2

Zonneboiler

Seppi
Seppi
#Sanitair · 3 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Hallo,

Ik ben van plan om zonnecollectoren te plaatsen. Kan iemand mij een beetje wegwijs maken in gans zo'n systeem want ken er totaal niks van. Ik woon alleen, (huis 20j oud) dus weinig verbruik. Sowieso voor sanitair water en is er dan nog genoeg voor cv. Eventueel elektrisch bijwarmen. (heb geen zonnepanelen). En een boiler of buffervat, of de twee ? Ik las ook iets van een multifunctioneel vat. Graag wat leerrijke reacties want is wss dure investering ? en zou graag de juiste keuze maken. Alvast bedankt.

1
nivaOne
nivaOne
28 393 Andere professioneel
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Dag Sepi,

Ik zat onlangs met een gelijkaardige vraag hier op het forum en ben nog steeds bezig met enkele zaken uit te zoeken. 

Ik kan je meedelen dat er nog weinig installateurs staan te springen om je hierbij te helpen. Deze trend is zo te zien over en velen bieden dergelijke niet langer aan. 
Het alternatief is (zou zijn) een warmtepompboiler die zijn warmte via motor en compressor opwekt (sorry mochten de termen niet 100 % correct zijn). Wie zonne-energie heeft kan zich zo op een meer economische manier voorzien van SWW. Lees met de electriciteit die je over hebt.
Ik zoek nog uit wat de kost is in kWh om een beter idee te hebben.

Iemand die weet hoeveel interessanter dit is ten opzichte van doorstromers op gas of klassieke boilers op electriciteit graag een sientje. Dank bij voorbaat.

Omtrent zonneboilers zelf deze geven minstens 6 maanden zo goed als gratis warm water voor niet grote behoeftes bvb dagelijks douchen of de afwas doen. In de winter of net ervoor of erachter zal je moeten bijverwarmen en dat krijgt ik momenteel niet becijferd. 
Als je dergelijke zaken doorvraagt aan installateurs dan wordt het meestal stil. Ik kan erin komen dat dit geen eenvoudige materie is  om even met een paar voorbeelden uit te leggen hoeveel de kost in kWh nu is, om op jaarbasis bvb in een dagelijkse behoefte te voorzien van 120 liter water van minstens 45 graden. Ik ben daarom nu in contact met fabrikanten om hun advies te bekomen. Succes is niet gegarandeerd want die antwoorden ook soms niet op dergelijke vragen. Je leert er wel uit met hoeveel korrels zout je hun marketingboodschappen moet geloven. 

Alle reacties

0
nivaOne
nivaOne
28 393 Andere professioneel

Dag Sepi,

Ik zat onlangs met een gelijkaardige vraag hier op het forum en ben nog steeds bezig met enkele zaken uit te zoeken. 

Ik kan je meedelen dat er nog weinig installateurs staan te springen om je hierbij te helpen. Deze trend is zo te zien over en velen bieden dergelijke niet langer aan. 
Het alternatief is (zou zijn) een warmtepompboiler die zijn warmte via motor en compressor opwekt (sorry mochten de termen niet 100 % correct zijn). Wie zonne-energie heeft kan zich zo op een meer economische manier voorzien van SWW. Lees met de electriciteit die je over hebt.
Ik zoek nog uit wat de kost is in kWh om een beter idee te hebben.

Iemand die weet hoeveel interessanter dit is ten opzichte van doorstromers op gas of klassieke boilers op electriciteit graag een sientje. Dank bij voorbaat.

Omtrent zonneboilers zelf deze geven minstens 6 maanden zo goed als gratis warm water voor niet grote behoeftes bvb dagelijks douchen of de afwas doen. In de winter of net ervoor of erachter zal je moeten bijverwarmen en dat krijgt ik momenteel niet becijferd. 
Als je dergelijke zaken doorvraagt aan installateurs dan wordt het meestal stil. Ik kan erin komen dat dit geen eenvoudige materie is  om even met een paar voorbeelden uit te leggen hoeveel de kost in kWh nu is, om op jaarbasis bvb in een dagelijkse behoefte te voorzien van 120 liter water van minstens 45 graden. Ik ben daarom nu in contact met fabrikanten om hun advies te bekomen. Succes is niet gegarandeerd want die antwoorden ook soms niet op dergelijke vragen. Je leert er wel uit met hoeveel korrels zout je hun marketingboodschappen moet geloven. 

0
Sanipro
Sanipro
17 118 Andere particulier

Jaren terug heb ik eens het systeem met vacuümbuizen gezien en kunnen testen. Een buis werd in de schaduw gelegd en op de kortste tijd kon je het bovenste element waar de collector op komt niet meer vasthouden.

Dit is wat ik lees:

Voordelen vacuümbuiscollector

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van een regenwaterput?

Wat is de prijs van een regenwaterput?

Met een regenwaterput bespaar je op je waterfactuur door het regenwater in huis te hergebruiken. Maar wat is de prijs van een regenwaterput?

Lees meer

Hoe spaar je water uit in de badkamer? 10 tips

Hoe spaar je water uit in de badkamer? 10 tips

Je waterfactuur naar beneden halen? Dat doe je door je verbruik te beperken. Ga aan de slag met deze tien tips om water uit te sparen in de badkamer.

Lees meer

Is een gasdoorstroomboiler geschikt voor jouw woning? Tips voor installatie en onderhoud

Is een gasdoorstroomboiler geschikt voor jouw woning? Tips voor installatie en onderhoud

Waarom kiezen voor een gasdoorstroomboiler? Ontdek de voordelen, risico’s, prijs en alternatieven voor je sanitair warm water.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag