onmogelijke toegang ondergrondse fietsenparking

16

onmogelijke toegang ondergrondse fietsenparking

jguf
jguf
#Regelgeving · 3 jaren geleden

Ik heb een nieuwbouw appartement gekocht op plan volgens de wet Bruyne. De garages en de fietsenparkings zijn in de kelderverdieping. De fietsenparkings zijn voorzien voor buitenmaatse fietsen. Dit wil zeggen er is een aparte ruimte afgebakend en de ingang deur is breed genoeg.

Nu de toegang tot de garages en fietsenparking gebeurd via een publieke parking. Deze is uitgebaat door een andere bouwpromotor. Er is een erfdienstbaarheid met recht van doorgang voor autos, fietsen en voetgangers.

Deze toegang zou moeten gebruikt worden door 4 appartements gebouwen. Eentje ervan zijn assistentiewoningen.

De toegang bestaat uit een trap met een fietsgoot (zie fotos). Daar kan je dus niet op of af met een bakfiets met drie wielen....

De bouwpromotor weigert iets te doen. Hij vind dat ik maar had moeten kijken toen ik die bakfiets kocht dat hij er wel in kon.

De eigenaar van de parking weigert een badge te geven voor de toegang voor de autos. Ik kan er wel binnen geraken met een bakfiets als ik een parkeerticketje neem. Er zijn dus veiligheidsproblemen en verzekeringsproblemen....

Kan de voorlopige oplevering van de onderbouw (parking en fietsenstalling) geweigerd worden omdat de fietsenparking niet bruikbaar is?

P.S. alles is gebouwd volgens de plannen. Er is een omgevingsvergunning. Die voldoet aan alle normen van toen die omgevingsvergunning werd toegekend. Het voldoet niet aan de nieuwe normen sinds maart 2022. Dit is nog gecontroleerd door Fietsberaad vlaanderen.

De volgende mogelijkheid is een ingebrekestelling van de eigenaar van de parking wegens het niet naleven van de erfdienstbaarheid. Dit gaat lang en moeilijk worde en moet langs de VME.....

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/79442/toegang-fietsen.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=5389f6f8ee6abc2e2c53a19e50303401https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/79442/parkingtweewatersleuven.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=a9b4276a974e43ae4d5676fbeffa4e7b

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Als je de bestaande regels wil wijzigen heb je de meerderheid van de VME nodig.

Best breng je dit ter sprake op de algemene vergadering hoe je bakfietsen en scooters in en uit de garage kan krijgen.. 

0
jguf
jguf
0 8 Andere particulier
3 jaren geleden

Dat is juist dat het via de algemene vergadering moet. Het gaat hier wel over meer als 100 appartementen in de verschillende blokken. Je moet dus wel afkomen met een concreet voorstel, waarover ze kunnen stemmen.

De eerste oplossing is een weigering van de voorlopige oplevering van de garages omdat ze niet bruikbaar zijn in het geval van bakfietsen met drie wielen. Vermits ze wel correct gebouwd zijn volgens de goedgekeurde planne wordt dit een moeilijke discussie

De tweede oplossing is vragen aan de eigenaar van de openbare parking de erfdienstbaarheid correct toe te passen. Deze firma werkt echt niet mee. Ik weet dat er nog rechtzaken bezig zijn voor de bouw van een ander gebouw. Dat staat er al meer dan 10 jaar. Dit wordt dan ook een moeilijk en vooral lang verhaal

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Vrijstelling vragen van betaling van ticket als eigenaar bewoner, of recht op een gratis  badge om langs de centrale ingang in en uit te kunnen..

0
jguf
jguf
0 8 Andere particulier
3 jaren geleden

Zoals gezegd in een eerdere reactie weigert de eigenaar van de publieke parking een badge af te leveren voor de bakfiets. Ik krijg er dus wel eentje voor mijn auto.

Hij wilt ook niet te veel badges om gratis binnen te geraken omdat je dan met een auto gratis kan parkeren in de publieke parking.

Een ticketje nemen is geen probleem. De slagbomen en hekken gaan open en je kan naar binnen. Het hek naar buiten wordt enkel gestuurd via een lusdetector en gaat dus gewoon open. Je kan dan via de fietstoegang weg en je dient dus niet te betalen.

Hij heeft dus dit niet door, maar als er teveel dergelijke ticketjes genomen worden gaat de parking wel vol geraken....

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
3 jaren geleden

Hij heeft dus dit niet door, maar als er teveel dergelijke ticketjes genomen worden gaat de parking wel vol geraken....

Dat is dan zijn probleem en niet die van u

0
jguf
jguf
0 8 Andere particulier
3 jaren geleden

Dat is inderdaad zijn probleem. Maar dan gaat hij iets doen.

Hij kan de gevoeligheid van de lusdetectoren verhogen zodat het lastiger wordt. Hij kan de badge van mijn auto intrekken. Hij kan de doorgang tussen de fieten en autos bovenaan proberen af te sluiten. Juridisch gezien kan hij zelfs 250 euro opsporingskosten per ticket vragen, vermits dat in het regelment staat dat je aanvaard heb door een ticket te nemen....

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Minister van Energie wil geen verbod op negatieve injectietarieven

Minister van Energie wil geen verbod op negatieve injectietarieven

Minister Depraetere weigert verbod op negatieve injectietarieven. Wat betekent dit voor zonnepaneeleigenaren met dynamische contracten?

Lees meer

5 vragen over verharding in je voortuin: wat mag wel en wat niet?

5 vragen over verharding in je voortuin: wat mag wel en wat niet?

Alles wat je moet weten over verharding in je voortuin: van vergunningen tot uitzonderingen, regels en de mogelijke gevolgen bij verkoop.

Lees meer

Bouwsector verdeeld over Mijn VerbouwBegeleiding

Bouwsector verdeeld over Mijn VerbouwBegeleiding

De bouwsector is verdeeld over Mijn VerbouwBegeleiding. De Vlaamse regering wil verbouwers gratis advies geven en zo de renovatiegolf aanzwengelen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag