8

Combinatie plug-in hybride en capaciteitstarief

Bram_Gl
Bram_Gl
#Hernieuwbare energie · 3 jaren geleden

Onlangs een nieuwe leasewagen besteld op het werk. Een plug-in hybride met batterijpakket van 12 kWh. Opladen kan aan max. 7,4 kW = 32A-1F. Thuis hebben we echter een 3F-aansluiting, met name 3x400V+N en afgeleverd op 25A. Verder nog geen elektrische of plug-in hybrides in ons bezit thuis.

Heb dan eens gekeken voor een laadpunt thuis. De meeste gaan tot 22kW, maar ze kunnen zonder probleem ook gewoon minder leveren natuurlijk. Dit is instelbaar in de app van m'n laadstation. Tot zover geen probleem...

De vraag waar ik nu mee zit, is de tegenstrijdigheid elektrisch rijden en capaciteitstarief. Op zich kan ik de toegelaten laadsnelheid beperken zoveel ik wil, maar feit blijft wel dat ik eerst de investering van het laadpunt moet doen (ik reken op €2000-€2500) en dan ook nog eens elk jaar capaciteitstarief mag betalen... Voorlopig hebben we nog een analoge/terugdraaiende teller, en dus nog het forfaitaire 2,5 kW kwartierpiek vermogen. Maar dat is ook maar een kwestie van tijd natuurlijk... En een laadpunt dat in principe aan 11 kW kan laden beperken tot bv 3 kW klinkt mij een beetje als weggesmeten geld.

Zoals ik al zei, het blijft mij allemaal wat tegenstrijdig klinken en ik zie niet in waar ze nu eigenlijk willen dat we naartoe gaan... Wat denken jullie? Is de laadpaal in mijn situatie momenteel een goede investering of niet? Iemand die de bigger picture wel ziet?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Je zal eerst een digitale meter moeten laten plaatsen, anders gaat je laadpaal niet werken.. 

0
Bram_Gl
Bram_Gl
0 2 Bouwer
3 jaren geleden

Natuurlijk wel. Er zijn laadpalen die een koppeling met een digitale meter nodig hebben, maar heus niet alle laadpalen hoor :-)

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

Ik zou voorlopig zonder laadpaal werken, enkel gewoon stopcontact. 
kijk eerst eens wat het capaciteitstarief brengt. 

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

Je kan ook eerst een laadkabel kopen en later nog eventueel een laadpaal installeren. Goedkoper zo'n kabel, bestaan in 1F of 3F, ook instelbaar. 

0
ludo segers
ludo segers
3 jaren geleden

een normaal  kun je maximaal  met 3,7 . Maar om overbelasting te voorkomen, worden de meeste laadkabels begrensd tot 2,3 .

----------------

Met aankoop laadpaal en digitale meter laad je tegen maximun kWh., zonder dat je zekering springt als je teveel stroom verbruikt op moment dat je aan het opladen bent. Het huiselijk verbruik heeft voorrang, en de rest is voor je laadpaal.Daar zorgt je laadpaal, in combinatie met je digitale meter voor.. ( Load balancing active )

Dit jaar krijg nog je 700 euro subsidie voor een laadpaal met een groen electriciteits kontrakt.. Volgend jaar minder,en in 2024 niets meer meen ik..??

Ik heb voor de plaatsing laadpaal 2900 euro betaald, inclusief 33 meter kabel om te leggen in buis + datakabel + aansluiting, + keuring attest..  En krijg nog 700 euro terug via de belasting aangifte;

Laadpaal :::Alfen single pro-line 3 fase 32A ( 22 Kw )

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

een normaal  kun je maximaal  met 3,7 . Maar om overbelasting te voorkomen, worden de meeste laadkabels begrensd tot 2,3 .

kWh? 

0
ludo segers
ludo segers
3 jaren geleden

Zal wel Kw. zijn.. 

https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/laadpalen/opladen-aan-het-stopcontact

Bij veel elektrische auto’s wordt vanaf de fabriek een 230v-laadkabel meegeleverd. Meestal hebben deze een maximale laadstroom van 10A, waarmee je een maximaal laadvermogen van 2,3 kW kunt halen. Dat is niet geheel toevallig de maximale stroomsterkte die je op een willekeurig stopcontact mag aansluiten. Een hogere laadstroom mag je alleen op een aparte groep aansluiten, wat dus sowieso aan te raden is.

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
3 jaren geleden

Dat laden een invloed zal hebben op het capaciteitstarief dat je zal moeten betalen, is zeker. Maar hou rekening dat het capaciteitstarief budgetneutraal zal zijn bij maximaal 3.99 kW afname. Onder de 3.99 kW afname zal dit zelfs voordeliger zijn dan het huidige tarief, behalve voor personen die nu minder netbelasting gebruiken dan 2.5 kW ... die zullen minstens 2.5 kW capaciteitstarief betalen. Als je meer dan 3.99 kW zal verbruiken, dan zal het duurder worden.

Daarom zou ik toch toekomstgericht investeren in een slimme wallbox (of een duurdere laadpaal, maar dat is niet nodig) die tot minstens 11 kW netbelasting kan laden. Je zal misschien nooit dit vermogen nodig hebben, maar deze slimme wallboxen kunnen met een digitale meting (privé of van Fluvius) communiceren en daardoor kan je ook instellen wat de max. afname mag zijn en dan zal de wallbox de laadsnelheid (dus kW) aanpassen in functie van deze max. netafname voor je woning en houdt dus rekening met alle verbruikers in je woning.

Dat hoeft niet vast of heel duur te zijn. Ik heb bvb zo'n wallbox gekocht van go-e (Mobiele EV Charger: go-e Charger Gemini Flex | go-e) met alle kabels om op eender welk soort stekkeraansluiting van Schuko of Mennekes te kunnen gebruiken. Deze is ook mobiel bruikbaar en kan zelf makkelijk meegenomen worden op  reis. Deze is veel goedkoper dan een laadpaal en is instelbaar. Bij de installatie (een mennekesstekker van 3x16 A + N en 3f+N zekering) in je woning/garage, hoef je zelfs geen AREI controle te doen. De kost is dan ook minder dan 1000 euro. Je hebt wel geen recht op subsidie omdat het niet beschouwd wordt als vaste installatie. Ik heb deze al meer dan 2 jaar en ben er tevreden van. Hij doet wat hij moet doen bij mij thuis en in mijn 2de verblijf met 1 investering.

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids
Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Zet de stap naar groene stroom en verlaag je energiekosten! Vraag nu gratis en zonder verplichtingen offertes aan van ervaren installateurs.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Thuisbatterij: van luxeproduct naar must-have voor elke woning

Thuisbatterij: van luxeproduct naar must-have voor elke woning

Welke rol is weggelegd voor de thuisbatterij? Energie-expert Laveyne: "De thuisbatterij gaat net zo alledaags worden als zonnepanelen."

Lees meer

Zonnepanelen reinigen: hoe vaak, wanneer en met welke producten?

Zonnepanelen reinigen: hoe vaak, wanneer en met welke producten?

Voor een optimaal rendement is het goed om je zonnepanelen te reinigen. Hoe vaak dat moet, wanneer en hoe? Je leest het in dit artikel.

Lees meer

Feit of fictie? Werken zonnepanelen beter op hete dagen?

Feit of fictie? Werken zonnepanelen beter op hete dagen?

Zonnepanelen en hitte: brengen warme dagen meer of minder rendement? Ontdek wat echt waar is over zonnepanelen in de zomer.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag