Dag Sepi,
Ik zat onlangs met een gelijkaardige vraag hier op het forum en ben nog steeds bezig met enkele zaken uit te zoeken.
Ik kan je meedelen dat er nog weinig installateurs staan te springen om je hierbij te helpen. Deze trend is zo te zien over en velen bieden dergelijke niet langer aan.
Het alternatief is (zou zijn) een warmtepompboiler die zijn warmte via motor en compressor opwekt (sorry mochten de termen niet 100 % correct zijn). Wie zonne-energie heeft kan zich zo op een meer economische manier voorzien van SWW. Lees met de electriciteit die je over hebt.
Ik zoek nog uit wat de kost is in kWh om een beter idee te hebben.
Iemand die weet hoeveel interessanter dit is ten opzichte van doorstromers op gas of klassieke boilers op electriciteit graag een sientje. Dank bij voorbaat.
Omtrent zonneboilers zelf deze geven minstens 6 maanden zo goed als gratis warm water voor niet grote behoeftes bvb dagelijks douchen of de afwas doen. In de winter of net ervoor of erachter zal je moeten bijverwarmen en dat krijgt ik momenteel niet becijferd.
Als je dergelijke zaken doorvraagt aan installateurs dan wordt het meestal stil. Ik kan erin komen dat dit geen eenvoudige materie is om even met een paar voorbeelden uit te leggen hoeveel de kost in kWh nu is, om op jaarbasis bvb in een dagelijkse behoefte te voorzien van 120 liter water van minstens 45 graden. Ik ben daarom nu in contact met fabrikanten om hun advies te bekomen. Succes is niet gegarandeerd want die antwoorden ook soms niet op dergelijke vragen. Je leert er wel uit met hoeveel korrels zout je hun marketingboodschappen moet geloven.