4

Omheining met buren

De Rock
De Rock
#Budget · 3 jaren geleden

Wat zegt de wet over het volgende die zich stelt: "er staat bij mij een omheining met betonnen platen en bovenbuis en een plasitor draad erin van 150 cm; deze omheining staat naast het gele blokje die de perceelsgrens afbakent, dus op mijn eigendom. Ik kreeg 3 buren aan één grens bij. Ik ging mijn omheining niet met heidematten bekleden maar met een doek (90% dicht). Eén buur waarvan de papa tuinaannemer is zal een omheining naast mijn omheining zetten en heeft 4 van de 5 buren (waarvan er 3 aan mij palen) kunnen overhalen en waarvan 1 zelfs verhuurder en ik meldde dat extra kosten maken niet hoeft .(1 buur aan mijn zijde doet niet mee) om mee te doen in hun omheining. Ze willen deze wel tot 1,80 meter hoog en de omheining van de buur zou met heidematten bekleed worden en zou 20 cm hoger komen dan de mijne, wellicht ook de afbakening tussen de huizen op die hoogte, dus als ik een doek hang, zie ik nog 20 cm heidematten erboven, dus misschien zal ik dus geen doek moeten hangen, teware ik haar heidematten niet graag zie want kan slordig zijn. Wat mag en wat mag niet? Ik denk niet veel verhaal te hebben tegen deze kakafonie. Een omheining naast een omheining heb ik immers nog nooit gezien. Die éne mevrouw wenst haar privacy maar heeft er blijkbaar nog niet aan gedacht dat ik vanop mijn verdieping en vanop mijn balkon (waar ik kan op zitten) alles in haar tuin kan zien). Ze doet het ook zo hoog voor de kat van de buur zegt ze en ze wil een omheining tegen de mijne omdat ze niet wil dat haar 2 hondjes mijn omheining kapot zouden maken. Is er een afstand die ze moet houden, wellicht niet want mijn omheining staat naast de grens maar ze moet wel maken dat mijn betonplaten en palen niet wegzakken dacht ik (dus foto's nemen). Ze spreekt toch van wat plaats ertussen te laten maar dan heb je onkruid en ... hoe ga je daar nog aankunnen met zo'n hoge omheining want ze spreekt van 2 maal per jaar te sproeien (is niet aan mij om dit te sproeien want mijn omheining staat tegen de scheiding). Trouwens sproeien mag al niet meer en van zo hoog, op een ladder: als ik dus geen doek zou hangen, zal dit dus op mijn erf gespoten worden waar planten naast staan, ... en welke buren gaan zich met dit sproeien bezig houden, zeker de huurder niet: allemaal mooi en wel, ... Ik heb immers nog nooit een omheining naast een omheining gezien, afschuwelijk, zeker met hoogteverschil en nutteloos als ik een doek zou hangen. Een haag, ja, dit wordt gedaan maar toch niet nog een omheining.

Alle reacties

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
3 jaren geleden

Beste Gerti,

Waarom heb je jouw omheinding niet op de scheilijn gezet ?  Dan was dit dé omheining geweest en hadden de buren die kunnen overnemen voor de halve waarde.

Je hebt deze situatie dus eigenlijk zelf gecreëerd.  Nu gaat elk zijn afsluiting aan zijn kant hebben staan en heb je idd een vuil strookje waar niemand aan kan om onkruid uit te doen.

Mss kan je aan de buren aanbieden om jouw omheining over te nemen, inclusief het strookje grond tot in de aslijn van deze afsluiting ?

www.arcopolo.com

0
De Rock
De Rock
0 151 Andere particulier
3 jaren geleden

Goede opmerking maar de vorige buur (was weiland van een baron) wou dit niet. Ik moest hem op mijn grond zetten en ik heb dit wellicht ook op papier want o.a. hiervoor kwamen we met de gemeente en de baron samen. Nu is deze grond verkaveld en hebben we massa's geburen gekregen (volzetten).
Helaas was it dan ook niet dé omheining geweest want ik zie nu in de verkavelingsvoorschriften dat die 2 meter omschrijven en de mijne is 1,50 cm + betonnen plaat. Bovendien: één van mijn buren paalt aan mijn eigendom maar ook aan een andere eigendom waar men klimop, planken, ... plaatste. Ik heb ze dus zelf niet gecreërd, de gemeente creeërt ze (alle inwoners hebben bezwaarschriften tegen vanalles en wat ingediend maar deze worden verticaal geclasseerd). 
Ik las nu de 2 dingen in de verkavelingscoorschriften maar zeer vaag en onduidelijk :

Materiaal: De erfscheidingen dienen de door de groepswoningbouw gecreëerde verbondenheid in de verkaveling te bestendigen en versterken. Als erfscheidingen wordt een uniforme draadafsluiting voorzien van een bovenbuis opgelegd. Uitvoering: Dit behoeft geen verdere toelichting. Een uniforme draadafsluiting van 2 m hoogte en voorzien van een bovenbuis wordt opgelegd langs de perceelsgrenzen van ieder lot met uitzondering van de voorzijde

8. Advies Voorliggend ontwerp is verenigbaar met de ruimtelijke omgeving en conform de goede ruimtelijke ordening. Op basis van de hierboven vermelde overwegingen wordt de aanvraag gunstig geadviseerd. Volgende elementen zijn aangewezen om op te nemen in voorliggende beslissing: - Alle bijzondere voorwaarden uit de adviezen moeten nageleefd worden. - Er wordt een uniforme draadafsluiting opgelegd van 2 m. hoog voorzien van een bovenbuis langs de perceelsgrenzen van ieder lot met uitzondering van de voorzijde. - Alle voorwaarden in het besluit van de gemeenteraad van 06-07-2020 dienen strikt nageleefd worden.

Je kan je allerlei vragen stellen: Men zegt langs de grens maar zowel 5 cm, als 10 cm, als 60 cm , ... is langs de grens maar men spreekt ook over OP de grens ..." En mogen betonplaten of niet? En mag er een doek of matten of latjes in de omheining gestoken worden of niet? Dit wordt allemaal niet vermeld. En de buur sprak over 1,80 meter ... ze weten blijkbaar dus ook de voorschriften niet ... kortom: de overheid: onduidelijk!

Iemand die het duidelijk vindt. Wat onderneem ik best?

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
3 jaren geleden

Als je indertijd verplicht bent geweest om uw draadafsluiting op de plaats te zetten, waar die nu staat, is dat dan op papier gezet en geregistreerd geweest op het registratiekantoor ?  Zo ja, dan hebben de nieuwe eigenaars zich daaraan te houden, want dan is het tegenstelbaar tov derden en moest het zelfs door de notaris in hun akten overgenomen worden.

Zo neen, dan zijn de nieuwe buren niet verplicht uw draadafsluiting te aanvaarden op de plaats, waar ze staat, maar ... idd wat met het onderhoud van de strook niemandsland tussen beide afsluitingen ?  Wat met de voorschriften die de gemeente u indertijd oplegde ?  Wat met het hoogteverschil dat nu anders is dan toen ? Ik denk dat hier toch wel juridische argumenten voorhanden zijn om de nabuur te verplichten uw afsluiting over te nemen, maar dan vrees ik dat je een advocaat onder de arm zal moeten nemen om dit hard te maken.

www.arcopolo.com

0
De Rock
De Rock
0 151 Andere particulier
3 jaren geleden

Beste, 

Ik ben een papier madame, alles komt op mij op papier (niet van horen zeggen en al, bewijsmateriaal).
Ik heb een stuk grond gekocht, er op gebouwd en dan pas begint men met de aanleg van de tuin en draadomheining. 

Het kan zijn dat ik een document heb waarop staat dat de baron/nevenbuur me zei dat deze niet op de grens mocht staan maar dit werd nooit geregistreerd bij de notaris (zal nu te laat zijn, denk ik)

Aan deze zijde heeft de gemeente geen voorschriften opgelegd (want we zaten samen in de gemeente en er werd daarover niets gezegd door de gemeente).
Aan 1 andere kant moest er in de reeds geplaatste draad klimop komen (voor gans de straat): dit is verplicht. 

ik heb de gemeente de situatie gemaild en gezegd dat ik er aan denk om mijn draadomheining volledig met klimop te laten begroeien (er is reeds van het begin 1/4 ongeveer met klimop begroeit, dus moet ik steeds bij de buren om deze te kunnen snoeien.) Ik trek dit dan zogezegd nu ook door voor mijn privacy.
Als zij daar matten tegen binden, dan mag ik toch ook mijn klimop daar laten ingroeien? 
Hoe moet ik dan mijn haag aan de andere kant snoeien met hun omheining is de vraag want ik kan daar dan niet meer aan? Wat gaan ze dan doen die eigenaars ? Iemand zei me: zet maar verder klimop en laat het gewoon door je plasitor draad groeien, buren moeten er hun plan mee trekken want denken niet aan de buren en melden dit niet aan de gemeente dat er een probleem is. Nog geen slecht gedacht en de klimop kan dan door hun heidematten groeien.  
Wat zal de gemeente daar op zeggen want ik mag daar klimop laten in ingroeien, dus ... 
gemeente moet een beetje nadenken alvorens voorschriften op te stellen. 

We wachten af wat de gemeente zal antwoorden, benieuwd maar zal weer naast de kwestie zijn zoals steeds. 

Ik denk dat je daar ook voor naar de vrederechter kan stappen. 
Heb mijn buik vol van de rechtbank waar "recht" nooit aan de orde is, enkel rekken en melken. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Optimaal je budget benutten: zo bepaal je de renovatiekosten van je huis

Optimaal je budget benutten: zo bepaal je de renovatiekosten van je huis

Ontdek alles over renovatiekosten voor je huis: van uitvoering tot materiaalkeuze en premies. Maak de juiste keuzes en optimaliseer je budget.

Lees meer

Is een halfopen woning voordeliger dan een open? Twee experts reageren

Is een halfopen woning voordeliger dan een open? Twee experts reageren

Is nieuwbouw nog betaalbaar? En is een halfopen woning voordeliger dan een open? We vroegen het aan Pieter Devos van Dewaele en Paul Lenchant van AVL.

Lees meer

Woonlasten in Vlaanderen blijven hoog, vooral voor alleenstaanden

Woonlasten in Vlaanderen blijven hoog, vooral voor alleenstaanden

Vooral alleenstaanden besteden meer dan helft van hun inkomen aan wonen. De Vlaamse Woonbalans toont hoe groot het probleem écht is.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag