4

Van gaskachel naar elektrische verwarming.

Wauteke
Wauteke
#Verwarming & koeling · 3 jaren geleden

Hallo iedereen.

Door de hoge gasprijzen en de leeftijd van mijn gaskachel 11,3 kW (+/- 30 jaar) in de woonkamer was ik op zoek naar een elektrisch alternatief. Zonnepanelen zijn aanwezig. Ik heb al verschillende mogelijkheden bekeken, infra-rood, inertie, accumulatie en directe elektrische verwarming. Accumulatie valt al een beetje af door het hoge gewicht van deze toestellen. Ik lees veel verschillende meningen over de verschillende systemen. Kan er iemand mij zeggen wat uiteindelijk het beste alternatief is of een goede keuzemethode voorstellen? Woonkamer +/- 90m³

Met dank voor de eventuele reacties.

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
3 jaren geleden

Rechtstreekse electrische verwarming is perfect als je veel geld te veel hebt.  ....  eigenlijk zelfs ook met accumulatie daar t voordelige nachttarief aan t verdwijnen is. ....

Dus isoleren en fossiel blijven.  Ev warmtepomp als de warmtebehoefte klein is. 

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
3 jaren geleden

zoals hierboven gezegd zijn alle door jouw genoemde systemen van electrische verwarming stinkend duur en volledig achterhaald. een ook voor die werd gevraagd/geëist het huis bovennormaal te isoleren. het enige electrisch aangedreven verwarmingssysteem dat betaalbaar is is eigenlijk de warmtepomp.

Wie noch ketel noch radiatorconvectoren heeft kan enkele Lucht-lucht-warmtepomptoestellen ophangen. Die zijn vrij goedkoop in aanschaf, beneden de 1000€.

Wie wel al een centrale verwarmingssysteem heeft, kan een lucht-water-warmtepomp laten installeren maar moet zich wel eerst afvragen of de bestaande radiatoren wel geschikt zijn voor water op lage temperatuur, zoniet moeten die ook vervangen of toch tenminste deze in de woonkamer, badkamer en keuken.

Wat betreft aanwezige zonnepanelen: die gaan nooit uw verbruik voor verwarming dekken tijdens het stookseizoen welke de kortste en donkerste maanden van het jaar zijn. En zelfs met een terugdraaiende teller in de zomermaanden zou je 3x tot 5x zoveel zonnepanelen nodig hebben om dat extra stroomverbruik van de warmtepomp te kunnen leveren. Je hoeft alleen maar eens je kWh (kilowattuur) gasverbruik op je factuur te gaan lezen en vergelijken met kWh zonnepaneelopbrengst op jaarbasis.

0
mbbs1024
mbbs1024
14 180 Andere particulier
3 jaren geleden

Directe elektrische verwarming zal je een pak geld gaan kosten.

Kijk beter uit naar een warmtepomp onder een of andere vorm.

Ik heb zelf een paar jaar geleden een multisplit airco laten plaatsen, oorspronkelijk voor het koelcomfort op hete dagen, maar ik verwarm er ook mee. (l
Voor iedere kW die je er elektrisch insteekt, haalt hij meestal ook nog 4 kW van de omgeving.
Er staat dan een buitenunit, die aan je muur kan opgehangen worden, of op de grond geplaatst kan worden, en ik heb 2 binnen units, eentje in de salon/eetkamer (50m²), en eentje op de slaapkamer.

Zolang ik een terugdraaiende teller had, verwarmde ik daar de ganse tijd mee, sinds ik een digitale teller heb, verwarm ik er in de winter tijdens de dag mee, en s'avonds zet ik terug mijn centrale verwarming aan.
Op die manier verbruik ik ongeveer 350 liter stookolie en en 2100 kWh (totaalverbruik voor het ganse huis, niet enkel airco dus).
Toen ik nog volledig met h.de airco verwarmde, lag mijn totaal elektriciteitsverbruik op 2800 kW

Ik heb nog voor enkele jaren stookolie aan 0.4€/liter in mijn tank, zodra die op is, ga ik waarschijnlijk terug volledig met de airco verwarmen.

0
Wauteke
Wauteke
0 1 Andere particulier
3 jaren geleden

Bedankt aan iedereen die gereageerd heeft. We hebben na het lezen hiervan besloten om een nieuwe gaskachel aan te schaffen. Dit geeft het minste gedoe en naar verwarmingsgemak zijn wij hier altijd tevreden over geweest. Hopelijk blijven de exuberante gasprijzen niet eeuwig duren. 🥴 Nogmaals dank aan allen. 👍

Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids
Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Het energiedieet: “Ga je energiezuinig verwarmen, dan bespaar je”

Het energiedieet: “Ga je energiezuinig verwarmen, dan bespaar je”

Ontdek hoe je je huis energiezuinig kan verwarmen en bespaar op energiekosten. Tips over slimme thermostaten, de ideale verwarming en warm water.

Lees meer

In de kijker: awardwinnende warmtepompradiator verwarmt én koelt

In de kijker: awardwinnende warmtepompradiator verwarmt én koelt

Jaga's innovatieve warmtepompradiator wint de prestigieuze Henry Van de Velde Award. Het Briza Net Zero-gamma blinkt uit in design en duurzaamheid.

Lees meer

Kan je vloerverwarming en parket combineren? Deze soorten parket zijn geschikt

Kan je vloerverwarming en parket combineren? Deze soorten parket zijn geschikt

Welke soorten parket zijn te combineren met vloerverwarming? Waarop moet je letten bij de plaatsing? En hoe zit het met keramisch parket?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag