Verandering basisakte of aanpassing in RIO

15

Verandering basisakte of aanpassing in RIO

De Rock
De Rock
#Budget · 3 jaren geleden

Momenteel is het in onze handelszaken van onze residentie mogelijk om er allerhande activiteiten uit te voeren, zelfs een café of restaurant. We hebben van 1 handelszaak overlast. We zouden graag een aanpassing doen in de basisakte dat er voortaan enkel bureau-activiteiten uitgevoerd mogen worden. De uitbater die nu geen bureau heeft mag deze verder uitbaten maar als hij deze verkoopt mag er daar dan enkel en alleen een bureau komen. We willen de akte nu aanpassen. DE vraag is hier echter of dit via een aktewijziging moet of dit ook in het RIO gezet kan worden aangezien er nu de afslanking van de statuten is of kan dit niet voor zo'n materie in het RIO.

Alle reacties

0
De Rock
De Rock
0 151 Andere particulier
3 jaren geleden

@Kris M: hij heeft het gemeanschappelijk terras verhoogt en kunstgars gelegd en volledig anagelegd met boompjes maar het is het gemeenschappelijk terras: de basisakte primeert. Hij oefent niet langer buiten met zijn klanten op dit terras, dus dit wil zeggen: ik, beaam (hij was de enigste in de vergadering die zei dat het zijn terras was en alle eigenaars zeiden van neen omdat dit niet in de basisakte staat. 
Hij heeft al vanaf het begin leidingen door gemeenschappelijke garage getrokken voor airco in zijn zaak en zelfs door een garage die dan nog niet verkocht was om zo naar boven te boren en airco onder zijn vals plafond te steken. De buren erboven hebben sedert 2 jaar lawaai, airco zal wellicht opgetrokken zijn. Deze aigenaar heeft al jaren onder één hoedje gewerkt met voriges syndic, de gemeente en Jan en alleman. Hij permitteert zich alles: spreken is niet meer mogelijk en aan de orde want je kan met zo iemand niet spreken: iedereen heeft het al geprobeerd. Ik heb er geen last van maar kom op voor de buren die er wel last van hebben. 

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

1) Hij oefent niet langer buiten met zijn klanten op dit terras, dus dit wil zeggen: ik, beaam (hij was de enigste in de vergadering die zei dat het zijn terras was en alle eigenaars zeiden van neen omdat dit niet in de basisakte staat. 

2) Hij heeft al vanaf het begin leidingen door gemeenschappelijke garage getrokken voor airco in zijn zaak en zelfs door een garage die dan nog niet verkocht was om zo naar boven te boren en airco onder zijn vals plafond te steken.

3) De buren erboven hebben sedert 2 jaar lawaai, airco zal wellicht opgetrokken zijn.

4) Deze aigenaar heeft al jaren onder één hoedje gewerkt met voriges syndic, de gemeente en Jan en alleman.

5) Hij permitteert zich alles: spreken is niet meer mogelijk en aan de orde want je kan met zo iemand niet spreken: iedereen heeft het al geprobeerd. Ik heb er geen last van maar kom op voor de buren die er wel last van hebben. 

Die zaken staan volledig los van het type zaak dat daar gevestigd is, wat zeker niet in jouw voordeel is moest het tot een rechtzaak komen. 

Wat belet jullie om de persoon in gebreke te stellen? 

De manier waarop jullie dat aanpakken lijkt me totaal fout. Je neemt aanstoot aan die persoon zijn gedrag en gooit dingen op een hoop die niets met elkaar te maken hebben. Een lawaaierige airco en leidingen die op een ongepaste plaats liggen hebben niets te maken met het type zaak in dat pand. "" is cafepraat en heeft juridisch geen betekenis. Als je een oplossing wil zal je feiten van meningen moeten leren scheiden. 

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

@Gerti.  Je klaagt steen en been over de syndicus.

Wordt het dan géén tijd om iemand anders aan te stellen??? en daar werk van te maken.. 

Desnoods neemt tijdelijk een eigenaar bewoner het syndicus beheer over als je er beetje verstand van hebt en er geen massa  kavels zijn om te beheren.. 

https://blog.syndic4you.be/nl/blog/8-goede-redenen-om-het-beheer-van-het-gebouw-toe-te-vertrouwen-aan-de-mede-eigenaars-zelf#:~:text=De%20wet%20is%20streng%20op,van%20syndicus%20op%20zich%20nemen.

0
De Rock
De Rock
0 151 Andere particulier
3 jaren geleden

@Rode Ridder
Ik denk dat dit in ons voordeel speelt wat daar al gebeurd is en waar fotomateriaal en mailmateriaal van is.
Natuurlijk is hij al in gebreke gesteld.

Hij beweerde ook dat hij papieren van de notaris had dat dit zijn terras was maar hij oefent nu toch niet meer buiten, hé, dus: wat denkt u? Hij weet heel goed dat de basisakte hier primeert maar probeerde samen onder één hoedje met de syndic waarvan de vennoot advocaat en met een advocaat van de syndic, ... 
Moest ik gans de zaak kunnen uitleggen, dan zou het duidelijk zijn. 
Al de dingen die er gebeuren en de overlast voor de buren hebben wel te maken met het type zaak die er is. 
Een bureau zal geen overlast geven maar een fitness met muziek, buitenoefeningen met muziek en gebabbel, gaande en komende auto's die zich op voetpad smijten en op de gemeenschap parkeren, overlast van airco, huisvuil die er weken blijft staan, ... 

Onder één hoedje is geen cafépraat als het kan bewezen worden en dan wordt het wel juridisch bewijsmateriaal.
Feiten van meningen moeten scheiden: al de eigenaars hebben dezelfde mening en hij dreigt alleen te komen te staan.

Voor zijn terras kon hij dan ook naar de rechter stappen als hij zo zeker van zijn stuk is met zijn brief van de notaris dat dit zijn terras is, haha. Er zijn ook notarissen die niet kosjer handelen,nietwaar. 
Trouwens, ken ik u niet van op een ander forum  maar onder een andere naam?

0
De Rock
De Rock
0 151 Andere particulier
3 jaren geleden

@ Ludo Segers:ik heb hem met bijna 80% buiten gekregen en de eigenaars wakker gemaakt maar nu moeten we opruimen met de nieuwe syndic en toets ik even wat men van raad geeft

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Verhoog de waarde van je appartement met deze 3 essentiële tips

Verhoog de waarde van je appartement met deze 3 essentiële tips

Je kan de waarde van je appartement verhogen. Ontdek wat een impact heeft op de waarde en welke ingrepen je zelf kan doen.

Lees meer

Welke (ver)bouwpremies veranderen of verdwijnen in 2025? Een overzicht

Welke (ver)bouwpremies veranderen of verdwijnen in 2025? Een overzicht

Ga jij je woning renoveren of energiezuiniger maken? Ontdek welke (ver)bouwpremies in 2025 veranderen of verdwijnen.

Lees meer

Een huis kopen in het buitenland? Advocaat tipt: "Vermijd deze 5 blunders"

Een huis kopen in het buitenland? Advocaat tipt: "Vermijd deze 5 blunders"

Wil jij graag een huis kopen in het buitenland? Bereid je dan goed voor. Een advocaat somt de vijf meest gemaakte blunders op en geeft tips.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag