12

Bewegende houten vloer

JeroenH
JeroenH
#Bouwpartners · 3 jaren geleden

Even schetsen: zo'n 20 jaar geleden kochten we ons huis. Het huis had al wat jaren op de teller en de vloer op de verdieping rustte op houten balken. Eén van de problemen van die vloer in de slaapkamers was dat die nogal 'danste', bewoog, wanneer je erop liep. Volgens de aannemer die we toen enkele werken lieten uitvoeren zou dat al behoorlijk verminderen door de balken ( 60/165 hoh 45cm voor een overspanning van 4,4m ) onderling te verbinden en dat lieten we dan ook doen, maar uiteindelijk hielp dat niet veel.

Nu pakken we de verdieping opnieuw aan: nieuwe vloer, deuren, etc en kunnen we ook het probleem van de bewegende vloer terug bekijken. De bestaande balkenlaag kan er moeilijk uit en op dit moment zie ik 2 mogelijke oplossingen: a) Tussen de bestaande balken plaats ik nieuwe balken. Volgens de tools die ik online vind zouden balken van 75/225 in C24 volstaan. b) ik maak gebruik van de bstaande balkenlaag en ik bevestig er nieuwe balken / latten tegen om deze te verstevigen. In beide oplossingen komt de vloer hoger, maar dat is geen probleem, ik kan een 6 à 7 cm stijgen. Mijn probleem nu is dat ik nergens kan berekenen welke balken /latten volstaan voor oplossing b, ik kan nergens ingeven dat er al een bestaande balkenlaag is. Heeft iemand hier ervaring mee en weet die bijgevolg welke maat zou volstaan ( voor zover b een goede oplossing is )  of ziet er nog iemand een andere oplossing? Instinctief heeft oplossing b mijn voorkeur omdat ik denk dat die net iets goedkoper gaat zijn.

Mvg, jeroen

Alle reacties

0
JeroenH
JeroenH
0 4 Verbouwer
2 jaren geleden

Dag Niva,

Dat wordt het dus!  Thx!

0
moes
moes
73 722 Andere professioneel
2 jaren geleden

In het begin van mijn zelfstandigheid en ik gekend was in het renovatiemilieu van Gent kreeg ik regelmatig dergelijk situaties voorgeschoteld toen werd gevraagd iets te doen bij de renovatie van de plankenvloer of nieuwe parket. 

Voor dergelijke zaken heb ik nooit massief hout gebruikt maar op maat gezaagd multiplex min 35 mm en dan dikker volgens noodwendigheid. Deze op maat gezaagde latten/balkjes/Ribben waren vele malen stijver dan eender welke houten balk. Heb ik dat zelf uit gevonden? Neen een houtbedrijf uit Asse tegen Brussel maakte al jaren speciale spanten voor houtbouw en had daar berekeningen en testen voor gemaakt.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zit zelfbouw in de lift? We vroegen het drie experts: “Wie wil besparen op bouwkosten kan zelf aan de slag gaan met een zelfbouwpakket”

Lees meer

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag