaat krijgt en houdt in de woning, winter en zomer, dag en nacht.

Het is omdat dit lang niet altijd geval was en er soms schrijnende toestanden voorkwamen op dat gebied, dat men hier regels op heeft proberen te stellen. Op zich een goed idee volgens mij al moet je bij sommige zaken wel altijd kritisch blijven over de argumentatie achter al die dingen.

Het gaat hier helemaal niet over lobbywerk noch over de kostprijs van roosters. 
wel over de noodzakelijke aanwezigheid voor het milieu (mondiale CO2 uitstoot) en voor de gezondheid van de mens. 

Of dat nu roosters boven het raam zijn of ventilatiemonden in muur/plafond maakt niet eens uit. 
het is gecontroleerde ventilatie die telt en al de rest van 'ademen' en ramen openend is wetenschappelijke onzin. 

heb je enig idee hoe groot het energieverlies van gebouwen is (en de daarmee samenhangende extra uitstoot van verwarming ter compensatie) tgv ongecontroleerde drukverschillen en ontbrekende,  correct gedimensioneerde ventilatie ?

Dat is immens. 
dus kijk naar het doel ipv te neuten over lobbywerk. 

Alle reacties

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

Diegene die het nuttig zou vinden roosters te plaatsen is vrij dit al dan niet te doen...

Ieder zal er zijn voor en of nadeel wel in vinden..

Inderdaad en het is ook van een zeer denegrerend niveau om te denken van de mensen dat ze te dom zijn om om te gaan met hun eigen leefmilieu zoals sommigen hierboven durven te beweren. Het probleem omtrent ventilatie is er pas gekomen op het moment dat men die fameuze ventilatie normen heeft ingevoerd. Het is een verhaal van haken en ogen dat geen samenhang kent. De problemen in de ons omringende landen zijn van een veel minder niveau omdat daar nu eenmaal een regelgeving  op technisch niveau is  en niet het grootste gedeelte gestoeld op lobbywerk of belangen groepen.

Welk probleem is er dan ontstaan na regelgeving ventilatie??

0
lebasi
lebasi
0 32 Verbouwer
3 jaren geleden

aan allen gereageerd op dit topic

Dit is hier een vraag bedoeld om tot een inzicht te komen waarbij elk zijn kennis aanspoort waarbij we moeten openstaan voor nieuwe inzichten. Sommigen hier hebben het ego van alwetendheid...niet echt sierend en denegrerend t.o. anderen die er soms véél meer kennis over hebben doordat ze de dagelijkse praktijk ervaren en dat is me echt véél meer waard dan iemand die de cijfers, de regeltjes en de boekjes uitpluist en komt zwaaien met titels en diploma's. Deze site is hier niet ter egostreling.

Wat zeker is , is dat ventillatie afhankelijk is van woning tot woning, of het nu een nieuwbouw betreft of renovatie, het is iets dat huis per huis bekeken moet worden ...dus : mijn conclusie , een algemene regel is moeilijk toepasbaar om efficient tewerk te kunnen gaan.

Wat nog zeker is , er is niks mis mee met kritisch zijn to regels, ze zijn gemaakt door mensen en die laatsten staan nu eenmaal onder invloed van...en zijn ook niet alwetend. Mocht dat het geval zijn, dan leefden wij nu nog met regels van vóór Christus.

Wat ook nog zeker is, ja ik wil mijn premies als deze aangeboden worden, wat is daar mis mee ?? ik wed dat ik véél meer moeite doe met veel minder mogelijkheden dan de Alwetende hier onder ons. Maar ik probeer ook verder te kijken dan mijn neus lang is en wil mijn voetafdruk hier beperken. Er komen immers nog mensen na ons. Dus wie heeft hier het meeste verantwoordelijkheidsgevoel meneer Alwetende ?

Spijtig maar er moet niet zo neerdunkend gedaan worden hier !

Dank aan al wie zijn positieve inzichten hier heeft gedeeld ! :-)

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zeg vaarwel tegen insecten: zo kies je het juiste vliegenraam

Zeg vaarwel tegen insecten: zo kies je het juiste vliegenraam

Alles over het vliegenraam: soorten, materialen, prijzen, onderhoud én de beste tips voor elk type raam of deur. Ontdek het hier!

Lees meer

Van design tot veiligheid: alles wat je moet weten over buitendeuren

Van design tot veiligheid: alles wat je moet weten over buitendeuren

Ontdek alles over buitendeuren: materialen, stijlen, prijzen, isolatie, veiligheid en tips voor plaatsing en onderhoud.

Lees meer

In de kijker: awardwinnende zonwering met ledverlichting

In de kijker: awardwinnende zonwering met ledverlichting

Deze awardwinnende zonwering met verlichting houdt je huis koel, biedt sfeervolle ledverlichting én verhoogt de veiligheid.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag