Combinatie plug-in hybride en capaciteitstarief
Onlangs een nieuwe leasewagen besteld op het werk. Een plug-in hybride met batterijpakket van 12 kWh. Opladen kan aan max. 7,4 kW = 32A-1F. Thuis hebben we echter een 3F-aansluiting, met name 3x400V+N en afgeleverd op 25A. Verder nog geen elektrische of plug-in hybrides in ons bezit thuis.
Heb dan eens gekeken voor een laadpunt thuis. De meeste gaan tot 22kW, maar ze kunnen zonder probleem ook gewoon minder leveren natuurlijk. Dit is instelbaar in de app van m'n laadstation. Tot zover geen probleem...
De vraag waar ik nu mee zit, is de tegenstrijdigheid elektrisch rijden en capaciteitstarief. Op zich kan ik de toegelaten laadsnelheid beperken zoveel ik wil, maar feit blijft wel dat ik eerst de investering van het laadpunt moet doen (ik reken op €2000-€2500) en dan ook nog eens elk jaar capaciteitstarief mag betalen... Voorlopig hebben we nog een analoge/terugdraaiende teller, en dus nog het forfaitaire 2,5 kW kwartierpiek vermogen. Maar dat is ook maar een kwestie van tijd natuurlijk... En een laadpunt dat in principe aan 11 kW kan laden beperken tot bv 3 kW klinkt mij een beetje als weggesmeten geld.
Zoals ik al zei, het blijft mij allemaal wat tegenstrijdig klinken en ik zie niet in waar ze nu eigenlijk willen dat we naartoe gaan... Wat denken jullie? Is de laadpaal in mijn situatie momenteel een goede investering of niet? Iemand die de bigger picture wel ziet?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

%20-my%20grid.png?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=d1bf657072b3fe07cf9371bf943b9285)