3

Regenwater putten aanpassen

woutervs
woutervs
#Sanitair · 3 jaren geleden

Wij hebben 6 regenwaterputten elk van 5000 liter, daar zitten buizen in van de 1 naar de ander maar helaas aan de bovenkant waardoor de communicerende vaten dus niet meer of niet goed communiceren en telkens het aantrekvat leegstaat.

Ik vroeg me nu dus af welke firma's ik best zou aanspreken om een aantal zaken te doen namelijk; ledigen + reinigen, het systeem van communicerende vaten te veranderen/verbeteren. Zelf zat ik te denken of het misschien mogelijk zou zijn voor een firma om bijna onderin de putten een doorboring te maken naar de nabijgelegen putten daar dan een grote toiletbuis in te plaatsen en proper terug op te metsen.

De putten liggen vrij dicht bij elkaar in onderstaand patroon:

X X X

X O X 

Waar de O put de aanzuigende put is.

In de 2 X putten links en rechts van de O put komen er twee verschillende aanvoerbuizen van de daken.

Alvast bedankt voor alle informatie!

Mvg Wouter

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
3 jaren geleden

Weet je het zeker dat er onderin geen buizen zitten?

Anders eerst schoon laten maken 

0
woutervs
woutervs
0 2 Verbouwer
3 jaren geleden

Ja de putten zijn momenteel zo goed als leeg en je kan heel duidelijk zien dat er gewoon chokarexen in zitten langs de bovenkant en geen verbindingen onder.

Als het niet door 1 firma kan wil ik gerust eerst een firma laten komen om te kuisen. Maar zoek ondertussen wel al een firma die het kan/ziet zitten om de communicatie tussen de putten in orde te maken.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden

Verbinding onderaan in de putten is niet slim. Je moet sowieso er voor zorgen dat de verbinding een 20 tal cm boven de vloerplaat zit en dan maar hopen dat deze niet dicht komt met vuil.

Een verbinding onderaan met pvc buis, zelfs de 10 bar buizen kan door het zetten van de grond rondom ( en zeker als er terug gegraven wordt) en door het zetten van de putten labiel worden. Dit kan leiden tot breuk in de leiding.

Ook het 100% volledig afdichten van de buis in de put vraagt zorgvuldigig werken en extra materialen om 100% de dichting tussen buis en put te garanderen ( simpele mortel is zeker niet voldoende)

Een correcte uitvoer van een hevel is te verkiezen. MAAR er zijn wel enkele regels van goed vakmanschap. 

De hevel moet onderaan in de regenput best uitmanden met 2 ellebogen van 90° ( sifon type) dit om te beletten dat de hevel wordt leeggetrokken als de putten nagenoeg leeg staan. 

Deze uitgangen moeten dan op hun beurt nog eens in een kleine verzwaarde kuip gezet worden. Dit belet dat bij het opzuigen van regenwater de hevel kan leegstromen. Je mag dus nooit je aanzuigleiding in deze kuip plaatsen.

Belangrijk is natuurlijk of de putten in serie of in parralel staan. Bij serie hevelt de eerste put naar de tweede en tweede naar derde.  Parralle is de 1ste put hevelet simultaan naar de 5 andere putten. 

Elk heeft zijn voordelen. 

Indien je zit met een bosrijke omgeving kan je beter de putten in serie schakelen en de aanzuiging in de laatste put laten plaats vinden. Nadeel hiervan is dat bij heveldefect  alle putten achter het defect niet meer gevuld worden maar je kan ook geen water meer tappen. Bij parallel schakelt een defecte hevel maar 1 put uit. 

Sommige werken daarom met meerdere putten met het dubbel systeem. Put 1 geeft water naar put 2 en   maar put 3 . Put 2 geeft op zijn beurt  water door aan put 4 . Put 3 geeft water door naar put5 .

De aanzuiging gebeurt dan door middel van een driewegskraan die ofwel aanzuigt in put 4 ( laatste put van lijn 1-2-4) en kan switchen naar put 5 ( laatste put van lijn 1- 3 en 5)

Je kan deze structuur verder uitwerken . 

Je zegt dat je eerste overloop put leeg is, dan is het toch logisch dat de volgende putten ook leeg zijn?

Volgens mij hebben je hevels lucht getrokken zo dat je geen waterdichte gesloten verbinding niet meer hebt tussen de putten onderling.

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is een elektrische warmwaterboiler en hoe werkt het?

Wat is een elektrische warmwaterboiler en hoe werkt het?

Een elektrische warmwaterboiler zorgt voor warm water. Maar hoe werkt het? Wat zijn de voordelen en hoe onderhoud je zo’n boiler?

Lees meer

Compact, snel warm water en energiezuinig: zo werkt een doorstroomboiler

Compact, snel warm water en energiezuinig: zo werkt een doorstroomboiler

Een doorstroomboiler is een compacte oplossing om snel sanitair water te verwarmen. Lees alles over de installatie, kosten en onderhoud.

Lees meer

Regenwaterputten nu al leeg door droogte: wat kan je doen?

Regenwaterputten nu al leeg door droogte: wat kan je doen?

De aanhoudende droogte zorgt voor lege regenwaterputten. Wat moet je doen als je regenwaterput leeg is?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag