doorrekenen meerkost materialen nadat reeds gefactureerd is

24

doorrekenen meerkost materialen nadat reeds gefactureerd is

KoenF
KoenF
#Ontwerp · 3 jaren geleden

Ik heb een kleine discussie met de aannemer omtrent de doorrekening van kosten van bouwmaterialen. Langs de ene kant vind ik dat ik in mijn recht ben om deze niet te betalen maar langs de andere kant moet ik nog een half jaar samenwerken met hen en heb ik er dus zelf belang bij dat we goed blijven overeenkomen. Graag jullie advies, maar hou het vriendelijk voor iedereen. Ik leg de situatie even uit.

Sinds enkele maanden ben ik begonnen met een nieuwbouwwoning te bouwen via algemene aanneming. Vermits de prijzen van bouwmaterialen sterk schommelen is er in het contract een clausule opgenomen dat ze een prijsherziening mogen doorvoeren als de prijzen van bouwmaterialen sterk is gestegen, wat ik ook begrijp.

Elke maand wordt er een vorderingsstaat opgesteld waarin staat welk percentage van elke taak/product is uitgevoerd/besteld tegen welke prijs. Elke maand wordt deze dan gestuurd naar mij en vragen ze onze goedkeuring ter facturatie. Ik kijk deze na en geef dan mijn goedkeuring. Daarna wordt op basis van deze vorderingsstaat een factuur gemaakt, dewelke ik dan ook elke maand betaal. De taken omtrent de fundering en binnen-en buitenmuren zijn reeds uitgevoerd, stonden in de vorderingsstaat, zijn goedgekeurd door mij en heb ik ook betaald.

Een paar weken na de laatste vorderingsstaat kreeg ik opeens een extra factuur (> 5000 euro) voor gestegen bouwmaterialen die te maken heeft met fundering, binnen-en buitenmuren,… . De vraag is of ik deze nu dien te betalen, omdat de taken/producten (zoals ytongblokken, isolatie,..) waarop deze betrekking hebben, reeds in de vorderingsstaat stonden, gefactureerd zijn en dus wat mij betreft dus ook al betaald en voltooid verleden tijd zijn. Bovendien hebben ze tijdens de werfvergaderingen afgelopen maanden zelf nooit iets aangegeven dat bepaalde bouwmaterialen duurder zijn uitgevallen dan wat er in de offerte staat, wat kan worden aangetoond via de werfverslagen die worden gemaakt en goedgekeurd door alle partijen (wij, architect en aannemer).

De vraag is dus eigenlijk of de vorderingsstaten rechtsgeldig en bindend zijn en of ze daar nog op mogen terugkomen als de facturatie reeds gebeurd is. Mij lijkt van niet omdat ze door de vorderingsstaat (vorderingsstaat is de factuur in feite) zelf goed te keuren, we al overeengekomen zijn wat de vastgelegde prijs is.  Anders kunnen ze elke maand nog met extra facturen afkomen en is er nooit iets definitief. Ze geven zelf aan dat ze zelf pas de prijs achteraf krijgen en dat ze dus nu pas weten wat de prijs (wat ik zelf twijfelachtig vind daar sommige van de werken reeds zijn uitgevoerd in mei-juni). Wat is jullie advies?

Alle reacties

0
KoenF
KoenF
0 5 Bouwer
2 jaren geleden

@Kas  bedankt voor je inzichten, zeker over de marge per onderdeel is wel een goed punt 

over de prijsstijgingen op voorhand meedelend:

Ik bedoel hier in de eerste plaats aangeven op welke plaatsen er nog een prijsstijging mogelijk is, niet noodzakelijk hoe groot deze prijsstijging is. 

over de facturen die dienen als bewijs: ik bedoel hiermee de facturen die de leverancier geeft aan de aannemer, dus wanneer de aannemer in kennis wordt gesteld van de prijsstijging door de leverancier. Ik begrijp dat de aannemer er niet veel aan kan veranderen als de leverancier maar om  x tijd zijn facturen stuurt. Ik wil vooral bekomen dat ze niet afkomen met facturen van leveranciers die al 3-4 maanden oud zijn

over de prijsdalingen: dat is onmogelijk voor mij om te controleren omdat ik sowieso niet al hun facturen heb en dus zelf kiezen dewelke ze mij doorgeven. Het enig dat ik kan doen is er vanuit gaan dat ze correct zijn en deze prijsdalingen ook doorvoeren. In de huidige omstandigheden lijkt mij het niet erg waarschijnlijk dat de zal voorvallen. Als je andere info hebt mag je ze mij zeker geven.

vorderingstaat is per onderdeel, er staat bvb "funderingsbalken: beton, incl bekisting, x voorzien, y uitgevoerd, z eenheidsprijs,  a totaal bedrag" 

0
moes
moes
73 722 Andere professioneel
2 jaren geleden

Prijsstijgingen moeten helemaal niet op voorhand worden bekend gemaakt. Je kan dat ook wettelijk niet afdwingen ook nadien niet bij een rechtbank.

De aannemer is bij wet gemachtigt om zijn laatste factuur te maken op basis van de herzieningsformule zonder dat hij daarbij enige uitleg is verschuldigt. 

Als we straks ook de inkoopfacturen van onze bakker beenhouwer, kruidenier beginnen opvragen is het hek van de dam. Maar neen we staan in de winkel, zuchten en betalen Geen vragen gesteld, niet in de kledingwinkel en zeker niet aan het benzinestation laat staan een engie of iets anders Maar een aannemer, of het nu ruwbouw, HVAC of iets anders i moet dus komplete uitleg geven met papieren erbij ?

0
KoenF
KoenF
0 5 Bouwer
2 jaren geleden

@ moes: Ik kan proberen. Doet hij het niet, kan ik mezelf niet verwijten dat ik het niet heb geprobeerd. Hij kan niet rekening houden met mijn wensen als ik mijn wensen hem nooit zeg. 

0
moes
moes
73 722 Andere professioneel
2 jaren geleden

Uiteraard mag u voorstellen doen. Maar zoals ik zeg kan u dat op geen enkele manier wettelijk afdwingen. Nu als u dat nu doet volgens afspraak of volgens de regels dan moet u ook weten dat u éénzijdig tracht het contract e wijzigen. En als da tniet gezien wordt als een aanvulling dan kan e rsprake zijn van een éénzijdige wijziging van de voorwaarden in uw originele offerte. En dat zet misschien meer sluizen open dan u zou willen. Dat is dus niet het geval bij een herzieningsformule waar ook de aannemer niet zomaar kan van afwijken.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

3 ontwerpen voor een centrale keuken

3 ontwerpen voor een centrale keuken

De keuken van Thibaud en Sofie is gedateerd. Ze dromen van een open en gezellige leefkeuken. Drie interieurarchitecten maken een ontwerp.

Lees meer

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Ontdek de minimale woningkwaliteitsnormen en leer hoe je kan controleren of jouw huurpand voldoet aan deze normen.

Lees meer

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag