16

Aarding zonnepanelen in tuin- 100m

Jorrit
Jorrit
#Elektriciteit · 3 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Ik wil zonnepanelen leggen op schuur. (3fasen, ~9kW ). Staat ongeveer 100m van meterkast. Omvormer in schuur. 5G16 kabel van meterkast ( groep voor PV) naar schuur (forse kabel om verlies te beperken : ligt er al)

hoe nu zonnepanelen te aarden volgens AREI

aarding PV aansluiten op 5G16 kabel naar meterkast (dus samen met aarding omvormer) moet toch op een of andere manier kunnen ? Aparte aard kabel lijkt ridicuul, maar wat mag volgens AREI ?

En verder...moet ik nu een 16mm2 kabel naar dak leggen voor de PV frame isolatie ( AREI zegt minimaal dezelfde diameter -of anders op te lossen?)

1
Patrick & Hilde
Patrick & Hilde
9 133 Andere particulier
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Beste,

Ik neem aan dat de spanning 3x400V+N is. Ja ,je mag de aarding gebruiken van de voedingskabel 5G16.

De sectie van 16mm² van deze kabel is nodig om de spanningsval over de kabel te beperken.

Naar het dak is een VOB 6mm² geel/groen voldoende.

Opmerking:Het dak van de schuur mag niet uit asbestgebonden materiaal bestaan. Het is namelijk verboden om daarop zonnepanelen te leggen.

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Hou er rekeing mee dat hoe langer de kabel, hoe meer stroomverlies je gaat hebben..

0
Patrick & Hilde
Patrick & Hilde
9 133 Andere particulier

Beste,

Ik neem aan dat de spanning 3x400V+N is. Ja ,je mag de aarding gebruiken van de voedingskabel 5G16.

De sectie van 16mm² van deze kabel is nodig om de spanningsval over de kabel te beperken.

Naar het dak is een VOB 6mm² geel/groen voldoende.

Opmerking:Het dak van de schuur mag niet uit asbestgebonden materiaal bestaan. Het is namelijk verboden om daarop zonnepanelen te leggen.

0
Makken
Makken
16 164 Andere particulier
3 jaren geleden

Interessante case .Veiligheidstechnisch is het volgens mij beter de aarding lokaal aan te brengen volgens de regels (scheider, 16mm2 , enz...), men vermijdt hierdoor dat verliesstromen een spanning over de kabel gaan creeren en dus het frame toch onder spanning zou zetten.  Ik weet echter niet wat AREI hierover zegt. Ik weet wel dat dit in de industrie regelmatig wordt toegepast.  

0
Patrick & Hilde
Patrick & Hilde
9 133 Andere particulier

Beste ,

De verliesstroom is beperkt tot 300mA ( uitschakeling differentieel) .De weerstand van een geleider 16mm² met een lengte van 100 m ligt rond de 0.12 ohm .De spanningstoename in geval van een aardfout is verwaarloosbaar.

0
Makken
Makken
3 jaren geleden
En wat indien de fout in het DC gedeelte zit?
0
Jorrit
Jorrit
0 2 Verbouwer
3 jaren geleden

Bedankt voor alle meedenken

beste optie denk ik nu 'verdeeldoos met aarderail in garage'  verbonden met 5g16 naar de meterkast . Vanuit de verdeeldoos een aantal meter 6mm2 naar dak voor aarding panelen

PV omvormer aansluiten op verdeeldoos. 

nb DC fouten via omvormer onwaarschijnlijk- 6mW verklaring aanwezig- mag achter gewone Type A aardlek. Panelen zelf zijn altijd dubbel geïsoleerd. En is dan -in geval van- ook toch nog juist geaard ? 

Bedankt voor reacties !

0
Patrick & Hilde
Patrick & Hilde
9 133 Andere particulier
3 jaren geleden

Beste ,

De differentieel detecteert ook aardfouten aan de dc kant van de omvormer.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

De differentieel detecteert ook aardfouten aan de dc kant van de omvormer.

- De PV panelen zijn geisoleerd van het net
- Een type A aardlekschakelaar reageert niet op constante gelijkspanning 
- De + of - pool van panelen zijn klasse 2 en dus niet noodzakelijk geaard, enkel frame wordt geaard

0
Makken
Makken

Naast de aarding van panelen niet vergeten ook metalen frame te aarden, de DC kabels zijn waarschijnlijk vastgemaakt aan dit frame en bij isolatieverlies kan dit leiden tot gevaarlijke toestanden.

0
Makken
Makken
3 jaren geleden
Vergeet niet dat zonnepanelen elektriciteit genereren. De stromen die deze opwekken hoeven niet door de klassieke 300mA differentieel te lopen. Volgens mij kunnen er stromen naar de aarde lopen (gegenereerd door het paneel) die niet gezien worden door de differentieel aan de ingang van het net.
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Groepsaankoop energie: bespaar honderden euro's per jaar op gas en elektriciteit

Groepsaankoop energie: bespaar honderden euro's per jaar op gas en elektriciteit

Besparen op je energiefactuur? Livios organiseert in samenwerking met Wikipower een groepsaankoop voor gas en elektriciteit. Registreer je gratis.

Lees meer

Krijg je in 2025 een digitale meter? Aandachtspunten voor zonnepaneeleigenaars

Krijg je in 2025 een digitale meter? Aandachtspunten voor zonnepaneeleigenaars

Zonnepaneeleigenaars konden de installatie van een digitale meter weigeren tot eind 2024. Ontdek wat er verandert als jij dit jaar overschakelt.

Lees meer

Van warmtepomp tot elektrische auto: kan jouw elektrische installatie extra belasting aan?

Van warmtepomp tot elektrische auto: kan jouw elektrische installatie extra belasting aan?

Wil je een laadpaal of warmtepomp? Zorg dat je elektriciteitsnet die overbelasting aankan, wij vertellen hoe.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag