6

EPC correct?

Gwen Vdw
Gwen Vdw
#Hernieuwbare energie · 3 jaren geleden

Ik stel me vragen bij de correctheid van een epc-attest van een huis dat ik op het zicht heb om te kopen. EPC waarde is E 463kWh.

Het huis zelf is van 1973. De muren en daken zijn niet geïsoleerd. Ook de ramen zijn in aluminium met enkel glas (behalve de woonkamer). Verwarming is op stookolie met radiatoren en convectoren in de woonkamer. Ketel is wel al vernieuwd ±3jaar oud. Er zijn ook geen bewijsstukken voor het epc.

Aangezien je bij een renteloze renovatielening een verplichting hebt om binnen de 5jaar naar een C moet renoveren zou ik hiervan toch zeker willen zijn. Iemand een idee of dit kan of niet?

Alle reacties

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

Wat heeft dat met de correctheid van EPC te maken?

als wij geen documenten krijgen die we mogen gebruiken om eigenschappen van isolatie of schrijnwerk te kunnen ingeven in het protocol, dan krijg je standaard waardes die eigen zijn aan de periode waarin het huis gebouwd is. 

je kan dmv renovaties wel degelijk naar een C.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

Ik stel me vragen bij de correctheid van een epc-attest van een huis dat ik op het zicht heb om te kopen. EPC waarde is E 463kWh.

Een EPC is natte vinger werk, hecht daar dus niet te veel waarde aan. Overheid heeft met dat EPC ook niet de bedoeling om de exacte energieconsumptie van elke woning weer te geven maar om het energieverbruik van het globale Belgische woningbestand naar omlaag te krijgen en in die zin is dat een nuttig instrument. Het stimuleert je immers om "beter te doen" 

Uiteraard is C haalbaar, enkel een kwestie van investeringen. 

0
Radiodetection
Radiodetection
3 jaren geleden

Een EPC is natte vinger werk, hecht daar dus niet te veel waarde aan. Overheid heeft met dat EPC ook niet de bedoeling om de exacte energieconsumptie van elke woning weer te geven maar om het energieverbruik van het globale Belgische woningbestand naar omlaag te krijgen en in die zin is dat een nuttig instrument. Het stimuleert je immers om "beter te doen" 

Uiteraard is C haalbaar, enkel een kwestie van investeringen. 

Je hebt duidelijk geen flauw idee hoe een epc dient opgemaakt. 
heeft niets met nattevingerwerk te maken maar alles met de aanwezigheid van documenten die mogen gebruikt worden. 
als jij geen bewijzen/facturen/getekende plannen hebt van je huis kan je van ons niet verwachten dat wij gaan liegen of andere info ingeven in het protocol. 
dat programma is trouwens aan de basis identiek aan de epb software. 

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

De enige manier om de energieprestatie correct te bepalen is via een , al het andere is giswerk. Je kan immers nooit exact weten hoe de muur, isolatie ed presteert ook al weet je uit welk materiaal dit gemaakt is. 

0
Radiodetection
Radiodetection
3 jaren geleden

Wij bieden U-metingen aan met warmtefluxsensoren, maar zo'n set sensoren kost algauw 7 tot 10.000 euro. 
als jij 2000 euro wilt betalen voor zo een verplicht onderzoek van enkele dagen, dan graag hoor. 

EPC is op basis van eigenschappen van materialen en vastgestelde diktes of bewezen diktes dmv facturen en plannen. 
helemaal identiek aan epb software (ook door dezelfde mensen geschreven). 

0
Laforce Erwin
Laforce Erwin
56 259 Bouwer
3 jaren geleden

Eigenlijk is het onbelangrijk of het EPC 300 of 600 is.

Het betreft duidelijk om een woning dat gebouwd is net voor de petroleumcrisis.

Die huizen hebben geen isolatie. Waarschijnlijk nog met het originele dak en ramen.

Het huis hoeft een totaalrenovatie, dus volledig strippen en opnieuw beginnen.

Die woningen worden tegenwoordig ver boven de waarde verkocht.

Tenzij je het voor de waarde van de bouwgrond kan kopen, is het geen goede aankoop.

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids
Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Zet de stap naar groene stroom en verlaag je energiekosten! Vraag nu gratis en zonder verplichtingen offertes aan van ervaren installateurs.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zonnepanelen plaatsen: oriëntatie, hellingsgraad en andere aandachtspunten

Zonnepanelen plaatsen: oriëntatie, hellingsgraad en andere aandachtspunten

Wat zijn de aandachtspunten als je zonnepanelen wil plaatsen? Lees meer over de oriëntatie, hellingsgraad en of je een vergunning nodig hebt.

Lees meer

Warmtepomp: van werking en soorten tot onderhoud en prijs

Warmtepomp: van werking en soorten tot onderhoud en prijs

Is een warmtepomp een slimme keuze om je woning te verwarmen? Ontdek meer over de werking, het onderhoud en de prijs van een warmtepomp.

Lees meer

Maak je zonnepanelen klaar voor de herfst: "Zorg dat er voldoende zonlicht op je panelen kan vallen"

Maak je zonnepanelen klaar voor de herfst: "Zorg dat er voldoende zonlicht op je panelen kan vallen"

Hoe maak je je zonnepanelen klaar voor de natte, donkere maanden in de herfst? En hoe haal je het maximale uit je panelen? Ontdek tips van een expert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag