3

hitte rookgasafvoer gevaarlijk plafond?

Kd1979
Kd1979
#Verwarming & koeling · 3 jaren geleden

Recent opende ik op het eerste verdiep een houten bekisting waarachter 2 buizen van de CV-ketel (HR) zitten. De ene is een PVC-buis, de andere een metalen buis die best warm kan worden, dus vermoedelijk niet dubbelwandig (ik las ergens online +-90 graden, maar dat ben ik niet zeker).
De 2 buizen vertrekken in de berging aan de ketel bovenaan en gaan zo door het plafond door het eerste verdiep, terug door het plafond naar de zolderverdieping, waarna ze daar tesamen komen en dan door het dak gaan.
Nu maak ik mij toch zorgen of het niet te warm kan worden voor het materiaal van het plafond (hout etc...) Ik zie nergens geen bescherming wanneer deze door de plafonds gaan en er is heel weinig plaats voor gelaten +- 0,3 cm.
Is het een goed idee om door middel van een of andere hittebestendige tape deze te beschermen of met een soort van Pur toe te spuiten? Zijn er materialen die mij kunnen worden aangeraden? Moet ik ook de buis zelf isoleren in de houten bekisting? of laat ik dat beter zou, zodat ik nog van restwarmte kan genieten in de kamer waar ze doorgaat?

Alvast bedankt mocht iemand mij hier een duidelijk beeld van schetsen.

Alle reacties

0
Hermario1
Hermario1
1 8 Andere particulier
3 jaren geleden

Beste,

Indien het de aan en afvoer van een Condensatie-gas-ketel betreft,

mag de metalen buis(Het rookgas)niet boven de 60°C uitkomen.

de kunststofbuis is dan de verse lucht voor de ketel,en heeft ongeveer een temperatuur gelijk aan de buitenlucht.

Indien de metalen buis toch steeds warmer is als 60°C,werkt het condensatie effect niet in je installatie-opzet.

Met ook als gevolg,een te hoog gasverbruik.

Dan zal de oorzaak gezocht moeten worden aan de ketel, in combinatie met de radiator-/warmwater-afnemers.

Een klus voor iemand met kennis van "waterzijdig inregelen en dergelijke".

Dus:

Je moet steeds,nog net je,hand op de metalen buis kunnen houden.(60°C)

De kunststofbuis mag maximaal ongeveer de lichaamstemperatuur halen.

Is dit zo,geen enkel probleem,of gevaar.

Is dit niet zo....haal er een deskundig instalateur bij.

Opmerking:

Bij een plotse vraag van veel warmte(begin van het verwarmen of warmwater vraag)kan kortstondig(30minuten ongeveer) de metalen buis 90°C halen.Nog steeds ongevaarlijk ,dus.

Niet beginnen isoleren of iets dergelijks,rond deze buizen.

Er bestaan daar "doorvoer stukken" voor,(instalateur raadplegen)die het uitzetten en krimpen,door de temperatuurs-veranderingen,ook in rekening neemt,zodat de dak-doorvoer niet gaat lekken met de tijd.

Vooral geen P.U.R.gebruiken bij rookgas-afvoeren.

Het vlampunt is daarvan lager dan hout en dergelijke,en zal ook constant "stinken".

Laat iets weten hoe je het verder aanpakt.

Groet.

0
Kd1979
Kd1979
0 4 Andere particulier
3 jaren geleden

Beste,

Bedankt voor de hele duidelijke uitleg. Ondertussen al eens de thermometer gebruikt en zoals je al zei kom ik veel lager uit bij de metalen buis, zelfs maar 47 graden.

Uw antwoord stelt mij wel gerust. Bedankt!

0
Hermario1
Hermario1
1 8 Andere particulier
3 jaren geleden

Graag gedaan!

Ge-"niet" of ge-"wel" 😊

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dit is de kostprijs van een airco: van monoblock airco’s tot split systemen

Dit is de kostprijs van een airco: van monoblock airco’s tot split systemen

De kostprijs van een airco hangt af van verschillende factoren. Ontdek de richtprijzen voor mobiele en vaste airco’s met of zonder buitenunit.

Lees meer

Warmtepomp voor verwarming: hoe werkt het en welke afgiftesystemen zijn compatibel?

Warmtepomp voor verwarming: hoe werkt het en welke afgiftesystemen zijn compatibel?

Hoe werkt een warmtepomp voor je verwarming? Welke warmteafgiftesystemen zijn compatibel? En kan je het op een bestaand verwarmingssysteem aansluiten?

Lees meer

Verwarming weer aan na de zomer? Enkele aandachtspunten!

Verwarming weer aan na de zomer? Enkele aandachtspunten!

Nu het weer fris wordt, gaat de verwarming aan. Controleer eerst enkele zaken om veilig en efficiënt van je centrale verwarming te genieten.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag