Schema aansluiting zonnepanelen, laadpunt EV, thuisbatterij
Aangaande aansluiting van zonnepanelen en een laadpunt van een elektrische wagen:
Ik heb online bijgaand document van een keuringsdienst gevonden. Het geeft toch wel een goed inzicht inde bijkomende aansluiting van ZP en EV op een bestaande huishoudelijke elektrische installatie.
http://www.atk.be/images/File/Huishoudelijke_elektriciteit/d09-nlE1-10.pdf
Er komen mij wel een aantal vragen naar boven. Vandaar dit bericht.
Merk op dat de nummering hierna naar betreffend hoofdstuk in het document verwijst.
(8) Voor de 'stroominjectie' bij aansluiting van zonnepanelen zijn er drie mogelijkheden opgegeven, die zoals ik het begrijp alle goedkeuring wegdragen in het AREI.
* Is er eentje dat de voorkeur geniet wanneer men keuze heeft, en waarom dan?
* Er is sprake van een maximale stroom van 56A terwijl dit afgeleid is uit 40A+20A?
* Wordt met een remautomaat een standaard automatische zekering bedoeld?
(10) Voor het laadpunt met één EV zijn er ook twee mogelijkheden. Deze in fig. 33 is te integreren met elk schema dat voorgeschreven is voor aansluiting zonnepanelen.
Maar voor het schema in fig. 34 lijkt dit minder evident.
* Op welke wijze dient daar de 'overstroom' in rekening te worden gebracht?
* Differentieelautomaten type B zijn blijkbaar (veel) duurder. Nochtans zijn er op de markt goedkopere in aanbieding (die ogenschijnlijk van China afkomstig zijn) bv. deze van SEP. Kan de kwaliteit in vraag worden gesteld? Zijn deze aanvaardbaar, alsook CE-gekeurd?
(9) Hoe gebeurt de aankoppeling op het stroomnet van een thuisbatterij?
Dank alvast voor jullie antwoorden.