doorrekenen meerkost materialen nadat reeds gefactureerd is
Ik heb een kleine discussie met de aannemer omtrent de doorrekening van kosten van bouwmaterialen. Langs de ene kant vind ik dat ik in mijn recht ben om deze niet te betalen maar langs de andere kant moet ik nog een half jaar samenwerken met hen en heb ik er dus zelf belang bij dat we goed blijven overeenkomen. Graag jullie advies, maar hou het vriendelijk voor iedereen. Ik leg de situatie even uit.
Sinds enkele maanden ben ik begonnen met een nieuwbouwwoning te bouwen via algemene aanneming. Vermits de prijzen van bouwmaterialen sterk schommelen is er in het contract een clausule opgenomen dat ze een prijsherziening mogen doorvoeren als de prijzen van bouwmaterialen sterk is gestegen, wat ik ook begrijp.
Elke maand wordt er een vorderingsstaat opgesteld waarin staat welk percentage van elke taak/product is uitgevoerd/besteld tegen welke prijs. Elke maand wordt deze dan gestuurd naar mij en vragen ze onze goedkeuring ter facturatie. Ik kijk deze na en geef dan mijn goedkeuring. Daarna wordt op basis van deze vorderingsstaat een factuur gemaakt, dewelke ik dan ook elke maand betaal. De taken omtrent de fundering en binnen-en buitenmuren zijn reeds uitgevoerd, stonden in de vorderingsstaat, zijn goedgekeurd door mij en heb ik ook betaald.
Een paar weken na de laatste vorderingsstaat kreeg ik opeens een extra factuur (> 5000 euro) voor gestegen bouwmaterialen die te maken heeft met fundering, binnen-en buitenmuren,… . De vraag is of ik deze nu dien te betalen, omdat de taken/producten (zoals ytongblokken, isolatie,..) waarop deze betrekking hebben, reeds in de vorderingsstaat stonden, gefactureerd zijn en dus wat mij betreft dus ook al betaald en voltooid verleden tijd zijn. Bovendien hebben ze tijdens de werfvergaderingen afgelopen maanden zelf nooit iets aangegeven dat bepaalde bouwmaterialen duurder zijn uitgevallen dan wat er in de offerte staat, wat kan worden aangetoond via de werfverslagen die worden gemaakt en goedgekeurd door alle partijen (wij, architect en aannemer).
De vraag is dus eigenlijk of de vorderingsstaten rechtsgeldig en bindend zijn en of ze daar nog op mogen terugkomen als de facturatie reeds gebeurd is. Mij lijkt van niet omdat ze door de vorderingsstaat (vorderingsstaat is de factuur in feite) zelf goed te keuren, we al overeengekomen zijn wat de vastgelegde prijs is. Anders kunnen ze elke maand nog met extra facturen afkomen en is er nooit iets definitief. Ze geven zelf aan dat ze zelf pas de prijs achteraf krijgen en dat ze dus nu pas weten wat de prijs (wat ik zelf twijfelachtig vind daar sommige van de werken reeds zijn uitgevoerd in mei-juni). Wat is jullie advies?