Keuringsverslag
Er heeft iemand langs geweest om onze elektriciteit te keuren voor verkoop van de woning.
Zoals verwacht voor een huis uit 1975 zijn er wat mankementen:
1. De schema's zijn niet in overeenstemming met de werkelijke situatie (hs. 3.1).
2. De schema's zijn niet voorzien van de vereiste gegevens (hs. 3.1).
3. De algemene isolatieweerstand van de installatie is onvoldoende en dient verbeterd te worden (6.4.5.1).
4. De doorsnede van de inwendige leidingen is onvoldoende.
5. Verdeelstekkers/verlengsnoer zijn niet toegestaan in vaste installatie.
6. De installatie in de badkamer, wasmachine, vaatwasmachine en/of droogkast en gelijkaardige toestellen moeten aanvullend
worden beveiligd door een ADS van 30 mA (4.2.3.4).
7. Elektrisch materieel van klasse I is niet verbonden met de beschermingsleiding (4.2.4.3).
8. Een deel van de installatie is aangesloten door middel van ongeschikte leidingen.(VGVB, soepele leidingen ... )( zie berging )
Zou dit, volgens de keurder (het valt nog mee), een grote kost zijn om dit te herstellen en wat kan ik er aan doen?
Punt 1 en 2 zullen in orde zijn.
Voor punt 3 weet ik niet hoe ik dit kan klaren.
Punt 4 had betrekking op de verbinding van de zekeringen, die waren nog met 2,5², deze zijn nu met 6² verbonden.
Punt 5, die verdeelstekker was een vierkant blokje waar de stekker in zat van de internetprovider, daar staan nu 2 stopkontakten met aarding.
Punt 6 was enkel de verlichting van de badkamer die niet aan de verliesstroomschakelaar van 30 mA aangesloten was. Dit is ook opgelost. Al de rest wass reeds aangesloten op de 30 mA klaarblijkelijk alles over dezelfde kam geschoren.
Punt 7 heb ik eigenlijk geen benul van.
Punt 8 was een probbleempje met een soepele kabel van 25 cm tussen een boite en een stopkontakt.
Wat zou ik kunnen doen voor punt 3 en 7? Kan ik dit zelf?
Met dank voor een antwoord.